ליווי רוחני – שירות מיוחד למטופלים ובני משפחותיהם - במרכז הרפואי פדה- פוריה, ליווי רוחני. מטופלים ובני משפחותיהם יכולים להיעזר במלווים רוחניים אשר מגיעים למחלקות השונות. הלה אשחר , מלווה רוחנית מעמותת 'מרכז שוורץ לבריאות ורוח' , מסבירה מהו ליווי רוחני, "מפגש אנושי , לב אל לב, הצטרפות והשתתפות במקום בו לאחר קשה".

כלים
צילום: מיה צבן דוברת המרכז הרפואי
צילום: מיה צבן דוברת המרכז הרפואי

הלה אשחר, מלווה רוחנית מוסמכת, מעמותת 'מרכז שוורץ לבריאות ורוח', החלה לאחרונה פעילות במחלקות המרכז הרפואי פדה- פוריה. "עמותת שוורץ לבריאות ורוח, שהקים אלי שרון, יזמה את שיתוף הפעולה עם המרכז הרפואי. יצרנו תוכנית הכשרה שנקראת 'משיב הרוח' ואני נמצאת פה כמלווה וכמדריכה של שלוש סטודנטיות שלומדות בתוכנית ויעשו כאן במרכז הרפואי פרקטיקום למשך שנתיים".

המלוות מעניקות ליווי רוחני למטופלים ולבני משפחותיהם, כשההתייחסות היא לעולם הרוחני של האדם ללא אג'נדה של דת כלשהי. "אנחנו שם כדי לתמוך, להקל, לאפשר לאנשים לברר לעצמם דברים ביחס לחולי, לכאב וסבל או אובדן שהם חווים. אנחנו מצטרפות לאנשים בכל המצבים המשבריים סביב בריאות, בין אם זה מחלה כרונית, כמו חולי דיאליזה שם הליווי שלנו מתמשך , או במצבים אקוטיים של חולה שנוטה למות. וצריך ללוות אותו ואת המשפחה".

הילה מוסיפה , "עכשיו יצאתי ממפגש ושיחה עם קשישה שהפחד שלה הוא להיות במצב דמנטי. יש מקום מאד מהותי למפגש האנושי של לב אל לב, של הצטרפות והשתתפות, במקום בו לאחר קשה" .

המפגשים מתקיימים לפי רצון המטופל ובני משפחתו , ליד מיטתו בביה"ח. "אני לא יכולה לתקן לאף אחד את המצב אבל עצם המפגש האנושי החם עושה את השינוי. ההקשבה, כשהם מבינים שאנחנו מטפלים לא רק בצורך הגופני אלא במכלול הצרכים של האדם. הפריבלגיה שלנו היא שאנחנו כמלוות רוחניות יכולות להיות עם האדם השלם ולא עם המחלה שלו" .

במחלקה הפנימית פגשנו את המלווה הרוחנית, זהרה ענתבי, בשיחה עם ישראל ודליה גביש (גני תקווה). בני הזוג הגיעו לטבריה לנופש , ישראל חש ברע ואושפז כשהוא סובל מדלקת ראות . דליה מספרת על המפגש עם זהרה, "קראתי הרבה על ליווי רוחני ופתאום זהרה נכנסה לחדר, אמרתי לה רגע , את לא יוצאת מפה... אני מאמינה שכשאדם חולה הוא חייב לשאוב כוח ממקור אחר, כח מסייע . אי אפשר לשאוב כח רק מהתרופות".