"הצבא משחק רולטה בחיים של הבן שלי שום דבר לא נלמד ואף מסקנה מהמקרה הטרגי של שלו חזן ז"ל לא מיושמת. אני לא מוכן שהבן שלי יהיה הקורבן הבא" - כך אומר יאיר מילשטיין, אבא של יונתן חייל אלרגי לבוטנים, בקורס מכונאי מרכבה. כל הפניות לגורמי הצבא עד כה לא הועילו. והיום שוב יונתן חוזר לבסיס, מבלי שמסופקות עבורו ארוחות וחשוף לכל הסכנות מבלי שמישהו יתן על כך את הדעת ויבטיח את שלומו ובריאותו של יונתן.

אלרגיה לבוטנים. צילום: אילוסטרציה
אלרגיה לבוטנים. צילום: אילוסטרציה

יונתן מילשטיין, חייל בקורס מכונאי מרכבה, סובל מאלרגיה לבוטנים. משנות ילדותו נושא עימו באופן קבוע מזרק אפיפן לטיפול במצב מסכן חיים.

יונתן סיים טירונות בהצטיינות לפני מספר שבועות ומאז הוא בקורס מכונאי מרכבה בעיר הבה"דים.

עד כה, גם בטירונות וגם בקורס, משום שיונתן אלרגי לבוטנים ונאסר עליו לאכול בחדר האוכל בבסיס, "גויסו" גם הוריו של יונתן לצבא. מידי מוצ"ש בישלו עבורו אוכל למשך כל השבוע. זה היה ההסדר.... יונתן היה מאחסן את האוכל בחדרי הסגל ומחמם אותו מידי ארוחת בוקר, צהריים או ערב בליווי מפקדיו. ליונתן ולהוריו הבטיחו שהחל מתאריך 17/1/17 יסופקו ליונתן ארוחות מיוחדות ולכן הם הסכימו "לשאת בנטל" לתקופת הזמן הקצובה. אלא שה17/1 כבר עבר וכעת נודע להורים שלמרות ההבטחות, הארוחות המיוחלות לא יסופקו ליונתן.

מה אמור לעשות יונתן עכשיו? האם הגיוני שהוא ימשיך כל שבוע להביא לעצמו אוכל? למה בצה"ל ממשיכים להתעלם מהצרכים של החיילים האלרגיים? מי לוקח אחריות? למה בכלל מגייסים חיילים אלרגיים - הרי מסקנות ועדת הבדיקה לאירוע מותו של החייל שלו חזן היו ברורות בהקשר זה, ונקבע כי צה"ל לא יגייס חיילים אלרגיים.

למה הצבא ממשיך לגייס אלרגיים מחד ולא דואג להם לתנאים ראויים ובטוחים מאידך.

הוריו של יונתן יכולים להתראיין/ לדבר איתך ולהסביר את מצב הדברים. כמו כן, גם מומחה לאלרגיות פרופ שמואל קיוויתי מביהח איכילוב שיכול לספר גם על המקרה הספציפי של יונתן אבל גם בכלל על ההתנהלות של הצבא עם חיילים אלרגיים.

בנוסף, נציגה מעמותת יהל, העמותה לאלרגיות מזון. רקע קצר, לפני קצת יותר משנה נפטר החייל שלו חזן, לאחר שאכל בחדר האוכל בצבא מזון שהכיל אגוזים - להם היה אלרגי. אחרי הטרגדיה הוקמה בצה"ל ועדת בדיקה בראשות קרפ"ר שבסופה פורסמו מסקנותיה.

המסקנה המרכזית היתה: צה"ל לא יגייס חיילים אלרגיים למזון. אבל מסקנות לחוד ומציאות לחוד. בפועל עשרות חיילים אלרגיים משרתים בצה"ל - ולצה"ל אין מענה עבורם. עשרות רבות מיועדים לשירות ביטחון ללא כל התייחסות לעניין האלרגיה ממנה הם סובלים.

ויובהר, אלרגיה למזון, מכל סוג שהוא, מוגדרת כמסכנת חיים. שלומית רדר, מנכל עמותת יהל, העמותה לאלרגיות מזון:- "מחד, נאסר על החיילים האלרגיים להיכנס לחדרי האוכל, שלטים גם נתלו בכל חדרי האוכל בצה"ל - שלטי אזהרה שמודיעים שרכיבים אלרגניים נמצאים במזון בחדר האוכל ומאידך צה"ל ממשיך לגייסם ומבלי לתת להם כל מענה מבחינת מזון. מדובר במצב בלתי נסבל שחייב להיפסק.

מדוע צה"ל לא מיישם את מסקנות ועדת הבדיקה וממשיך מידי יום להפקיר את החיילים האלרגיים." יוזכר,שוב כי מסקנות ועדת הבדיקה היו כאמור שצה"ל לא יכול להבטיח את שלומם וביטחונם של החיילים האלרגיים ועל כן הם לא יתגייסו לשירות צבאי.