הזמר אמיר פרישר גוטמן: "מחלימים מסרטן נקראים לחזור מיד לעבודה ולשלם מס הכנסה רטרואקטיבית"; ח"כים: נשנה את החוק. וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום דיון על הקשיים בהם נתקלים חולים במחלות קשות בעת תהליך החלמתם. הדיון נערך ביוזמת חברי הכנסת איציק שמולי, קארין אלהרר, מסעוד גנאים, אורלי לוי-אבקסיס ועיסאווי פריג'.

כלים
מחלימים מסרטן משלמים מס' הכנסה רטרואקטיבית. צילום: אילוסטרציה
מחלימים מסרטן משלמים מס' הכנסה רטרואקטיבית. צילום: אילוסטרציה

בדיון השתתף הזמר אמיר פרישר גוטמן, אשר אובחן בטעות כחולה סרטן. גוטמן פנה לחברי הכנסת: "ממש ברגע זה יש מישהו שהקרקע נשמטת תחת רגליו, כי הוא מתבשר על ידי הרופא שלו שיש לו סרטן. אני מאחל לכם שלא תבינו מהי התחושה הזאת לעולם. המונח החלמה כבר בכלל לא בלקסיקון; במקרה הטוב חלה נסיגה. אבל המערכת לא מתייחסת לזה ככה; עוד בטרם נגמלת מהמורפיום שצרכת עוד ועוד, המדינה ממהרת לשאול איפה הכסף שלך. יש אנשים שהבוס קורא להם מיד לחזור לעבודה, ומס הכנסה דורש כספים רטרואקטיביים מעצמאים עם סרטן כרוני. איך אנשים יטפלו בעצמם? תנו לאנשים הזדמנות לחזור לחיים שלהם".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), שיתפה גם היא בסיפורה האישי: "לפני שבע שנים מיששתי וגיליתי גוש בשד. למחרת מצאו עוד שמונה. אחרי הטיפולים הייתי בטוחה שהחיים שלי ימשיכו כרגיל, אבל מצאתי את עצמי לפתע מתפרצת וצועקת, ואז הבנתי שההחלמה ארוכה הרבה יותר ממה שחושבים, והמדינה חייבת לתמוך בכך".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) טענה בדיון כי משרדי האוצר והבריאות לא נותנים מענה מספק לתקופת ההחלמה, ולכן תפעל להגשת הצעת חוק כוללת, אשר תקבע את חובות הביטוח הלאומי, משרדי הבריאות והרווחה והשלטון המקומי בסיוע למחלימים ממחלות קשות. "לא ניתן לצפות שיום אחרי הטיפול האחרון החולה מתחיל להתנהל כאילו כלום לא קרה, בעוד שגופו ספג חבטות קשות של הקרנות ותרופות. החזרה צריכה להיות תואמת לצרכים הרפואיים", אמרה. ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) בישר כי הגיש הצעת חוק להארכת הפטור ממס הכנסה למחלימים ממחלות קשות, כך שבמקום שנה של פטור יהיו המחלימים זכאים לשנה וחצי. לדבריו, חתמו על ההצעה 70 חברי כנסת מכל סיעות הבית.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר לפרישר גוטמן: "אתה מעורר השראה והלוואי שנצליח לעשות את השינוי הגדול הזה. אסור להסתכל על התקופה של המחלה ועל התקופה של ההחלמה כמשחק סכום אפס. זה תהליך הדרגתי, והמחלים חייב להיות מוגן כלכלית ותעסוקתית". ח"כ מירב בן ארי (כולנו):"נפנה למשרדי הממשלה על מנת שיגישו הערכה תקציבית ותכניות מסודרות".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הדגישה את הקושי המיוחד, בעיקר הכלכלי והתעסוקתי, של הורים לילדים חולים. לדבריה הצטרף מנכ"ל עמותת "גדולים מהחיים", ליאור שמואלי.

מנהלת אגף נכות במוסד לביטוח לאומי, לימור לוריא, אמרה שהסיוע שניתן כיום תלוי במצבו התפקודי של כל חולה. "כל מקרה נבחן לגופו, יש סרטן יותר אלים ויש סרטן פחות אלים", אמרה. פרופ' אליעזר רחמילביץ' מההסתדרות הרפואית חיזק את דבריה, אך הוסיף: "החלמה זה חלק מהטיפול. אי אפשר להגיד: אתה בריא, תלך הביתה".

גיא תבורי, עובד סוציאלי וחולה לשעבר: "יש 28 אלף חולי סרטן בשנה, מתוכם 20 אלף בגילאי העבודה. כ-16 אלף אנשים נמצאים ב"הפוגה". הם יוצאים לדרך עם חובות וקשיים, והשיקום לוקח תקופה מאוד ארוכה. המינוס בבנק רק הולך וגדל. חשוב שהמדינה תיתן גב".

ורד יוהל, חולה בת 30: "רק כשמתחילה ההפוגה הכל מתחיל. כשאתה בתוך זה, הגוף מתגייס. ההתחלה הנפשית והפיזית מתרחשת רק לאחר מכן".