תופעת זיוף החתימות בחברות סלולריות תופסות תאוצה. הקורבנות הנוכחיים: חייל קרבי וצעיר כבן 18; עו״ד סיגל לביא-אלבז, ממשרד לביא-וולינץ המתמחה בתחומי הנזיקין, שליוותה ומלווה את המקרים: ״קשה להאמין שבשנת 2016 חברות הסלולר מתנהלות בצורה כזו"

עו״ד סיגל לביא-אלבז, ממשרד לביא-וולינץ המתמחה בתחומי הנזיקין
עו״ד סיגל לביא-אלבז, ממשרד לביא-וולינץ המתמחה בתחומי הנזיקין

חיובים גבוהים, דרישות לתשלום מהוצאה לפועל וחומת אטימות בצורה הם רק חלק מתוצאות ביקורו של ר׳, קטין מקריית ביאליק, בסניף של אחת מחברות הסלולר הגדולות והמוכרות בישראל, באזור מגוריו. על בסיס חתימות מזויפות הפנתה החברה חיובים של עשרות אלפי שקלים, למרות שאינו אוחז בכרטיס אשראי ומבלי שהציג הוראת קבע חתומה או כל אמצעי תשלום אחר.

תחילת הסיפור בחודש מאי 2015, כאשר נציג מכירות מיומן וממולח של חברת התקשורת שכנע את ר׳ לרכוש מכשירי טלפון, בטענה כי מדובר ״בעסקה משתלמת במיוחד״ ולחץ על המבקש לבצע את העסקה בו במקום. ר׳ הסביר לנציג שאין בידו כרטיס אשראי ו/או כל אמצעי תשלום אחר, אולם הנציג אמר שניתן לעשות את העסקה רק על ידי כך שהמבקש ייתן לו פרטים של חשבון בנק. בסופו של דבר, יצא ר׳ מן הסניף כאשר בידיו שני מכשירי טלפון חכם מסוג גלקסי, בעלות של 5,396 ש״ח כל אחד, ללא כרטיסי SIM. אולם, מטפסים שהוגשו להוצאה לפועל מאוחר יותר על ידי חברת התקשורת, עולה כי ביום למחרת רכש ר׳ טלפון חכם נוסף במחיר 5,576 ש״ח. כמה חודשים אחר מכן, כאשר כבר התגייס לצבא והתקיים ממשכורת צבאית בלבד, קיבל אזהרה מהוצאה לפועל כי נפתח כנגדו תיק ועליו לשלם למעלה מ-20 אלף ש״ח לחברת הסלולר. ר' פנה אל חברת התקשורת וניסה להסביר כי לא ברור לו מהם הסכומים שעליו לשלם וביקש להגיע עימם להסדר כלשהו, אך נתקל בחומה בצורה של אטימות, כאשר חברת הסלולר דרשה את מלוא החוב בהוצאה לפועל ולא הסכימה לפריסת תשלומים נוחה עבורו.

כדי לפתור את התסבוכת הזו פנה ר׳ אל משרד עורכי הדין לביא-וולינץ החיפאי, המתמחה בתחומי הנזיקין וההוצאה לפועל, ובבדיקת המסמכים שבידיו התברר כי התביעה נסמכת בחלקה על מסמכים עליהם מתנוססת חתימה מזויפת שלו. בנוסף, התביעה הוגשה בלשכת הוצאה לפועל באזור המרכז והקשתה עוד יותר את הטיפול בעניין. בסופו של יום ולאחר שניסתה בכל כוחה להתיש את הנתבע ולגרום לו לשלם סכומים שלא התחייב מעולם לשלם, התרצתה חברת הסלולר והסכימה לקבל תשלום, בפריסה ל-500 ₪ בחודש, עבור העסקה המקורית בלבד, תוך שהיא נוטשת את כל טענותיה לגבי העסקה השנייה שהתבססה על חתימות מזויפות. ״חברות התקשורת באופן מכוון נוטות להגיש את התביעות באזורים המרוחקים ממקום מגוריהם של החייבים וזאת על מנת להקשות על הנתבעים ולגרום להם לכתת רגליהם ולהשחית כספם וזמנם בהתדיינויות משפטיות מרוחקות. פעם אחר פעם אנו נמצאים נדהמים ופעורי פה, מול תופעה נפסדת זו של חברות, מהגדולות במשק, העושות שימוש בחתימות מזויפות בשל בצע כסף ומכירות. תביעה זו הינה חוליה בשרשרת עגומה של מקרים אלה״, אמרה עו״ד סיגל לביא-אלבז, שליוותה את ר׳ בהליך המשפטי.

מקרה נוסף וכמעט זהה בפרטיו מתנהל כרגע בבית המשפט השלום בקריות, כאשר אותה חברת תקשורת הגישה תביעה ללשכת ההוצאה לפועל נגד חייל קרבי על בסיס חתימות מזויפות, חלקן אף בלטינית. ״מכיוון שהעניין טרם נסגר, אני מנועה מחשיפת פרטים נוספים, אולם אין ספק כי מדובר בתופעה מטרידה מאוד. אני קוראת לכל מי שחושב שנפגע בצורה דומה לא לוותר ובמקרה הצורך לפנות לייעוץ מקצועי״, סיכמה עו״ד לביא-אלבז.