בעל עסק- אל תעשה את הטעות הזאת - מאת עו"ד עדי ברקן-לב. מי לא מכיר את האמירה ולפיה מי שמפחד להיכשל גם אף פעם לא יצליח. זהו כלל בסיס לכל בעל עסק אבל ישנם כישלונות קטנים, טיפשיים שאפשר בקלות להימנע מהם אם מתנהלים נכון בעסק ונערכים מראש. ניקח מקרה לדוגמא: יעל היא מעצבת צעצועים לתינוקות והיא פותחת יחד עם החבר הכי טוב שלה, יוסי, חנות צעצועים קטנה. בחנות הם מוכרים גם צעצועים שיעל מעצבת וגם צעצועים אחרים שהם מייבאים מסין. אחרי חצי שנה העסק המשותף מתרחב לחנות גדולה יותר, מתחיל להעסיק עובדים נוספים בחנות, מוקמת חנות אינטרנט למכירה של צעצועים ודף עסקי בפייסבוק.

כלים
עו"ד עדי ברקן לב. צילום: שי גבריאל
עו"ד עדי ברקן לב. צילום: שי גבריאל

מקרה ספציפי זה, יכול ללמד את העסקים הקטנים והבינוניים התנהלות נכונה לפי החוק. אפשר ללמוד הרבה מטעויות קטנות וטיפשיות שיעל ויוסי עשויים לעשות ובהמשך אסביר כיצד אפשר להמנע מהן.

טעות מספר 1: יעל מפתחת צעצועים אבל לא דואגת להגן על עליהם באמצעות רישום פטנט או מדגם – התוצאה היא שאין ליעל זכות קניין רשומה ויהיה לה קשה לשמור על הבלעדיות שלה בצעצועים שהיא המציאה. כל מוצר שמפתחים או מעצבים עשוי להיות מתאים לרישום פטנט או מדגם אבל התנאי המרכזי הוא שאסור לפרסם אותם לפני שמגישים בקשה מתאימה. לכן, חשוב להתייעץ לפני שמפרסמים.

טעות מספר 2: יעל ויוסי הקימו אתר אינטרנט למכירת הצעצועים ולא טרחו לנסח תקנון לאתר – העסק שהם מנהלים באמצעות החנות המקוונת שלהם חשוף לתביעות מצד הגולשים והרוכשים באתר. זו טעות נפוצה מאוד והיא רלוונטית לכל בעלים של אתר אינטרנט, גם אתר שאינו עוסק במכירת מוצרים.

טעות מספר 3: יעל ויוסי מייבאים צעצועים מחו"ל. חלק מהצעצועים נושאים דמויות פופלריות או שמות מסחריים שילדים מכירים ואוהבים. זוהי הפרה של זכויות יוצרים וגם של סימני מסחר והעסק חשוף לסיכון שהמשלוחים שלו מסין ייעצרו על ידי המכס ותוגש נגדם תביעה. זו טעות שכל יבואן עשוי להיתקל בה שכן לרשויות המכס יש סמכויות לעצור ולעכב כל מוצר החשוד בהפרת זכויות יוצרים או סימני מסחר.

יתרה מכך, אם יעל ויוסי מוכרים בחנות שלהם את הצעצועים הללו, הם חשופים להליכים משפטיים שבמסגרתם יערכו בחנות שלהם חיפוש ותפיסה של מלאי המוצרים הללו בחנות.

טעות מספר 4: יעל ויוסי לא החתימו את הספקים שלהם על הסכם שצופה מצב שבו נגד הספק מוגשת תביעה כלשהי. העסק וגם יעל ויוסי בעצמם חשופים להיגרר לתביעה כזו.

גם טעות זו משותפת בעצם לכל בעלי העסקים באשר הם. לבעל עסק חשוב מאוד להסדיר את מערכת היחסים מול הספקים שלו בהסכם.

טעות מספר 5: יעל ויוסי לא מוסרים לעובדים שלהם הודעה על תנאי ההעסקה שלהם ולא מפרישים להם זכויות פנסיוניות. העסק, כמו כל עסק אחר שמעסיק עובדים, וגם בעליו חשופים לתביעות בבית הדין לעבודה.

טעות מספר 6: העובדים של יעל ויוסי עושים חיפוש באינטרנט של תמונות של צעצועים וילדים ומעלים אותם לאתר החנות המקוונת שלהם. פעולה זו עשויה להיות הפרה של זכויות יוצרים, פגיעה בפרטיות ועוד שלל עילות תביעה שגם העסק חשוף אליהן והיא רלוונטית לכל סוגי התמונות שמוצאים באינטרנט.

טעות מספר 7: יעל ויוסי משמיצים מתחרה שלהם בדף העסקי שלהם בפייסבוק. הופ, נולדה לה עילת תביעה בגין הוצאת לשון הרע. הסעיף נכון גם לגבי השמצות שיושמעו בזירות אחרות.

טעות מספר 8: יעל ויוסי מחליטים לשלוח מסרוני שיווק (הודעות ספאם) לכל הלקוחות שלהם בלי שקיבלו הסכמה לכך. הזוג חשוף לתביעה לפי חוק הספאם. גם טעות זו נכונה לגבי כל סוג של עסק/ מסרון.

טעות מספר 9: ליעל רעיון למשחק חדש שאין כמותו ומלאת התלהבות היא מציגה אותו לשותף פוטנציאלי נוסף בלי להחתים אותו על הסכם סודיות. השותף הפוטנציאלי נעלם, מפתח לבדו את הרעיון לכדי משחק ממשי ויעל מחליטה לוותר על הרעיון כי כבר כל המתחרים מייצרים אותו. מקרה כזה יכול לקרות לכל עסק בכל תחום שהוא.

טעות מספר 10: לעסק יש רשימת לקוחות שכוללת סטטיסטיקות ורשימות רכישה חכמות שבוצעו על ידי לקוחות העסק במשך השנים. הרשימה הזו אינה שמורה בספריה נפרדת במחשב הדורשת סיסמה ולכל עובד יש גישה אליה. העסק חשוף לגזל סוד מסחרי מבלי שתהיה לו היכולת לפעול נגד גזל זה. טעות זו רלוונטית לכל מי שרשימת הלקוחות שלי היא סוד מסחרי שלו שהוא רוצה להגן עליו.

טעות מספר 11: יוסי ממציא שם קליט ומוצלח לאחד ממוצרי הדגל של החנות והזוג מחליט לא להגיש בקשה לרישום סימן מסחר על השם. בעל דוכן בטיילת של אילת מביא מסין מוצר דומה עם שם דומה ומוכר כמויות רבות שלו בדוכן באילת. בקשה לצווי מניעה זמניים שמגישים השותפים בבית המשפט במטרה לעצור את המכירות הללו נדחית מהטעם שאין להם סימן מסחר רשום. כל בעל עסק המוכר מוצר או שירות כלשהו יכול לרשום סימן מסחר ולהגן על הבלעדיות שלו בשם.

טעות מספר 12: יעל ויוסי מחליטים שאינם רוצים יותר לעבוד יחדיו. הם רוצים לפרק את העסק המשותף וכל אחד מהם רוצה להמשיך עם החנות המקוונת. הם לא חתמו על הסכם שותפות מראש ולא מצליחים להגיע להסכמות. הסכסוך הזה עולה להם באובדן החברות הטובה, בהרבה אנרגיות מבוזבזות, כעסים וכספים רבים שהם נאלצים לשלם לעורכי דין. לו היו חותמים מראש על הסכם שותפות שמסדיר את העניינים הללו, כל הסכסוך היה נמנע והם אפילו היו נשארים חברים. זו דוגמא לטעות קריטית שרלוונטית בכל סוג של שותפות עסקית.

אלו הן רק מספר דוגמאות לטעויות קטנות ומיותרות אך שכיחות בעסקים קטנים ובינוניים. את כולן אפשר למנוע על ידי התייעצות, הכנה והיערכות מראש.

עו"ד עדי ברקן-לב היא עורכת דין מומחית לקניין רוחני, מחשבים ואינטרנט ומשפט מסחרי-עסקי. כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ או חוות דעת משפטית.