הערר הוגש בעקבות החלטה של הועדה המקומית להקפיא את הוראותיה של תכנית רצ / 1 / 106 – תכנית מקומית לעיר ראשון לציון, שאושרה מכוח סעיף 23 לתקנון תמ"א 38. מטרתה של תכנית זו היא להגדיל את הזכויות שאושר בתמ"א 38 ולאשר בנייה בהיקף רחב יותר בעיר ראשון לציון.

עצירת הפרוייקטים של עיבוי בינוי בעיר ראשל"צ (אילוסטרציה)
עצירת הפרוייקטים של עיבוי בינוי בעיר ראשל"צ (אילוסטרציה)
הועדה המקומית קיבלה החלטה מכוח סעיפים 77 ו – 78 לחוק התכנון והבנייה להקפיא את תכנית רצ / 1 / 106 ואת המגבלות הקיימות בה וזאת בתירוץ של הכנת תכנית חדשה – תכנית שמעולם לא הוצגה לציבור.

המטרה של הועדה הייתה לעקוף בצורה בלתי חוקית את הוראות החוק ואת הוראות התכנית על מנת שתוכל לאשר היתרים ללא הגבלה וללא פיקוח, כאשר עפ"י הוראות התכנית היא מנועה מלאשר כל היתרים נוספים, הואיל וחרגה מסמכותה ואישרה כמות הגבוהה מזו שמותרת לה.

הועדה המקומית אף ציינה בהחלטתה שחרגה מן המכסה המותרת. על עצם הפרסום, שכלל אינו בסמכותה של הועדה המקומית ועל עצם ניסיונה הבלתי חוקי של הועדה המקומית להמשיך לאשר בקשות להיתר בחריגה מסמכות, הוגש הערר.

הועדה ניסתה להטעות את ועדת הערר המחוזית בטענה שביצעה בדיקות פרוגרמתיות, שעל פיהן לא קיימת שום מגבלה לתוספת יח"ד בעיר, אולם ועדת הערר קבעה שמדובר בפיקציה וכי לא בוצעו כל בדיקות ראויות.

עפ"י האמור בהחלטה, הועדה המקומית פעלה בניגוד לחוק ובחוסר סמכות, תוך שהיא מתעלמת מהחלטות קודמות של הועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ועדת הערר ושלה עצמה.

החלטת ועדת הערר שניתנה הבוקר (7.12.16), קובעת שהועדה המקומית חרגה מסמכותה באופן מתמשך ובוטה וכי אין בסמכותה לאשר עוד כל בקשה להיתר לתוספת יח"ד בעיר.

משמעות ההחלטה הינה עצירה מוחלטת של הבנייה בעיר (ביחס לפרוייקטים של עיבוי בינוי) עד לביצוע בדיקות כמתחייב ולמעשה גם עד לאישור תב"ע חדשה לעיר ראשון לציון (כנדרש עפ"י הוראות התכנית הקיימת).

אנו מעריכים כי הועדה המקומית לא תוכל לאשר כל בקשה נוספת להיתר לתקופה של 18 חודשים לפחות. ההחלטה בערר זה הינה דוגמא אחת להתנהלות בלתי תקינה, בלשון המעטה, של הועדה המקומית ולנעשה בעיר ראשון לציון.

מן הראוי כי הדבר ייחקר ויעשה ניסיון לברר מדוע הועדה המקומית פעלה בצורה כה משולחת רסן.