בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות יותר ויותר בעלי נחלות ומשקים אשר מציעים למכירה משק עזר לקהל הרחב. משק זה אשר נמצא לצד המשק הרגיל שלהם או כחלק הכללי מן המושב, כשאין יותר שימוש במשק זה ולכן הוא מוצע למכירה.

משק עזר הוא למעשה משק קטן שמכיל יחידת דיור אחת וכן אזור אדמה שמאפשר עיבוד חקלאי מצומצם. בדרך כלל השטח שמיועד לעיבוד כולל אפשרות לגידול עופות, עצי פרי או ירק ולא מעבר לכך. רוב משק עזר למכירה עומד על 2 עד 5 דונם.

ישנן מספר סיבות שבגללן בעלי משקים רבים מציעים את המשק עזר שלהם למכירה, ראשית, בחלק מהמקרים מדובר על בעלי משקים שאין להם דור המשך ולכן במקום להשאיר את המשק ללא יורשים, הם מעדיפים למכור אותו. שנית, כשדור ההמשך לא רוצה להמשיך ולהתגורר במקום. שלוש, מאחר ואותו משק עזר הוא שטח אדמה שיש צורך לעבד אותו ולפתח אותו, הרי שהדבר דורש משאבים כספיים וזמן. עבור הדור המבוגר זו יכולה להיות טרחה לא קטנה ולכן הם מעדיפים למכור אותו ולא להמשיך להשאיר אותו בידיהם.

בעבר משק עזר שימש בעלי נחלות אשר רצו להקים יחידות דיור לדור ההמשך או יחידות חיצוניות לאירוח, כמו כן במושבים רבים משקי עזר שימשו שכירים שעבדו במושב וזכו לקבל בו יחידת דיור עם שטח אדמה לעיבוד. עם השנים המצב השתנה, הן בגלל שהתנאים לבניית יחידת דיור בנחלות עצמן השתנו וכן שכירים כבר לא זכו לקבל יחידות דיור מטעם המושב, חינם. לכן נשארו משקי עזר אשר היה צריך להחליט מה עושים איתם. לכן אנחנו יכולים לראות לא מעט הצעות של משק עזר למכירה.

כיצד מוצאים משק עזר למכירה

לפני שנסביר כיצד מוצאים משק עזר למכירה, חשוב לציין, מאחר ומדובר בשטח אדמה לא גדול ומאחר מדובר ביחידת דיור אחת, הרי שרכישת משק עזר לא בהכרח יכולה להתאים לכל אחד. משפחות גדולות יתקשו להתגורר במקום שכזה. מצד שני, לזוג צעיר או זוג צעיר עם ילדים, זה יכול להיות פתרון מצוין למגורים.

הדרך הטובה ביותר למצוא משק עזר למכירה היא דרך סוכנויות נדל"ן שמתמחות בתחום של מושבים בכלל ובפרט בתיווך של משקים ונחלות. דרך אותן סוכנויות אפשר יהיה למצוא שורה של משקי עזר אשר מוצעים למכירה במחירים שונים. לפני שמחליטים איזה מהם לרכוש, חשוב מאוד לבדוק, מה הזכויות שמקבלים על הקרקע, מה מותר ומה אסור לעשות בשטח האדמה, מה כולל שטח העיבוד וכמובן מה אופיו של המושב באופן כללי. שכן ידוע שמושבים, להבדיל מיישובים אחרים דוגמת ערים, יש להם אופי מסוים על פיו נקבעים גם האנשים שמתקבלים לגור בו. אחרי שמקבלים תשובות על כל אלה, אפשר להחליט האם לרכוש או לא את המשק.