אם בחרתם להשקיע את החסכונות שלכם בשוק ההון – כדאי לצלול למים. אבל לא בלי מצופים, ולא לפני שלמדתם כמה עקרונות חשובים על השחייה במים העמוקים. הנה חמישה דברים שחשוב שתדעו לפני שאתם פותחים תיק השקעות

שולי מילשטיין

5 דברים שכדאי לדעת לפני שמתחילים להשקיע בשוק ההון. קרדיט תמונה: shutterstock
5 דברים שכדאי לדעת לפני שמתחילים להשקיע בשוק ההון. קרדיט תמונה: shutterstock

עושר הוא לא הכל בחיים, אבל עם אושר אי-אפשר לקנות במכולת ועל העובדה הזו אי אפשר להתווכח. עובדה נוספת היא שכל אדם עובד במדינת ישראל מושקע בבורסה בצורה כזו או אחרת, גם אם אינו מודע לכך. קרנות הפנסיה שלנו, שנועדו לספק לנו רשת לימי הפרישה משוק העבודה, מושקעות בשוק ההון. אך יש גם מי שמעוניין לצבור כספים נוספים באופן עצמאי – בין אם לגיל פרישה ובין אם למטרות אחרות עבור תקופות מוקדמות יותר. במקרה כזה, כמו שאמר איש העסקים והמשקיע הפרטי הגדול בעולם, וורן באפט, ״צריך להתחיל מוקדם ולחיות הרבה זמן״.

אם יש ברשותכם סכום של כמה מאות אלפי שקלים, אתם בוודאי מתלבטים בנוגע לאפשרויות העומדות בפניכם כששתי התשובות המובילות הן לרוב נדל״ן ושוק ההון.

שני אפיקי ההשקעה דומים זה לזה בכך ששניהם מושפעים מהריבית במשק, אבל בניגוד לנדל״ן, השקעה בשוק ההון מאפשרת פיזור חכם של הכסף שלכם ומכאן פיזור של הסיכונים. ככל שסכום ההשקעה גבוה יותר, כך ניתן לפזר את ההשקעות במגוון רחב יותר של אפיקים. השקעה בשוק ההון מחייבת אתכם להכיר עולם שלם הכולל מושגים כגון השקעה סולידית (בסיכון נמוך), מס על רווחי הון, אגרות חוב (אג״ח) ממשלתיות, פיקדונות ועוד. יש הבוחרים לבצע השקעות באופן עצמאי, אך יש חשיבות אדירה להתמקצעות בנושא כדי להימנע מטעויות. אם אין בכוחכם לצלול לתוך העולם הזה כדי להבין אותו על בוריו, עדיף לכם להיעזר ביועצי השקעות עצמאים, בתי השקעות או בייעוץ בנקאי כדי שניהול התיקים שלכם יתבצע בצורה הבטוחה והרווחית ככל הניתן. מה חשוב לדעת לפני שצוללים?

עתידות: בגיל 58 תוכלו לצאת לפנסיההסיבה הכי טובה לא לשמור את הכסף שלכם בפקדון בנקאי אלא להשקיע אותו בכל ערוץ השקעה שעולה על דעתכם, היא העתיד שלכם. התוכניות שלכם יכולות לכלול פרישה בגיל מוקדם, סיוע לילדיכם בשכר לימוד או רכישת דירה, יאכטה מפוארת או כל דבר אחר – בשביל להגיע לנקודה הזו אתם צריכים להתחיל לחסוך ולהשקיע כמה שיותר מוקדם. הכסף שאתם מרוויחים כיום יכול לעבוד בשבילכם ולספק לכם רווחים בשוטף או צבירה נאה וזמינה בתום התקופה המוגדרת להגשמת חלומותיכם.

אל תרפרשוהשקעה בשוק ההון היא כלי מוביל ביצירת עושר לאורך זמן, אך היא לא מתאימה לכל אחד. בניגוד לנדל״ן, את התנודות בשווי המניות או האג״ח שלכם אתם יכולים לראות באופן מיידי, וכך העליות וירידות השווי עלולות להיתרגם גם למצב הרוח שלכם. אם אתם לא יכולים לעמוד בפיתוי של לרפרש את מסך המחשב כדי לדעת מה שלום ההשקעה שלכם מדי כמה שעות, אולי עדיף שלא תקפצו למים. לעומת זאת, אם התברכתם בסבלנות ויש ביכולתכם להתמקד בעתיד, תוכלו ליהנות מנכסים שאמורים לצמוח ולהניב לכם כסף לאורך השנים.

חשבון לא פשוטהייתה תקופה בחיי שכל מחשב נייד שקניתי קרס אחרי כשישה חודשים עד שכעבור שנה לא היה עוד מה לנסות ולהציל. אחרי שנתיים כאלו חפרתי באינטרנט והתייעצתי עם מומחים בתחום והחלטתי להשקיע סכום ראשוני גבוה יותר עבור מחשב טוב יותר, שגם חמש שנים אחר כך עדיין עובד.

בכל פעם שאתם רוכשים לעצמכם מוצר או שירות, החל מחולצה בשני שקלים ועד ביטוח רפואי מקיף במאות שקלים לחודש – כדאי לשים לב ולברר מה העלות הכוללת – למשל המס על רווח הון העומד על 25% מהרווח הריאלי, כמו גם מה העלות הצפויה בעתיד. השקעה בשוק ההון אינה שונה מרכישות אחרות, במובן הזה, והתוצאה הסופית תהיה מושפעת מהעלויות ששילמתם לאורך השנים.

השלם גדול מסך חלקיו

יחד עם זאת, ובניגוד גמור למחשב או חולצה, חלק מאפיקי ההשקעה כוללים אלמנט של ניהול, לרוב על ידי אדם או חברה המתמחה בניהול תיקים. אם אין לכם ידע מוקדם או מספיק כלים כדי להבין את העולם המעט סבוך של קרנות נאמנות, אגרות חוב, קופות גמל ומניות של חברות פרמצבטיקה, אתם צריכים לשלם עבור שירות ניהול ההשקעה. ההוצאה הנוספת הזו היא סעיף שאתם צריכים לקחת בחשבון ומומלץ להשקיע זמן בבחירת והכרת הגורם שיקבל החלטות פיננסיות בשמכם. למרבית האנשים אין כמה מאות אלפי שקלים ׳לזרוק לפח׳ מדי חודש, ובדומה למחשב או חולצה חדשים, גם במקרה הזה נגלה שבתמונה המלאה לפעמים כדאי לשלם מעט יותר כדי לקבל מוצר או שירות שנוכל להיות בטוחים לגבי האיכויות שלו.

בדיקה תקופתית

אחת לכמה חודשים כדאי לכם לבצע הערכה ולבחון את המצב והאופק הפיננסי בתיק ההשקעות שלכם. בדומה לבריאות שלנו שמשתנה עם השנים ומחייבת אותנו לבדיקות תקופתיות, כך עליכם לבדוק אם הסיכון בתיק ההשקעות תואם את מאפייני ההשקעה שלכם. הבדיקה הזו, בדומה לבדיקה הרפואית, צריכה להיעשות מול המשקיע וההתאמה במקרה הצורך של תיק ההשקעות יכולה לנבוע ממספר גורמים המשנים את תזרים המזומנים שלכם בטווח הקצר או הארוך. בין הגורמים שיש לזכור לקחת בחשבון: שינויים בגובה השכר, מספר הילדים, ירושה, רכישת או שיפוץ נכס ואחרים. אם רמת הסיכון או סכום החיסכון לא יותאמו למצב החדש, עלול להיווצר לחץ בנקודה שתיצור נזק להשקעות.

השקעה בשוק ההון היא אמנם לא מדע טילים, אך גם היא דורשת מכם להשקיע מכספכם ומזמנכם – השקעה שצפויה להשתלם בעתיד. לא משנה אם יש לכם מטרה כלכלית מוגדרת או שאתם פשוט מעוניינים ברשת ביטחון לכל מקרה, הכסף שאתם עושים היום יכול להיות שווה לכם הרבה יותר בעת הצורך, אך לשם כך תצטרכו להיות מוכנים לקפוץ למים – לבדכם או בעזרתם מצופים בדמות מנהלי תיקי השקעות.