יש כמה נושאים שכדאי ליזמים לשקול כשהם מתכננים להקים חברה או לעבור מהמסלול של עוסק מורשה למסלול של רישום חברה בע"מ. בעשור האחרון, נרשמו מדי שנה, בין 13,000-17,000 חברות חדשות בארץ. בשנת 2015, נרשם שיא חדש בהקמת חברות עם רישום של 16,779 חברות חדשות. בתחילת שנת 2016, ירד מס החברות מ-26.5% ל-25%. המטרה בהורדת המיסוי היא לעודד את הקמתן של חברות נוספות ובכך להקל על העסקים בישראל

יזמי סטארט אפ - כך תרשמו חברה בע'מ ללא טעויות
יזמי סטארט אפ - כך תרשמו חברה בע'מ ללא טעויות

משרד האוצר הצהיר כי ישנה כוונה להוריד את המס בשיעור של בין 2%-3%. נוספים והצפי הוא שבשנים הבאות, יהיו יזמים שישקלו לעבור ממסלול של עוסק מורשה לחברה בע"מ בשלב מוקדם יותר ואף להקים חברות בע"מ בקצב גדול יותר. עקב חוסר הניסיון של לא מעט יזמים בפרוצדורה של הקמת חברה, הם משלמים מחיר יקר כגון הוצאות כספיות מיותרות לרישום החברות ובזבוז מיותר של זמן אותו הם יכולים להשקיע במשימות המהותיות יותר של המיזם שלהם כגון פיתוח מוצר, מימון ושיווק.

על מנת לחסוך מסטארט אפים ויזמים, טעויות, ריכזנו 8 טיפים שמומלץ לדעת לפני רישום של חברה בע"מ.

אל תרשמו את החברה מוקדם מדי - קל לרשום חברה בע"מ ולמרות זאת על מנת לחסוך בעלויות של האגרה לרשם החברות {מה שמסתכם ב- 2614 ₪ ברישום חד פעמי ועוד 1,488 ₪ באגרה שנתית}, וכן בדיווחים למס הכנסה ולמע"מ, מומלץ להמתין לאחד מהמצבים הבאים: ישנה השקעה ראשונית או יש כבר הוצאות אשר מחייבות פתיחת חשבון בנק לחברה והנפקת חשבוניות מס. רישום של חברה בע"מ הופך להיות הכרחי רק כאשר החברה כבר בתנופה עסקית שמתבטאת בפעילות עסקית שוטפת כגון גיוסי הון, רישום פטנט, העסקת עובדים ועוד.

אם אחד מכל התרחישים הללו שצוינו כאן עדיין לא התממש ניתן יהיה להתנהל באמצעות שם של דומיין מוצלח וכרטיס ביקור מרשים. אל תרשמו את החברה מאוחר מדי - ממש כשם שלא רצוי להקדים ברישום חברה, כך יש להימנע מאיחור במיוחד כשמדובר על רישום חברת סטארט אפ. אם תדחו יתר על המידה את נושא רישום החברה, ככל שהזמן יעבור כאשר כבר התחלתם את העבודה על המיזם והמיזם עצמו משקיע כמות שרק גדלה של מאמץ ופיתוח טכנולוגי, כל שווי הקניין הרוחני יגדל.

במידה ויגיע משקיע אשר ירצה להזרים כסף בתמורה למניות במיזם, המיזם כבר יצטרך להירשם. בשלב זה, קיימת אפשרות ממשית כי בידי המיזם יהיה קניין רוחני שיהיה בעל שווי גבוה וכן מיסוי שהיזמים יצטרכו לשלם על העברת קניין רוחני זה מידיים פרטיות לחברה.

הימנעו מלרשום את החברה בסוף דצמבר- אם החלטתם על הקמת חברה בע"מ ואתם ממש לפני רישום ברשם החברות, ישנו טיפ שיזמים רבים אינם מודעים לו כמו למשל חיסכון בתשלום האגרה. אם החלטתם לרשום את החברה בסוף דצמבר כדאי כי תמתינו עד תחילת השנה האזרחית החדשה, כך תחסכו את תשלום האגרה השנתית שהינה קלנדרית.

בנוסף, אם החלטתם על הקמת חברה בישראל, דעו, כי ניתן לשלם את האגרה השנתית בסכום מופחת, מחודש ינואר עד לחודש פברואר בכל שנה, כך שהסכום יהיה ע"ס של 1,120 ₪ , במקום 1,488 ₪. הון מניות רשום מול מוקצה - ישנם המון עורכי דין אשר רושמים חברות אך יש לא מעטים שמבצעים טעויות קריטיות ברישום. דבר זה עשוי לגרור אחריו הליכים ותשלומים מיותרים לכל הדעות.

קחו לדוגמא מקרה אישי שלי, כאשר פתחתי את החברה הראשונה בגיל 23 היא נרשמה ע"י עו"ד (שדרש מחיר אסטרונומי של 2,500 ₪) ובנוסף ביצע טעות לגבי רישום הון המניות. הוא רשם במסמכי ההתאגדות, הון מניות כך שהוא מקצה את כל המניות בחברה לי ולשותפי, כלומר 50% לכל אחד מאתנו. כתוצאה מכך, בזמן שגייסנו את הכסף ממשקיע פרטי {אנג'ל} לא היו מניות שנוכל להקצות לו והיינו צריכים פרוטוקול להגדלת הון ושוב לחתום על מסמכים ושליחתם לרשם החברות לדיווח. המסקנה ממקרה זה שמומלץ כמעט תמיד לרשום הון מניות רשום גדול מההון המוקצה לצורך הדוגמא 1,000,000 מניות ולהקצות למייסדי החברה רק 100,000 מניות, כך שתישארנה מניות במאגר עבור בעלי מניות בעתיד, עובדים או שותפים.

אין צורך להגביל את עיסוק החברה בתקנון- במקום לרשום עיסוק כמו למשל פרסום ושיווק או פיתוח אפליקציות, פשוט כדאי לסמן בתיבה "כל עיסוק חוקי".

אל תבזבזו זמן על כתיבת תקנון מורכב - כאשר יזמים פותחים חברה ברוב המקרים הם צריכים לרשום אותה כמה שיותר מהר. לא כדאי לבזבז משאבים כגון זמן וכסף על כתיבה של תקנון מורכב בכדי להגישו לרשם החברות, כתיבת תקנון סטנדרטי למטרת שלב הרישום מספיק. מומלץ בנוסף על כתיבת הסכם מייסדים לחברה ולציין בהסכם שהוא גובר על כל הסכם ותקנון אחרים.

רשם החברות, הינו גוף הצהרתי ולא קונסטיטוטיבי, כך שברוב המקרים מה שנחשב בחוק הם המסמכים במשרדי החברה ולא אלה שנמצאים ברשם החברות. היום קל יותר לבצע רישום חברה אונליין וגם הסכם מייסדים או הסכם סודיות לחברה באינטרנט.

בחירת שם לחברה - ישנם מקרים שונים שבהם רשם החברות יסרב לרשום את החברה במידה והשם שנבחר דומה לשם של חברה קיימת. במקרים מסוימים, רשם החברות פוסל שמות בלי שתהיה סיבה ממשית לכך. בכדי לצמצם את האפשרויות של סירוב ע"י הרשם יש לבדוק אם השם כבר קיים, ניתן לבצע זאת באמצעות חיפוש מהיר במערכת כמו שמציעה חברת ETTORNEY.

במקרים חריגים, שבהם הרשם יתעקש לא לקבל את השם שבחרתם לחברה ותרצו בכל מקרה לרשום את החברה במהירות מבלי שתהיה סחבת ברישום, ניתן יהיה לקבל את השם האופציונלי שהרשם יציע ובשלב מאוחר יותר ולבקש לשנות את שם החברה. לא הרבה יודעים אבל הליך זה נעשה באמצעות טופס סטנדרטי לשינוי שם החברה וללא צורך בתשלום שכ"ט לעורך דין.

לייעל את תהליך פתיחת חשבון הבנק לחברה בע"מ - לצורך פתיחת חשבון בנק לחברה בע"מ יש להכין סט פרוטוקולים ואישורי עו"ד וכן החלטת דירקטוריון לפתיחת חשבון בנק לחברה. הפרוטוקול יכיל זכויות חתימה של בעלי המניות בין היתר את תחומי הפעילות וערוצי שירות שבאמצעותם יפעל התאגיד. בכדי לחסוך זמן יקר בהמתנה בבנק, מומלץ לבקש מסניף הבנק שישלח את המסמכים והאישורים שהוא מבקש במייל כבר במהלך רישום החברה ולוודא כי המסמכים יעברו לעו"ד שיכין הכול מנת שתסיימו את ההליך בפעם אחת מול הבנק.

לסיכום - ישנן דרכים ברורות לפעול בתבונה בכל הקשור לעיתוי ולתהליך רישום החברה שלכם. ככל שתפנו תשומת לב לשלב זה, כך תחסכו זמן וכסף שחיוניים למיזם שלכם בתחילת דרכו.

הכותב, עו"ד רון הדר, הינו מייסד ומנכ"ל הסטארט אפ ETTORNEY, המציע פלטפורמה לרישום מהיר של חברות בע"מ.