במכתב ישיר ורישמי אל היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פונה התנועה לאיכות השלטון בבקשה לפתוח בחקירה הבודקת התנהלות משרד ראש הממשלה.

תנועת איכות השלטון הוציאה מכתב הפונה באופן ישיר אל היועץ המשפטי לממשלה, בבקשה לפתוח בחקירה הבודקת את התנהלותו של משרד ראש הממשלה, בעקבות הדברים שעלו בתחקיר המקיף שהציגה אילנה דיין בתוכניתה.

מתוך המכתב: "כמו רבים מאזרחי ישראל, צפינו אמש בתכנית "עובדה" בהנחיית אילנה דיין, במסגרתה שודרה כתבת תחקיר הסוקרת את התנהלות לשכת ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו ב7 השנים האחרונות. במהלך התכנית נסקרה בהרחבה ולעומק התנהלותם של מספר גורמים בתוך "האקווריום" – לשכת רוה"מ – לרבות ראש הממשלה והדרגים המקצועיים המקיפים אותו בעבודת היום יום.

כן, הופנה זרקור אל מערכות היחסים שבין ראש הממשלה ורעייתו, הגב' שרה נתניהו לבין עובדי הלשכה בתפקידים השונים, וכן עובדי מדינה שונים הכפופים לראש הממשלה, בהם ראש המוסד.

בין שלל המרואיינים – רובם ככולם בכירים בשירות לשכת ראש הממשלה בעברם – והסיפורים המטרידים (בלשון המעטה) אותם גוללו בפני המצלמה, בלט הראיון עם הגברת ורד סוויד, מי שכיהנה בתפקיד ראש הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה.

כזכור, בשנתיים האחרונות התנהל סכסוך משפטי בבית הדין לעבודה בין אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מר מני נפתלי, לבין משרד ראש הממשלה. בין היתר טען נפתלי להפרה של תנאי העסקתו ולהתעמרות של ממש מצדה של הגב' נתניהו (סע"ש 38335-03-14 מנחם נפתלי נ' מדינת ישראל - משרד ראש הממשלה ואח').

במהלך הראיון אשר שודר אמש, חשפה הגב' סוויד כי הגב' נתניהו, לכאורה, ודרך מקורבות ניסתה להשפיע על הגב' סוויד כי תסייע באופן אקטיבי למאמץ להשחרת שמו של מר נפתלי אשר הואשם אז כאילו הטריד מינית בעת תפקידו במעון ראש הממשלה.

לא זו בלבד, לדבריה של הגב' סוויד "שירותיה הטובים" אלו נדרשו ממנה כהכרת תודה על כך שהוארך חוזה ההעסקה שלה בתפקיד ראש הרשות לקידום מעמד האישה. מוקדם יותר בראיון, סיפרה הגב' סוויד כי את ההודעה בדבר הארכת החוזה שלה העבירה לה טלפונית לא אחרת מאשר הגב' נתניהו, אשר השתמשה בלשון "החלטנו (בעלי ואני) להאריך לך את החוזה".

דברים אלו, ככל שאכן נאמרו, מטילים צל כבד על התנהלות גורמים מסוימים בלשכת ראש הממשלה, ועל ניסיונותיהם, לכאורה לנצל את כוחם על מנת להשפיע השפעה של ממש על הליך משפטי מתנהל, תוך פגיעה בשמו הטוב של אדם ותוך טענת טענות שווא חמורות בדבר הטרדה מינית.

חמור מכך, מדובר ,לכאורה, בניסיון של ממש להדחת עובדת ציבור בכירה לעבור עבירה פלילית של שימוש לרעה בכח המשרה, כפי הגדרתה בסעיף 280 חוק העונשין, תשל"ז-1977, עבירה שדינה מאסר של עד 3 שנים.

אנו סבורים כי דברים אלו מחייבים בדיקה מעמיקה, ואף פתיחה בחקירת התנהלותם של הגורמים המוזכרים בכתבה, בלשכת ראש הממשלה. ניסיונות מעין אלו המתוארים בכתבה, מעבר לפגיעה הפלילית, מהווים פגיעה עמוקה בעקרונות היסוד הדמוקרטים עליהם מושתתת מדינת ישראל, ופוגעים פגיעה עמוקה ביותר באמון הציבור במערכת השלטונית בישראל.

עיני הציבור נשואות כעת אל מוסד היועץ המשפטי לממשלה, ועל אחת כמה לאחר הדברים הקשים שנחשפו בכתבה בנוגע להתנהלותו של היועץ הקודם, בציפייה דרוכה כי יורה על בחינת הדברים והשבת הסדר אל הלשכה בה מתקבלות ההחלטות החשובות ביותר במדינת ישראל. אנו מצפים מכבודו כי יפעל להשבת המנהל התקין ואמון הציבור בלשכת ראש הממשלה". סוף ציטוט המכתב.