כאשר אנשים שומעים את צמד המילים "הגנה עצמית", מתחילות לעלות להם כל מיני אסוציאציות בראש, שברוב המקרים רחוקות שנות אור מהמציאות. אסוציאציה ראשונה שיכולה לעלות היא, אימונים של שעות בחדר כושר, אסוציאציה שנייה היא, שאני לא חזק או חזקה מספיק, ועוד כל מיני אסוציאציות שליליות שדווקא מרחיקות את האדם מלימודי הגנה עצמית.

כלים

למעשה, הדבר היחיד שצריך להבין כאשר שומעים את צמד המילים "הגנה עצמית", זה שזה ללא ספק בשביל כולם. מילד קטן שמציקים לו בבית הספר והוא רוצה לדעת להגן על עצמו, דרך הנערה המתבגרת שמפחדת ללכת ברחוב לבד מחשש שמא מישהו ינסה לתקוף אותה, ועד לאנשים מבוגרים שיכולים להוות מטרה לשוד, חלילה.

כל אדם וזה לא משנה באיזה גיל, יכול וצריך ללמוד הגנה עצמית. הורים מפחדים לשלוח את הילדים שלהם ללימודים כי מדובר ״באלימות״, מבלי להבין שהמטרה היא הפוכה- התגוננות מפני אלימות. נשים מפחדות להתחיל להתאמן בקרב מגע, מחשש כי זה יהפוך אותן ליותר ״גבריות״ מבחינת מראה וכו׳. לא חסרות דוגמאות למחשבות מוטעות שמונעות מהאנשים ללא ללמוד הגנה עצמית. בואו נבין למה כן חשוב שכולם ילמדו הגנה עצמית.

דבר ראשון, כאשר מישהו לומד הגנה עצמית, הוא לא לומד כיצד להשתמש ביכולות הנרכשות במהלך האימונים למטרת אלימות. הוא לומד כיצד להתגונן מפני אלימות. הוא לומד טכניקות נכונות שיכולו לעזור לו להתגונן מפני תקיפה ויכולות לעזור לו לנטרל איומים כאלה ואחרים.

דבר שני, ביטחון עצמי. ילדים שנתפסים, גם בפני הסביבה וגם בפני עצמם, כחלשים, מהווים מטרה לבריונות אצל ילדים אחרים. לימודי הגנה עצמית משפרים בצורה ניכרת את הביטחון העצמי של אותו ילד. הילד כבר לא יפחד להיות ״ארוחת הצהריים״ של בריונים בבית הספר, מפני שהוא ידע להגן על עצמו. הביטחון העצמי שלו יגדל, הוא ידע שהוא יכול לסמוך על עצמו ולנטרל כל בריון שינסה לתקוף אותו. התחושה הפנימית שלימודי הגנה עצמית יעניקו לאותו ילד, תשפיע עליו לטובה גם לטווח הארוך.

דבר שלישי, נשים שלומדות הגנה עצמית, לא יתעוררו בוקר אחד, יתסכלו במראה ויראו את הגרסה הנשית של סילבסטר סטאלון. לימודי הגנה עצמית, בהחלט ישפרו את הכושר הגופני אבל הם לא מצריכים הרמת משקולות, או בילוי של שעות במכוני הכושר ולכן לא יהפכו את המתאמנות לערימת שרירים.

נשים אשר לומדות הגנה עצמית, ירגישו חזקות ובטוחות בעצמן, לא יפחדו להסתובב לבד ברחוב, ידעו שגם אם הן כביכול חלשות פיזית מהתוקף שלהן, הטכניקות שהן ילמדו, יעזרו להן להכריע גם תוקף שגדול מהן פי שניים.

לימודי הגנה עצמית הם לא אימונים שמטרתם להפוך אתכם לאנשים החזקים ביותר או חזקים יותר מהאיום הניצב לפניכם. להיפך. המטרה שלהם היא ללמד אתכם את הטכניקות והפעולות הנדרשות על מנת להתמודד מול כל תוקף ולנטר כל איום. בין אם האיום גדול וחזק ממכם, או בין אם הוא קטן ממכם אך הוא תוקף אתכם עם נשק קר, כמו סכין לדוגמא, לימודי הגנה עצמית ילמדו אתכם בדיוק כיצד להתגונן, איפה לאחוז, איך להכריע וכיצד לנצל את גופכם על מנת להכריע את העימות.

הגנה עצמית משפרת את המצב המנטאלי בצורה ניכרת. הביטחון העצמי עולה, האמונה בעצמנו מתחזקת והיכולות להכריע עימותים, לעמוד מולם ראש בראש מבלי לפחד ולרצות לברוח, מתחדדות.

ההגדרה של הגנה עצמית היא רחבה. ישנם זרמים שונים של הגנה עצמית, כמו למשל קרב מגע, ניונג׳יטסו וכו׳. כל אומנות לחימה שכזאת מביא עמה פילוסופיה שלמה וכל אחד מכם יכול להתחבר לאומנות אחרת, ללמוד אותה ולשכלל את יכולות ההגנה העצמית שלו.