במסגרת תרגיל העורף הלאומי שהתקיים במהלך שבוע שעבר במדינת ישראל, במד"א תרגלו מוכנות לחירום בכל רחבי הארץ. כחלק מההערכות למקרה של הסלמה קיצונית ומלחמה כוללת לקחו צוותי מד"א חלק בתרגילים שנערכו בזיכרון חיפה ובאשקלון.

כלים

מוקדי מד"א ברחבי הארץ עברו לעבודה במרחבים מוגנים ומשאית החפ"ק של הארגון תרגלה עבודה מהשטח. למעשה, נבנתה המשאית במיוחד עבור הארגון כשהיא מצוידת היטב. בין היתר, במצלמות שליטה ובקרה הנישאות לגובה של כ-19 מ' וחולשות על שטח רחב ביותר, עמדות מוקד מד"א שהוקמו בתוך החפ"ק ויכולים לתת מענה לקריאות באזורי אסון שונים, חדר דיונים וישיבות המאובזר בקדמת הטכנולוגיה ועוד. מעל הכל, מאפשרת משאית החפ"ק לכוחות מד"א בשטח להשתמש ברשתות הקשר, ברשתות אלחוטיות וברשת האינטרנט גם במצבים שבהם הרשת קורסת, כפי שקורה באירועי אסון גדולים.

המשאית החפ"ק נפרסה בעפולה כשצוות מוקד מד"א תפעל את הפעילות המבצעית של מרחבי ירדן וגלבוע של מד"א דרכה ואתמול ובהמשך נפרסה המשאית סמוך לאצטדיון בנתניה וגם במקרה זה, עובדי מוקד מרחב שרון במד"א תרגלו עבודה מהחפ"ק, נערך סיור לכבאים מאריזונה שבארה"ב שהגיעו לישראל כחלק מהתרגיל ובנוסף התקיימה הערכת מצב תרגילית של אגף המבצעים של מד"א בחדר הישיבות שבחפ"ק בהשתתפות מפקד הרפואה של פיקוד העורף אל"מ ד"ר איל פורמן.

תרגילים אלו נועדו לשפר את מוכנותו של מגן דוד אדום בישראל במתן מענה רפואי בתרחיש מלחמתי במתאר רב זרתי תוך חיזוק התהליכים המבצעיים התיאום ושיתוף הפעולה בין מד"א אל מול הצבא ושאר כוחות הביטחון בישראל.

כחלק מדימוי התרגיל נפתח חדר המצב במרכז מד"א, אליו הוזרמו ידיעות ודרישות מהמרחבים, הופצו הנחיות והתקיים תכנון קדימה בדגש על סוגיות לוגיסטיות (חלוקת מזון, דלק, מוסכים) ושמירת רצף תפקודי של הארגון.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "כוחות מד"א ממשיכים לקחת חלק אקטיבי וחשוב בכל שלבי תרגיל העורף הלאומי, הודות לתרגולי מד"א לאורך כל השנים אנו ערוכים ומוכנים בצורה המיטבית לאירועי אמת. מד"א כארגון ההצלה הלאומי של ישראל ממשיך להתפתח ולהתקדם טכנולוגית ומקצועית על מנת לספק את המענה הרפואי וההומניטרי הטוב והאיכותי ביותר. משאית החפ"ק המשוכללת של מד"א שלקחה חלק בתרגיל מהווה דוגמה ליכולות הארגון לעמוד במשימות ובאתגרים גם בסיטואציות הקשות ביותר".