קבוצת פעילות ופעילים הנאבקים נגד "מכת עבירות המין במשטרה" יפגינו בת"א ובירושלים כדי לתמוך בעתירה שהוגשה לבית הדין הגבוה לצדק להדיח מתפקידו את מפקד להב 433 ניצב רוני ריטמן, שמח"ש קבעה שלכאורה הטריד מינית את צ', קצינת משטרה שנמצאה תחת פיקודו, ונגד "מדיניות הטיוח שמנהיג מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בטיפול בעבירות מין והטרדות מיניות של שוטרים וטיפוח השוטרים המטרידים מינית", לפי טענותיהם.

מתוך קמפיין מימון ההמונים למימון המאבק בעבירות המין במשטרה
מתוך קמפיין מימון ההמונים למימון המאבק בעבירות המין במשטרה

בג"צ ידון בעתירה להדחתו של ריטמן, שהוגשה ע"י עו"ד חי בר אל ממשרד חי בר אל – אילן יונש ושות', פרקליטה של צ', ביום חמישי הקרוב, ה-29 לספטמבר. ההפגנה המרכזית מתוכננת להתקיים ביום רביעי, ה-28.9, ב-19:00 בערב ברחבת הבימה בתל אביב. בנוסף, ביום חמישי ה-29.9, בשעה 9:00, מתוכננת משמרת מחאה של פעילות ופעילים, שיעמדו בפתח בית המשפט העליון בירושלים לקראת ובזמן הדיון בבג"צ.

"מטרת המאבק היא שנרגיש בטוחות במרחב הציבורי", אומרת שירה אבנימלך, ממארגנות ההפגנה ומובילות המאבק נגד תרבות הטיוח של האלימות המינית במשטרה. "המשטרה היא הגוף האמון על שמירת החוק במדינה - והיא עצמה מתייחסת בסלחנות ואף מעודדת עבריינות. הטרדה מינית היא עבירה חמורה ומדיניות המשטרה שמעודדת אותה ולא עושה די כדי להקיא מתוכה שוטרים שעברו עבירות מין כלפי אזרחיות ושוטרות - מסכנת אותנו כחברה. העתירה להדחתו של ריטמן היא אבן בוחן במאבק נגד המדיניות הפסולה הזאת. מפכ"ל משטרת ישראל החליט להשאיר בתפקידו אדם שהטריד מינית פקודה שלו. אין מסר גרוע מזה לעוסקים באכיפת החוק במדינת ישראל ולמאבק באלימות המינית. זוהי מדיניות ברורה ומסוכנת המסמנת לכל שוטרי משטרת ישראל את סולם הערכים הפסול הנדרש מהם".

מפכ"ל המשטרה השאיר בתפקידו ניצב בכיר שלכאורה הטריד מינית למרות המלצת מח"ש להעמידו לדין

הקצינה צ' עתרה לבג"צ בחודש מאי באמצעות עורך הדין חי בר אל ממשרד חי בר אל – אילן יונש ושות', בבקשה להדיח מתפקידו את ניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433.

חקירת מח"ש שהתנהלה אשתקד קבעה באופן חד משמעי כי ריטמן ביצע מסכת ארוכה של הטרדות מיניות, תקיפה מינית והתנכלויות כלפי הקצינה. עמדתה הרשמית של מח"ש הייתה כי יש להעמיד את ניצב ריטמן לדין. היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין המליץ לנקוט נגד ריטמן בהליך משמעתי ולא פלילי. ואולם, אלשיך בחר להתעלם משתי ההמלצות להשאיר את ריטמן בתפקידו ולתת לו גיבוי מלא.

חקירת מח"ש מצאה ראיות לכך שריטמן ניסה לכפות את עצמו בכוח על הקצינה ולנשק אותה בכוח, הטריד אותה מינית באופן חוזר ונשנה במילים בעלות אופי מיני, התנכל לה, הכפיש אותה ופגע בשמה הטוב. למעשיו של ריטמן היו עדי ראיה ושמיעה והם נתמכו בראיות. צ', שהתבקשה ע"י מח"ש להעיד, אף עברה בדיקת פוליגרף ע"י בודק מומחה של מח"ש ונמצאה דוברת אמת.

ריטמן עצמו הודה בחקירותיו במח"ש, במספר לא מועט של תשובות, כי נהג להעיר הערות סקסיסטיות ושוביניסטיות לשוטרות תחת פיקודו. לדבריו כפי שנרשמו בחקירה, "אמירות סקסיסטיות הן חלק משיח סביר". הוא הדגיש כי הוא אינו מוצא כל פסול בסוג זה של אמירות ולטעמו מדובר בשיח "טבעי בריא ומבוגר" גם במקום שמתקיימים יחסי מרות.

קבוצת פעילות ופעילים בארגונים חברתיים וארגוני זכויות נשים פתחה לאחרונה בקמפיין אינטרנטי נגד מדיניותו זו של אלשיך, תחת הכותרת: "אלשיך מטריד אותי".

הקבוצה פתחה בקמפיין למימון המונים באתר "מימונה", שבה היא מגייסת כסף למימון מאבק משפטי וציבורי נגד מדיניות מפכ"ל המשטרה לטיוח ההטרדות המיניות במשטרה וטיפוח המטרידים מינית.