כאשר ילד ניגש למבחן מחוננים, עליו להתכונן היטב. הדרך הטובה ביותר להתכונן למבחני המחוננים, היא באמצעות תרגול של המבחנים. מטרת מבחני מחוננים, היא לבדוק האם לילד יש חשיבה של מחוננים, ולכן מבחני המחוננים, שונים ממבחנים רגילים באופי השאלות, הדורשות חשיבה והבנה. כאשר הילד מתרגל שוב ושוב את המבחנים, הוא מאמץ את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחני המחוננים.

כלים
חוברת למחוננים
חוברת למחוננים

תרגול למבחני המחוננים

אתרים רבים הוקמו במטרה לסייע לילדים הניגשים אל מבחני המחוננים. דרך האתרים, ניתן לרכוש ערכות הכנה למבחני המחוננים. האתר מרכז דוגמאות של סוגי המבחנים השונים למחוננים ומציג מקבץ שאלות מכל סוג בחינה.

אילו סוגי מבחנים למחוננים יש באתר?

מבחני המחוננים מתחלקים ל2 שלבים: שלב א' ושלב ב'. באתר יש מבחנים מ-2 השלבים לכיתות השונות.

מבחן המחוננים, מתחלק לסוגים שונים של שאלות:

שאלות בהבנת הנקרא: ילד מחונן, הוא ילד שמבין היטב מה שהוא קורא. לכן באתר, יהיה מספר דוגמאות של שאלות בהבנת הנקרא- יש טקסט. צריך לקרוא את הטקסט, ולענות על שאלות שמטרתן לבדוק אם הילד הבין את הטקסט שקרא, ומוחו מסוגל לעבד מידע מן הטקסט.

מבחן בידע כללי: מטרת הבחינה, היא לבדוק מה רמת הידע של הילד. חלק מהשאלות מתבססות על ידע כללי בהיסטוריה של המדינה, ובחלק מהשאלות צריך להסביר ניבים ופתגמים. באמצעות השאלות, ההורים יידעו מה ללמוד עם הילד. ישנם ספרים לילדים המסבירים ניבים ופתגמים שונים, וכן ספרים נחמדים לילדים המקנים להם ידע כללי. ילד מחונן, הוא גם ילד שקורא הרבה, וכך צובר הרבה ידע.

מבחנים בהקשרים מילוליים: במבחנים אלו, בודקים אם הילד מסוגל להבין קשרים בין מילים. על ידי כך שהילד יפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה, הוא יסגל את החשיבה המילולית הנדרשת, וכך יפתור בקלות את השאלות הללו במבחן. סוג נוסף של מבחנים מילוליים, הן מבחני השלמת משפטים, בהן על הילד לבחור את המילה המתאימה להשלמת המשפט, לפי ההקשר.

מבחנים עם בעיות מילוליות בחשבון: במבחנים אלו, הילד פותר בעיות חשבוניות מילוליות. מבחנים אלו יקנו לילד חשיבה מתמטית.

מבחנים על סדרות: סוג זה מתחלק ל-2: מבחנים על השלמת סדרת מספרים, ומבחנים על השלמת סדרת צורות. לשאלות אלו נדרשת חשיבה מעמיקה. חשיבה זו תשמש את הילד בעתיד במבחני הפסיכומטרי. באמצעות פתירת השאלות ולימוד דפי ההסבר, הילד יסגל את החשיבה הנדרשת לפתירת סדרות אלו.

הסברים כיצד לפתור את השאלות:

באתר מוסבר, כיצד פותרים את השאלות למבחנים. האתר מסייע להורים לעזור לילד להתכונן למבחן. באתר יש מספר דוגמאות לפתרון השאלות. ההורים יכולים ללמוד לבד או עם הילד את הדוגמאות. בערכות, ישנם דפי הסבר מפורטים לפתרון השאלות, עם התשובות לשאלות. ההורים והילד יכולים ללמוד את דפי ההסבר כלימוד משותף.