שנת הלימודים במשפחתונים ברוב הארץ עלולה לא להיפתח – כך נחשף היום בדיוני הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן ממפלגת חד"ש-הרשימה המשותפת, במהלך דיון על תנאי ההעסקה של המנהלות והמטפלות במשפחתונים של משרד הכלכלה, על פי הצעות לסדר היום של יו"ר הוועדה ושל ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה

במהלך הדיון, עו"ד רות דיין ממרכז השלטון המקומי ביקשה לעדכן את הוועדה כי ההסכמים בין משרד הכלכלה לרוב הרשויות המקומיות, אשר יאפשרו העברת כסף למשפחתונים, טרם נחתמו ואושרו וזאת שבועיים בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים.

גלית יעקובוב, מנהלת האגף למעונות יום ומשפחתונים, אישרה לוועדה כי הסכמים אלה לא נחתמו, וכרגע נמצאים עדיין במחלוקת בין משרד הכלכלה למשרד הרווחה באשר לסמכותו של מי לאשר אותם, אך זו צפויה להיפתר כבר היום. עם זאת, הודתה יעקובוב, "יש עוד תהליך לאחר מכן, אך יש לזה סיכוי להתכנס עד פתיחת שנת הלימודים. אנו מציפים את זה כאירוע חירום ובוטלו חופשות לעובדים אצלנו, כדי שלא יהיו עיכובים מצדנו לאחר פתרון הסוגיה".

לדברי יו"ר הוועדה ח"כ תומא-סלימאן: "חמור מאוד שאנו במצב זה שבועיים לפתיחת שנת לימודים. לא יכול להיות שנושא שאמור להיות כה גבוה בסדר העדיפות של המדינה, ייפול בין הכיסאות בשל מעבר סמכויות בין משרדים. אחריות המדינה והרשויות היא לפתיחת שנת הלימודים במשפחתונים בזמן, ואחריותן גם לכל הלנת שכר שתיגרם לעובדות המשפחתונים בשל התנהלות זו".

בדברי ההסבר להצעות לסדר היום נכתב כי "3700 מטפלות במשפחתונים, שנמצאים תחת פיקוח משרד הכלכלה, עובדות בתעריף המציב אותן מתחת לשכר המינימום וללא תנאים סוציאליים בסיסיים. מדובר בפגיעה חמורה בזכויות עובדת כאשר לא קיים היום בשכר המטפלות רכיב פיצויים ורכיב הפרשות הפנסיה לא עודכן. התעריף אינו כולל כיסויים והתייחסות לרכיבים סוציאליים ובהם: חיסכון פנסיוני, הפרשות לביטוח לאומי, הפרשות לפיצויים, גמול שעות נוספות, תשלום על שעות עבודת הכנת המשפחתון ועוד. ימי החופש אינם לוקחים בחשבון צרכים סוציאליים של ימי מחלה, ימי אבל ועוד".

יו"ר הוועדה ח"כ תומא-סלימאן הוסיפה כי היא מלווה את המאבק על תנאי המשפחתונים כבר שנה וחצי, וכמעט לא חלה התקדמות, בנושא שגם משפיע על תנאיהן של נשים עובדות וגם חיוני לעידוד נשים לצאת לעבודה.

ח"כ מקלב: " אי אפשר לדרוש מעובד או עובדת לתת את המיטב, כשהם צריכים להתמודד עם תנאים כל כך לא פשוטים. אם היינו שומעים על מפעל פרטי שדורש כל כך הרבה מעובדיו תמורת כל כך מעט זכויות בסיסיות, היינו מתרעמים, אז ודאי שכאשר זו המדינה שקובעת את התנאים".

נועה נוצני, רכזת ענף הגיל הרך בארגון "כח לעובדים" המייצגת את המנהלות והמטפלות במשפחתונים מול משרדי הממשלה, סקרה את הבעיות השונות הקיימות בתנאיהן, ולאחר מכן שמעה הוועדה עדויות ממספר מטפלות, ביניהן אחת שלא יכלה להתאבל על אביה שנפטר, עד שמצאה מחליפה, לה שילמה מכיסה. אותה מחליפה, גבתה ממנה תעריף גבוה יותר מהשכר שמקבלת המטפלת, היות שהיא לא כפופה לתעריפי משרדי הממשלה, ויכולה לדרוש כל שכר שתבחר.

נושא ימי האבל או מחלה קצרה הגיע להסכמות בוועדה, כאשר יעקובוב הודיעה כי יתאפשר לזמן קצר זה בלבד פיזור של ילדי המשפחתון בין חמישה משפחתונים סמוכים, ובאלה יהיו שישה ילדים, עד לחזרתה של המטפלת הקבועה.

יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "אני מברכת על הפתרון שהושג לסוגיית פיזור הילדים בימי אבל ומחלה, אך זו סוגיה אחת שנפטרה במשך שנה וחצי שאני מלווה את המאבק, שרק מתווספים אליו קשיים. ועדת התעריפים צריכה לפתוח את התעריף כולו, מבסיסו, ולבחון את כל הסוגיות השונות בו, בכדי לאפשר לנשים הללו קיום בכבוד מינימלי בעת עבודתן ובעת הגעתן לזקנה".

"אני קוראת מכאן לשר הרווחה ולמנכ"ל משרדו, שימו את נושא פתיחת שנת הלימודים בראש סדר העדיפויות שלכם בשבועיים הקרובים, ומיד לאחר מכן, התעמקו בנושא תנאי העובדות בכללותם. אני רוצה להאמין כי מעבר למשרד הרווחה יביא עימו גישה ומדיניות חדשה וצודקת יותר".