מוסדות מסרבים לקבל בנות-שירות יוצאות אתיופיה - כך חשף מנכ"ל השירות האזרחי-לאומי שר שלום ג'רבי בוועדת העלייה והקליטה. יו"ר הועדה ח"כ אברהם נגוסה ביקש לחשוף את זהות המוסדות המפלים, ג'רבי סירב

כלים
וועדת העלייה והקליטה בראשות יו"ר הועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד)
וועדת העלייה והקליטה בראשות יו"ר הועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד)

מוסדות בישראל מסרבים לקבל בנות-שירות לאומי יוצאות אתיופיה, כך חשף היום (שלישי) מנכ"ל השירות האזרחי-לאומי שר שלום ג'רבי, בוועדת העלייה והקליטה. יו"ר הועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) ביקש לחשוף את זהות המוסדות המפלים, ג'רבי סירב .

נגוסה הדגיש כי "לא ייתכן שיש מצב של אפליה כלפי יוצאות אתיופיה ואין ענישה. אתמול ממשלת ישראל הכירה באופן רשמי בתופעת הגזענות, זה צעד מבורך, כי ההכחשה היא התחלת הבעיה. אנחנו צריכים להיאבק בתופעות הללו באפס סובלנות - ויש להחרים את המוסדות המבצעים אפליה" באשר למעמד בנות השירות הלאומי, נגוסה קרא להגדיל את שכרן ולפעול לצמצום הבירוקרטיה בנושא.

לדברי סגן השר מייקל אורן (כולנו), שיזם את הדיון, כיום משרתים בצה"ל כ-6400 חיילים בודדים, חלק באים לשנה, חלק עולים לארץ ויחלק ישראלים שהם כלל אינם עולים. הוא סיפר כי "בנות רצו לעלות לארץ, קראו להן לשירות לאומי ולא נתנו תאריך, אז הן פשוט חוזרות לארץ מוצאן. מדובר במעשה ציוני ביותר וחבל להחמיץ אותו".

שר שלום ג'רבי, מנכ"ל השירות האזרחי השיב כי "עד לפני 3 שנים, עולות חדשות קיבלו שכר כמו כל בן ובת שירות לאומי, אחרי ישיבות רבות הגענו לסיכום שכל עולה חדש יקבל סיוע נוסף, ו-15 ימים נוספים לבקר את בני משפחתו בחו"ל. עלות תקן שירות לאומי לעולים הוא 1,500-2,000 ₪ לחודש, אך לצערי אנו נתקלים בגופים מסוימים שלא מוכנים לקבל בנות עולות, ויש גזענות מצד מוסדות שלא מוכנים לקבל יוצאות אתיופיה".

לדברי שירה לורנס, מנכ"לית "בשביל" ניכר פער משמעותי בין המענקים שמקבלים חיילים-בודדים לבין אלו שבנות שירות בודדות מקבלות, "הן חיות מתקציב זעום של בין 850-600 ₪ בחודש לצד מענק משרד הקליטה".

יעל אייזנברג, חיילת בודדת מניו ג'רזי אמרה בדמעות "אני מקבלת 670 ₪ בחודש, אך בניגוד לבנות השירות הישראליות להן מצרכים בסיסיים של מזון ויש להן בית לאכול בו, לי אין כלום. לעשות שבת יוצא לי רבע מהמשכורת. בחורף כשאני צריכה לקנות שמיכה, לא נשאר לי כסף לארוחת ערב".

אוסנת צדוק מארגון "שלומית" סיפרה כי הן מפעילות 100 עולות-בודדות בארץ והוסיפה כי 15 ימי חופש הניתנים לעולות-בודדות הוא רק לצורך טיסה לחו"ל, בנות שאין להן כסף לטוס לא מקבלות תקציב.

ליז מרטין, נציגת "נפש בנפש" הזהירה כי "נשמעה כאן היום זעקה מצד בנות השירות הלאומי, וחשוב שהן יזכו למעמד במסגרת חוק השירות הלאומי המונח על שולחן הכנסת".