תושבי רמת השרון ופעילים סביבתיים מסלימים את המאבק נגד כוונת ראש עיריית רמת השרון לכרות את חורשת העמל – הריאה הירוקה האחרונה ברובע הדר. תושבים ופעילים יפגינו ביום ראשון נגד כריתת החורשה; שכרו את היועצים האסטרטגים תום וגנר ותני גולדשטיין ללוות את מאבקם

כלים
חורשת העמל ברמת השרון. צילום: עמית גירון
חורשת העמל ברמת השרון. צילום: עמית גירון

קבוצת "משמר החורשה" שהוקמה ע"י תושבי רמת השרון ופעילי סביבה כדי לסכל את תוכניתו של ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, לכרות את חורשת העמל, נערכת לעליית מדרגה במאבק לאחר מפגש עם גרובר שלא הניב תוצאות. חורשת העמל, בה למעלה מ-150 עצים, היא הריאה הירוקה האחרונה שנותרה ברובע הדר ואחת האחרונות ברמת השרון, ומהווה בית חסר תחליף לקיפודים, נקרים, יונקי דבש, חרדונים, צבים, עטלפי פירות, אדום חזה שניתן לראות בה בקביעות.

תושבי העיר יקיימו הפגנה ביום ראשון בין השעות 08:00 ל-10:00 מול בניין עיריית רמת השרון ברחוב אוסישקין. מאות המפגינים הצפויים להגיע להפגנה יחזיקו שלטים ועליהם סיסמאות כגון: "לא מוותרים על חורשת העמל", "את הריאות הירוקות אסור לכרות", "גרובר, אל תכרות עצים"; "גרובר, אל תחנוק את הריאה הירוקה היחידה ברמה"ש", "יש הרבה דרכים להוסיף כיתות, אבל רק חורשה אחת" ו"גרובר, רד מהעצים".

אנשי ארגון "משמר החורשה" שכרו את שירותי היועצים האסטרטגים תום וגנר ותני גולדשטיין, בעלי ניסיון עשיר בניהול מאבקים ציבוריים ותקשורתיים, להוביל את המאבק נגד הכריתה. הארגון מתכנן להסלים בשבועות הקרובים את צעדיו בזירה המשפטית, התקשורתית והציבורית, לחבור לארגוני סביבה לאומיים ולחברי כנסת, ולבצע כל מהלך חוקי אפשרי כדי למנוע את כריתת החורשה. פעילי הארגון הגיעו השבוע לישיבת מועצת עיריית רמת השרון ועוררו דיון סוער על תוכנית הכריתה, שהופסק לאחר שפקחי העירייה סילקו אותם מהבניין.

עיריית רמת השרון מתכננת להקים בית ספר קטן במקום החורשה שתיעקר, למרות שבאותו רובע כבר קיימים שלושה בתי ספר. כחלק מפעילות ההתנגדות, ארגון "משמר החורשה" פתח קבוצת פייסבוק תחת הכותרת "להציל את חורשת העמל", קבוצה שמונה כבר מעל 500 חברים וניסח עצומה שאספה כבר למעלה מ-1,000 חתימות.

"העירייה מתנהלת באופן חלמאי וחסר אחריות, בכל העולם מתגייסים לשמר ריאות ירוקות ופה הולכים לכרות את האחרונה", אומרת דנית ניצן, תושבת רמת השרון וחברת ועד הפעולה של "משמר החורשה" נגד כריתת החורשה, "מדובר בצעד בלתי-הפיך, הרי את החורשה אי אפשר יהיה לנטוע מחדש לאחר שייבנה עליה בית ספר, שבהכרח יהפוך לפיל לבן באזור צפוף שבו יש גם כך שלושה בתי ספר סמוכים אלה לאלה. המחסור בכיתות הוא בכלל בשכונות אחרות של רמת השרון. אני לא מבינה את אבי גרובר, נדמה שהוא פועל מתוך לחץ בלי לחשוב, בלי לדון ובלי לחפש חלופות, ויש חלופות רבות וטובות יותר".

"ההחלטה לכרות את החורשה התקבלה בחופזה בלא כל מחשבה ובלי הליך תכנוני רציני", אומר האדריכל עופר מיארה, תושב רמת השרון וחבר ועד הפעולה של משמר החורשה, "היא תכניס את העירייה לתסבוכת משפטית, היא לא הגיונית מבחינה תכנונית, סביבתית ועירונית, ואם היא תיושם, לא יהיו שם בסופו של דבר לא בית ספר, לא חורשה, אלא רק בכייה לדורות ובזבוז כסף, אנדרטה לכשל בקבלת החלטות".