משרד האוצר במכתב לשמאית דליה עסיס: "רשימות השמאים של הבנקים מגבילות התחרות בין הבנקים ובכוונתנו להתערב"

לפני כשלושה חודשים נחת במשרד האוצר מכתב שנשלח ע"י דליה עסיס שמאית מקרקעין בו נטען כי הבנקים יצרו רשימה של "שמאי הבית" אשר פוגעת בזכות המיקוח והבחירה של רוכשי הדירות.

הבוקר התקבלה תגובתו של ראש מטה דיור במשרד האוצר. לטענתו יש ממש בטענה זו ובכוונתו לבחון את הסוגיה לעומק ביחד עם השמאי הממשלתי, הממונה על ההגבלים, ומשרד המשפטים.

כפי שנכתב על ידו – עיקר הפגיעה של אותן רשימות הינה בשמאים הנמצאים מחוץ לרשימות, אולם, יש בכך גם כדי להשליך על התחרות בין הבנקים.

לפני כחצי שנה החל מאבק של ציבור שמאים גדול אותו מובילה הגב' עסיס אשר מבקשים לבטל לחלוטין את הרשימות במתכונתן הנוכחית לאור אי חוקיותן וליצור רשימה אחת ארצית שתהיה מפוקחת ע"י משרד האוצר. בדרך זו יוכלו רוכשי הדירות לבצע בדיקות רכישה שישמשו אותם גם לנטילת משכנתא מכל בנק שיחפצו.

לטענת הגב' עסיס, הרשימות במתכונתן היום מונעות תחרות, לא ברור כיצד הן נקבעות והן אינן נתונות לפיקוח של גוף שלטוני כלשהו. הבנקים הם גוף ציבורי, הפסיקה הכפיפה אותם לכללי המשפט הציבורי האוסרים שרירות לב ומטילים עליהם חובת תום לב מוגברת.

לדברי עסיס, מדובר בצעד היסטורי בו לראשונה גוף שלטוני החליט לגעת בתפוח אדמה הלוהט הזה, עשרות שנים הבנקים מתנהלים עם "רשימות סגורות". רשימות אשר אין להן כלל מקום במדינת ישראל בשנת 2016.

המציאות הנוכחית מונעת מרוכשים פוטנציאלים לבצע בדיקות טרום רכישה. אותם רוכשים מעוניינים ליטול בעת הרכישה משכנתא וכיוון שהבנקים למשכנתאות מנהלים רשימה סגורה ומוגבלת של שמאים המקובלת על הבנק לצורך אישור קבלת משכנתא – מתייתר או מתבטל הצורך בבדיקה. בעצם אומר הבנק ללווה, אתה תיקח/תיתן משכנתא בהתאם להחלטות השמאי שלי.

המצב הופך לחמור יותר בשל כך שכל בנק מחזיק רשימה סגורה של שמאים שונה מרשימת השמאים של בנק אחר. יוצא איפה שלווה הרוצה לקבל הלוואה יידרש לסכומי עתק כדי לבחון שווי ריאלי של הנכס שהוא רוצה למכור/לקנות באמצעות שמאי אם יחליט לפנות לשמאי שאינו מהרשימה הסגורה של הבנק.