נבחרו הסרטים המתמודדים בתחרות הבינלאומית בפסטיבל הקולנוע ה-33 בירושלים, בהם סרטים חדשים של כריסטי פויו, קלי רייכהרדט, פארק צ'אן ווק, אלברט סרה ומיה הנסן-לאב. פרס של 20,000 דולר באדיבות משפחת ווילף מניו יורק- יוענק לזוכים. עוד בפסטיבל בשנה זו "קלאסיקות" תוכנית מיוחדת ליצירות מופת קולנועיות בלתי נשכחות ובה יוקרנו עותקים חדשים ומשוחזרים של עשרה סרטים מהקלסיקה הקולנועית של גדולי הבמאים בתקופות שונות

כלים
מתוך הסרט "נשים מסויימות"
מתוך הסרט "נשים מסויימות"

פסטיבל הקולנוע ה-33 בירושלים שיתקיים תאריכים 17-17 ביולי 2016 מכריז על תחרות בינלאומית חדשה וראשונה במסגרתו לבחירת הסרט הטוב ביותר בפסטיבל.

הפרס לזוכים בתחרות הוא- 20,000 דולר – באדיבות קרן משפחת ווילף מניו ג'רזי.

התחרות מיועדת לחגוג הישגים קולנועיים בולטים מרחבי העולם ולעודד הפצה של סרטי איכות בישראל והיא כוללת סרטים באורך מלא המגיעים ממדינות שונות ומשקפים סגנונות קולנועיים שונים.

התוכנית הבינלאומית של הפסטיבל תכלול גם סרטים חדשים של לורי אנדרסון, אלחנדרו חודורובסקי, ניקולס וינדינג רפן, שנטל אקרמן, ורנר הרצוג, ריתי פאן, פרדריק וייזמן, הונג סאנג-סו, ברונו דומון, אלכס גיבני ואחרים.

ואלה הסרטים המתחרים :

המשרתת

פארק צ'אן-ווק

דרום קוריאה 2016 | 144 דקות | קוריאנית, יפנית | כתוביות בעברית ובאנגלית

משחק: קים מין-הי, הא ג'ונג-וו, קים האה-סוק, קים טאה-רי

פסטיבלים: קאן

סרטו החדש של פארק צ'אן-ווק ("שבעה צעדים"), המתרחש בקוריאה של שנות ה-30, ומביא את סיפורה של משרתת המסייעת לנוכל המתחזה לרוזן יפני לגזול את הונה של אדוניתה. יצירה חכמה שהוקרנה בפסטיבל קאן האחרון ומשלבת וירטואוזיות חזותית עם תסריט סוחף במיוחד.מבוסס על ספרה של שרה ווטרס Fingersmith) .

העתיד לבוא

מיה הנסן-לאב

משחק: איזבל הופר, אנדרה מרקון, רומן קולינקה, אדית סקוב, שרה לה פיקאר

פסטיבלים: ברלין (פרס הבימוי)

איזבל הופר מככבת בסרטה החמישי של מיה הנסן-לאב ("עדן"), המביא את סיפורה של מורה לפילוסופיה הננטשת על ידי בעלה ויוצאת לעצב את חייה מחדש. יצירה חכמה ומלאת חום וחסד אנושי, שזיכתה את הנסן-לאב בפרס הבימוי בפסטיבל ברלין.

ווינר

ג'וש קריגמן, אליס סטיינברג

ארה"ב 2016 | 96 דקות | אנגלית | כתוביות בעברית

זוכה פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל סאנדנס הוא דיוקן מרתק, אינטליגנטי, ומשעשע המתאר את דמותו של חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר, בעת קמפיין לראשות העיר ניו יורק, ובתוך כך חושף את פניה של הפוליטיקה בעידן המדיה הדיגיטלית.

מלחמה

טוביאס לינדהולם

דנמרק 2015 | 115 דקות | ערבית, אנגלית, דנית | כתוביות בעברית ובאנגלית

משחק: פילו אסבק, טובה נובוטני, סורן מאלינג, שרלוט מונק, דאר סלים

פסטיבלים: ונציה

קלאוס מפקד פלוגה דנית באפגניסטן נלכד עם חייליו בתוך אש צולבת, ומקבל החלטה הרת גורל שתשפיע על חייו ועל משפחתו, הנמצאת הרחק בדנמרק. סרטו החדש של טוביאס לינדהולם ("חטיפה בלב ים"), היה מועמד לאוסקר לסרט הזר וסומן ע"י הביקורת כאחד הסרטים הטובים ביותר של השנה. יצירה ריאליסטית, בוחנת ורגישה, המבוימת במיומנות וכוללת הופעת משחק מופתית של פילו אסבק ("משחקי הכס"). טוביאס לינדהולם ביים עד כה שני סרטים עטורי פרסים ("R", "חטיפה בלב ים"), כתב תסריטים עם תומס וינטרברג (בהם "ניצוד"), והיה מכותבי הסדרה "הממשלה". "מלחמה", שהיה מועמד לאוסקר לסרט הזר.

מוות בסרייבו

דניס טנוביץ'

צרפת, בוסניה והרצגובינה 2016 | 85 דקות | בוסנית, צרפתית | כתוביות בעברית ובאנגלית

משחק: ז'ק וובר, סנז'אנה וידוביץ', איזודין באירוביץ', ודרנה סקסאן, מוחמד הדז'וביץ'

פסטיבלים: ברלין (הפרס הגדול של חבר השופטים)

זוכה פרס האוסקר דניס טנוביץ' מעבד למסך הגדול מחזה של ברנאר אנרי לוי, המתאר יום סוער אחד במלון הכי מפואר בסרייבו: בעת שמנהל המלון נערך לערב גאלה חגיגי של האיחוד האירופי, צוות העובדים מתכנן לפרוץ בשביתה. הסרט הוא זוכה הפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל ברלין.

דרורים

רונאר רונארסון

איסלנד, דנמרק, קרואטיה 2015 | 99 דקות | איסלנדית | כתוביות בעברית ובאנגלית

משחק: אטלי אוסקר פיאלרסון, אינגבר סיגורוסון, קריסטביורג קיילד, רקל ביורק ביורנסדוטיר

פסטיבלים: טורונטו, סן סבסטיאן (הזוכה הגדול)

דיוקן התבגרות עטור שבחים שזכה במקום הראשון בפסטיבל סן סבסטיאן. ארי בן ה-16 נשלח מבית אמו שברייקיאוויק אל הטבע האיסלנדי המרוחק שבו חי אביו. שם, בין פסגות אדירות ופיורדים מרהיבים, הוא נאלץ לתמרן בין היחסים המורכבים שלו עם אביו לבין הסביבה החברתית המוגבלת בסרטו הארוך השני, מעצב רונאר רונארסון ("וולקנו") דיוקן התבגרות לא שגרתי של נער רגיש בעיירה מחניקה,בעדינות יוצאת דופן, ביד מיומנת ובקצב מדוד, עם אסתטיקה מוקפדת והופעה כובשת של אטלי אוסקר פיאלרסון בתפקיד הראשי.

מותו של לואי ה-14

אלברט סרה

צרפת 2016 | 105 דקות | צרפתית | כתוביות בעברית ובאנגלית

מפיקים: תיירי לונאס, אלברט סרה, חואקים סאפינו, קלייר בונפוי

משחק: ז'אן-פייר לאו, פטריק ד'אסומצ'או, מארק סוסיני, אירן סילבאני

פסטיבלים: קאן

הימים האחרונים בחייו של המלך לואי ה-14 זוכים לעיבוד קולנועי מהפנט ביופיו בידי הבמאי הקטלוני הנועז אלברט סרה ("כבוד האביר", "שירת הציפורים"), ובכיכובו של כוכב הגל החדש ז'אן-פייר לאו (כיום בן 72) שמספק הופעה פנומנלית. הסרט הוצג בפסטיבל קאן וזכה לביקורות מהללות.

נשים מסוימות

קלי רייכהרדט

ארה"ב 2016 | 107 דקות | אנגלית | כתוביות בעברית

משחק: לורה דרן, קריסטן סטיוארט, מישל ויליאמס, ג'יימס לה גרוס, ג'ארד האריס, לילי גלדסטון

פסטיבלים: סאנדנס

בשפתה המינימליסטית והרגישה, ועם שלוש שחקניות ענקיות, ממשיכה אשפית האינדי האמריקאית קלי רייכהרדט ("ונדי ולוסי") לבחון בעין קולנועית חדה את שולי החברה האמריקאית. סרטה החדש, המבוסס על מספר סיפורים של הסופרת המונטנית מיילי מלוי, הוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס האחרון וזכה לביקורות מהללות. טריפטיך קולנועי העוקב אחר מספר נשים ברחבי מונטנה: עורכת דין (לורה דרן) המנסה להרגיע לקוח ממורמר שאוחז בבן ערובה כדי להשיג את מבוקשו; אשה נשואה (מישל ויליאמס) המתכננת את בית המשפחה החדש ומתמודדת עם סדקים בזוגיות; וחוואית מופנמת המתיידדת עם עורכת דין צעירה (קריסטן סטיוארט) המעבירה קורס דו-שבועי במרחק ארבע שעות נהיגה מביתה.

סיירנבאדה

כריסטי פויו

רומניה, צרפת, בוסניה-הרצגובינה, מקדוניה, קרואטיה 2016 | 173 דקות | רומנית | כתוביות בעברית ובאנגלית

משחק: מימי בראנסקו, יודית סטאטה, בוגדאן דומיטרצ'ה, דנה דוגראו, סורין מדלני

פסטיבלים: קאן

שלושה ימים לאחר המתקפה על משרדי שרלי הבדו, וארבעים ימים לאחר מות אביו, מגיע לארי עם אשתו למפגש משפחתי לזכר הנפטר. בזמן שהאורחים ממתינים להגעת הכומר, מתלהטים ויכוחים על פיגועי 11 בספטמבר. בדיוק כשנדמה שהעניינים מתחילים להירגע, אורח לא צפוי גורם להסלמת המהומה, וזו מידרדרת אל חיסול חשבונות אופראי. • כריסטי פויו ("מותו של מר לזרסקו", "אורורה") משרטט בסרטו החמישי, שהוצג בפסטיבל קאן האחרון, דיוקן חד-אבחנה של מעמד הביניים הרומני דרך (כמעט) שלוש שעות בתוך דירה רוחשת בבוקרשט. פויו מעמת בחוכמה בין שלל דמויות ודעות, וביחד עם עבודת מצלמה ויטאלית והופעות משחק מדויקות נרקמת יצירת מופת תובענית ומתגמלת כאחד.

עוד בפסטיבל בשנה זו "קלאסיקות" תוכנית מיוחדת ליצירות מופת קולנועיות בלתי נשכחות ובה יוקרנו עותקים חדשים ומשוחזרים של עשרה סרטים מהקלסיקה הקולנועית של גדולי הבמאים בתקופות שונות .

לדברי אלעד סמורזיק המנהל האמנותי של פסטיבל הקולנוע "לצד החשיפה של יצירות עכשוויות בפסטיבל, אנו רואים חשיבות עליונה במתן במה מרכזית גם לתולדות הקולנוע באמצעות הקרנת עותקים חדשים ומשוחזרים לסרטים נבחרים מתקופות שונות וממדינות שונות. על מנת לאצור את תוכנית הקלאסיקות אנו עוקבים אחר הצגתן של רסטורציות חדשות ברחבי העולם, והחל מאשתקד גם יוזמים הפקת עותקים משוחזרים לסרטי מפתח ישראלים. בשנה שעברה היה זה ״שלושה ימים וילד״ של אורי זהר, ואילו השנה יהיה זה אוונטי פופולו. זוהי הזדמנות נדירה לצפות בסרטים אלה, באיכות מצויינת על מסך גדול".

ואלה הסרטים שיוקרנו במסגרת זו:

"אוונטי פופולו" (Avanti Popolo) – יצירת המופת של רפי בוקאי (Rafi Bukai)מ-1986 מתעוררת לחיים בדיוק שלושה עשורים לאחר שנוצרה. רפי בוקאי, שהלך לעולמו ב-2003, היה הקולנוען הישראלי הראשון שבחן את המלחמה – עם הרבה אומץ, כשרון ושימוש מדוד בהומור – מנקודת מבט ערבית. הסרט עוסק ביומה האחרון של מלחמת ששת הימים, כששני חיילים מצרים נקלעים למסע סוריאליסטי במדבריות סיני בניסיון להרוות את צימאונם ולשוב הביתה בשלום.

ולקחת לך אישה- לזכרה של רונית אלקבץ

רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ

ישראל, צרפת 2004 | 97 דקות | עברית, צרפתית, מרוקאית | כתוביות בעברית ובאנגלית

משחק: רונית אלקבץ, סימון אבקריין, ג'ילבר מלכי, סוליקה סבג, דליה בגר, עומר מושקוביץ

פסטיבלים: ונציה, ירושלים

הסרט הראשון בטרילוגיה המשובחת של האחים אלקבץ הוא דרמה מרגשת העוקבת אחר מספר ימים בחייה של משפחת אוחיון, שעה ששני ההורים נאבקים על מסורת, אהבה, פחדים, מורשת, תרבות וקידמה. הקרנה לזכרה של רונית אלקבץ שלאחריה תתקיים שיחה עם אחיה, שלומי אלקבץ..

"הנשף" (Le Bal), סרטו של אטורה סקולה ( Ettore Scola). ב-17 במאי 1984, פתח "הנשף" של אטורה סקולה את פסטיבל הקולנוע הראשון של ירושלים. היה זה סרטו ה-17 של המאסטר האיטלקי, שהלך לעולמו בינואר השנה, בן 84, והותיר אחריו פילמוגרפיה מפוארת של יותר מ-40 סרטים שכתב וביים. בסרט מציג סקולה מיקרוקוסמוס של החברה הצרפתית והתהליכים שעברו עליה לאורך המאה ה-20. הוא עושה זאת ללא דיאלוגים, כשאמצעי המבע היחידים הם המצלמה, העריכה וכישורי התנועה המרשימים של חברי ה"תיאטר דה קאמפניול" הוא עושה שימוש מעניין בקולנוע הצרפתי האופייני לכל תקופה, תוך שהוא מצטט ישירות מסרטי קארנה, רנואר ודוביבייה, ושחקניו מחקים את גדולי הכוכבים, מדניאל דרייה ועד ז'אן גאבן. הזדמנות נדירה לצפות בעותק 35 מ"מ משוחזר של הסרט, באדיבות פורום דז אימאז', פריז.

"דקלוג" 5-6( Dekalog V-VI) של קז'ישטוף קישלובסקי (Krzysztof Kieslowski)-בדיוק 20 שנה חלפו מאז הלך קז'ישטוף קישלובסקי (1941-1996) לעולמו. לרגל המועד יוקרנו בפסטיבל עותקים משוחזרים חדשים של שני פרקים בולטים מתוך סדרת המופת "דקלוג" (1988), המגוללים עלילות מודרניות בהשראת הדברות "לא תרצח" ו"לא תנאף". שני פרקי הסדרה (שעובדו בשעתם גם לסרטים באורך מלא וזכו בשורה ארוכה של פרסים) הוצגו במסגרת תוכנית הקלאסיקות של פסטיבל קאן האחרון.

"קיץ מוקדם" (Early Summer) של הבמאי יסוז'ירו אוזו (Yasujirō Ozu)- הזדמנות חד פעמית לצפות בעותק דיגיטלי חדש ומשוחזר ליצירת המופת של המאסטר היפני יסוז'ירו אוזו, שנחשב לאחד מגדולי הבמאים בתולדות הקולנוע , בכיכובה של השחקנית המופלאה סטסוקו הארה, שהלכה לעולמה בספטמבר האחרון, בת 95. הארה מגלמת את נוריקו, רווקה בת 28 שקרוביה דוחקים בה למצוא שידוך מוצלח ולהתמסד.

לזכרה יקרין הפסטיבל את הסרט המופתי בעותק דיגיטלי חדש ומשוחזר, שהוצג בבכורה בפסטיבל ברלין האחרון.

"השמיים יכולים לחכות" (Heaven Can Wait) של הבמאי ארנסט לוביטש (Ernst Lubitsch )- הזדמנות לצפות בעותק דיגיטלי משוחזר חדש לקומדיה השנונה של ארנסט לוביטש מ-1943, המשלבת רומנטיקה וחריפות סאטירית. לאחר מותו, בעומדו על סף הגיהנום, נאלץ הנרי ון קליב לשכנע את השטן כי הוא ראוי מספיק בכדי להיכנס בשעריו ומגולל באוזניו את סיפור חייו הצבעוני. הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל ונציה האחרון.

"אני, אתה, הוא, היא" (I, You, He, She)) סרטה של שנטל אקרמן (Chantal Akerman) - לרגל מותה של שנטל אקרמן , גדולת הבמאיות של דורנו שהלכה לעולמה באוקטובר האחרון, בת 65 יוקרן סרטה הארוך הראשון "אני, אתה, הוא, היא" ובו לאחר פרידה, אשה צעירה מתרגלת לבדידות. היא כמעט ולא יוצאת מדירתה, מתקיימת מאכילת סוכר, חוזרת וכותבת על הזוגיות שנסתיימה. כשהזמן החולף, כשהסוכר אוזל, היא יוצאת לדרך. טרמפ במשאית, נהג פטפטן, עצירה לילית, ולבסוף ביקור אצל האהובה.

ג'וני גיטאר (Johnny Guitar) של הבמאי ניקולס ריי ( Nicholas Ray)- אחד הסרטים הנועזים והמרתקים בתולדות הקולנוע - יצירת המופת של ניקולס ריי מ-1954, שבו מגלמת ג'ואן קרופורד בעלת מסבאה (ואקדוחנית לעת מצוא) הנאלצת להתמודד עם קבוצת תושבים אלימה מהעיירה הסמוכה הזוממת לסלקה מהאזור, ונקלעת למאבק על חייה. השילוב של התסריט המבריק עם הבימוי הוירטואוזי של ניקולס ריי – שהשימוש שלו בצבע, בתלבושות ובסטים מסוגננים ניכר במיוחד בעותק המשוחזר שיוקרן – הופך את הצפייה ב"ג'וני גיטאר" לחוויה נדירה .

"גבר ואשה" (A Man and a Woman) של קלוד ללוש (Claude Lelouch) – ללוש היה רק בן 28 כשיצר את המלודרמה המרגשת הזו, שבדיוק לפני 50 שנה זיכתה אותו בדקל הזהב בפסטיבל קאן ובשני פרסי אוסקר - לסרט הזר ולתסריט המקורי. ז'אן-לואי טרנטיניאן ואנוק איימה מגלמים גבר ואשה צעירים אך אלמנים, הנפגשים לראשונה בפנימייה בה לומדים ילדיהם. הוא נהג מרוצים, היא נערת תסריט. הם מתאהבים, אולם זיכרונות העבר מחבלים במערכת היחסים. עותק דיגיטלי משוחזר הוצג בבכורה בפסטיבל קאן האחרון.

טיטקט פו֗ליס (Titicut Follies) של הבמאי פרדריק וייזמן (Frederick Wiseman)- סרט הביכורים של וייזמן, הוא אחד הסרטים התיעודיים המוערכים בתולדות הקולנוע, אך גם אחד השנויים במחלוקת. בסרט זה עוקב וייזמן במשך חודש אחר היומיום של האסירים-חולים שעה שאנשי הצוות – השוטרים, הרופאים והעובדים הסוציאלים – מעניקים טיפול הכולל בעיקר התעלמות, דברי לעג, הפשטה והאכלה בכפייה.

הסרט נאסר תחילה להקרנה במסצ'וסטס (הרשויות טענו שהוא מפר את הזכות לפרטיות של האסירים), אך ב-1969 התיר ביה"מ העליון להקרינו, לקהלים העוסקים בתחומים כמו משפטים, רפואה ועבודה סוציאלית. רק ב-1991 ביה"מ העליון קבע כי ראוי שהסרט יוקרן לקהל הרחב. אבן הדרך הדוקומנטרית הזאת זוכה כעת לעותק 35 מ"מ משוחזר של ספריית הקונגרס האמריקאי.