בזכות 10,000 התנגדויות שהוגשו, תוכנית הבנייה במצפה נפתוח תרד מדיוני הותמ"ל. התוכנית תידון בועדה המחוזית במקום בועדה המהירה■ מגמה ירוקה: זהו ניצחון גדול, מערכת התכנון עשתה הפעם את הדבר הנכון, אבל הדרך לתכנון אחראי בישראל עוד ארוכה

כלים
ארגוני הסביבה מפגינים נגד הבנייה במצפה נפתוח
ארגוני הסביבה מפגינים נגד הבנייה במצפה נפתוח

היום, יום רביעי 01.06, הודיעה הותמ"ל כי לא תדון בתוכנית לבניית 1400 יחידות הדיור במורדות רמות, הידועה בשם מצפה נפתוח, ובמקומה תדון בתוכנית הועדה המחוזית. זאת לאחר שהתוכנית הגיעה השבוע לשלב ההתנגדויות בותמ"ל, וחלק מההתנגדויות הוצגו בפניה. במהלך החודשים האחרונים הוגשו לועדה כ-10,000 התנגדויות אישיות, בנוסף להתנגדויות מארגוני סביבה כגון מגמה ירוקה, קק"ל ועמותת רמות למען הסביבה.

תוכנית הבנייה במצפה נפתוח נדונה בותמ"ל, ועדה מהירה לאישור תוכניות בנייה, שעוקפת את מוסדות התכנון הרגילים. לועדה מתכונת מצומצמת של אנשי מקצוע, היא פחות שקופה לציבור, וכמעט שלא ניתן לערער על החלטותיה.

מצפה נפתוח הינו שטח פתוח הצמוד לשכונת רמות, והוא ביתם של עדר הצבארים הגדול בהרי יהודה, בנוסף ושועלים ומינים רבים של ציפורים. המקום הוא יעד תיירות פופולארי.

אורי נחמני, מארגנת קהילתית במגמה ירוקה: "זהו צעד נכון של מערכת התכנון, תוכנית בנייה כל כך שנוייה במחלוקת באיזור בעל חשיבות אקולוגית כמו מצפה נפתוח חייבת להיות שקופה לציבור, ונגישה לאנשי מקצוע. עם זאת, מצפה נפתוח הוא רק לסמפטום לבעיה גדולה גדולה יותר של מוסדות התכנון בארץ, שהופכים במהירות מדאיגה מגופים מקצועיים בלתי תלויים לועדות חותמת גומי, שבונות לעשירים בלבד, ובטח שלא פותרות את משבר הדיור. הדרך עוד ארוכה, ונמשיך להאבק."

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) בעקבות החלטת ועדת ההתנגדויות להחזיר את הדיון בבנייה במצפה נפתוח מהותמ"ל להליך רגיל בוועדה המחוזית כבר לאחר יום ההתנגדויות הראשון בו הופיע ח"כ לוי: "אני מאושר שהשכל הישר ניצח את הדורסנות האטומה. לקראת יום ירושלים קיבלנו מתנה יקרת ערך והצלחנו להסיר לעת עתה את האיום הנדל"ני מעל הריאה הירוקה היפה במורדות רמות. מדובר בהישג עצום לשורה ארוכה של ארגונים, פעילים ותושבים ירושלמים שנאבקו בצורה מעוררת כבוד והוכיחו שניתן להביא לשינוי אמיתי באמצעות מעורבות אזרחית פעילה. אין לי ספק שהמאבק יימשך בוועדה המחוזית ויאפשר דיון מעמיק וארוך תוך מעורבות כלל הגורמים ובראשם עריית ירושלים שהתנגדה לתכנית.

"אני מברך את חברי הוועדה ואת העומד בראשה עו"ד גדעון ויתקין על ההחלטה האמיצה בעלת השכל הישר שקיבלו. שוב הוכח כי שיתוף הציבור בהליכי התכנון הינו חשוב מאין כמותו וכי לא כל האמת נמצאת אצל גורמי התכנון ופקידי הממשלה".

יו"ר קק"ל, דני עטר, בירך על ההישג המשמעותי במאבק נגד הבנייה במצפה נפתוח, שקק"ל עמדה בחזיתו: "זהו הישג משמעותי במאבק על נופי ארצנו ובפרט על ערכי הטבע הנדירים של אזור ירושלים. לא ננוח ולא נשקוט עד שהתכנית הרעה הזו תוסר מסדר היום. קרן קיימת לישראל הגישה, יחד עם עיריית ירושלים ועמותת רמות למען הסביבה, תכנית חליפית להקמת פארק טבע עירוני במצפה נפתוח, שישמור על ערכי הטבע למען כלל הציבור, ולא רק עבור העשירים".

ראש העיר ירושלים ניר ברקת שהוביל את ההתנגדות לתכניות הבניה במצפה נפתוח יחד עם עשרות ארגונים ירוקים וחברתיים והגיש עתירה לבית המשפט כנגד קידום התכנית ציין כי "זהו יום חשוב לירושלים ובשורה גדולה לתושביה ואני שמח שבסוף התקבלה ההחלטה הנכונה. הוכח היום שלא ניתן לקבל החלטות מעל לראש של תושבי ירושלים וכנגד עמדתם. נבנה למעלה מ-34 אלף יחידות דיור במקומות שאינם שנויים במחלוקת באמצעות התחדשות עירונית, במקום במספר קטן של יחידות דיור על שטחים ירוקים. כך נוכל להשאיר כאן יותר צעירים בלי לפגוע בשטחים ירוקים ובעיר. ירושלים, תושביה והארגונים החברתיים הרבים שפועלים בה הוכיחו היום כי לא יאפשרו לפגוע באחד האזורים הפתוחים הייחודיים בעיר. נמשיך לקדם בניית פי 20 יחידות דיור בשכונות העיר".

כזכור , הגישה עיריית ירושלים בחודש דצמבר 2015 עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים כנגד החלטת הותמ"ל להפקיד את תכנית מצפה נפתוח, בניגוד לעמדת עיריית ירושלים. במסגרת העתירה ביקשה העירייה לבטל את החלטת הותמ"ל להפקיד את התכנית או להעבירה לדיון בוועדה המחוזית. בנוסף, הוועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה בחודש מרץ האחרון את הצטרפותה של עיריית ירושלים כאחת ממגישות התכנית להפיכת אזור מצפה מי נפתוח ברמות ליער קהילתי פתוח למטרות חינוך, תרבות, נופש, פנאי, בילוי ותיירות.

ההחלטה שהתקבלה היום תאפשר לקדם את תכניות העירייה והתושבים ולשמור על מצפה נפתוח כשטח פתוח לרווחת תושבי ירושלים.