המכון הישראלי לדמוקרטיה נגד הקמת מועצה ציבורית לגוף המאחד את הרשות השנייה, הכבלים והלווין שהקמתו תידון היום בוועדת הכלכלה. ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר: "מודל שלא הוכיח את עצמו בישראל וקיבל ביקורת קשה בדו"ח מבקר המדינה"

כלים

לקראת הדיון היום (ג') בוועדת הכלכלה בחוק "ברית המועצות", שבמסגרתו אמורה לקום מועצה מאוחדת לרשות השנייה ולמועצת הכבלים והלווין, נשלחה הבוקר חוות דעת מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה, המבקשת מחברי הכנסת להתנגד להקמת מועצה ציבורית שתפקח על פעילות הגוף.

כותבת חוות הדעת, ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, גורסת כי מודל המועצה הציבורית הייצוגית שאמורה להוות גורם פיקוח על דרג מקצועי לא הוכיח את עצמו בישראל ולכן אין כל צורך לשוב ולהציע אותו. בחוות הדעת, מפרטת שוורץ-אלטשולר, על מחקרים שונים וכן מביאה דוגמאות מדו"ח מבקר המדינה על כשליהן של מועצות דומות שהוקמו בדגש על המועצה הציבורית של הרשות השניה.

לפי שוורץ-אלטשולר, הקשר בין חברי המועצות לבין גורמי הסיקור משחית פעמים רבות את הליך הפיקוח, דיוניהן של המועצות נגועים לעיתים בדינמיקה שלא מאפשרת פלורליזם וייצוגיות וכך הן הופכות לגוף שעסוק בשמירה על סמכויותיו ולא בעשייה רגולטורית בעוד שהדרג המקצועי הופך למי שמחפה או מסתיר החלטות לא מקצועיות שמקבלת המועצה.

בחוות הדעת, מפורטות שורה של אמירות מתוך דו"ח מבקר המדינה ביחס לתפקודה של מועצת הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו ובהן ביקורת על אי אישור פרוטוקלים של דיונים, איחור בפרסום דוחות שנתיים, אי הגשת דוחות כספיים למועצה הציבורית, אי השתתפות של החברים בישיבות ואיכות דיונים ירודה ללא חומרי רקע נאותים. עוד גורס מבקר המדינה, כי במועצה הציבורית של הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו התבצעו שורה של חריגות מכללי מנהל תקין ובזבוזי כספים על מוניות ואירוח הישיבות במקומות חיצוניים וכפילות במימון יחסי ציבור.

על בסיס טיעונים אלו, גורסת שוורץ-אלטשולר בסיכום חוות הדעת כי: "אין צורך לשעתק מודלים קיימים שיעילותם לא הוכחה ומוטב לקבוע הליך עצמאי ומנותק מלחצים פוליטיים למינוי בעלי תפקידים של המועצה כגוף פנים ממשלתי ולסמוך על מנגנוני הבקרה הקיימים בתוך שירות המדינה שיסייעו לבעלי התפקידים לפעול בטוהר מידות ובענייניות".