פינוי עצמי נוסף של פולש לאדמות המדינה: פעולת אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל השיבה לרשות המדינה שטח של כ- 2,000 מ"ר, כאשר בעל עסק לחומרי בניין שהשתלט על הקרקע הציבורית פינה את השטח בעקבות התראות ממפקחי רשות מקרקעי ישראל והעירייה

כלים
צילום: רשות מקרקעי ישראל
צילום: רשות מקרקעי ישראל

מסיג גבול, בעל עסק לחומרי בניין בשכונת עין איברהים באום אל פאחם, פלש לאדמות מדינה המיועדות לדרך הצמודות לבית העסק שלו, בשטח של כ-2,000 מ"ר, והחל להשתמש בשטח לצרכיו העסקיים בניגוד לחוק. הפולש הציב בשטח חומרי בניין רבים, לרבות ערימות חצץ ולמעשה הפך את הקרקע למרכז לוגיסטי לצרכיו - כל זאת ללא היתר ובניגוד לחוק.

לאחר שהפלישה אותרה ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל, מסרו המפקחים לפולש התראה לפיה אם לא יפנה את הקרקע, שאמורה בעתיד להוות חלק מדרך שתאפשר גישה ומעבר לרווחת תושבי אום אל פאחם, הוא יפונה לפי החוק. בנוסף, הבהירו המפקחים לפולש כי אם לא יפנה את הקרקע יינקטו נגדו צעדי ענישה בגין הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, ואף תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה בעקבות פינויו.

במקביל, הוזהר הפולש גם ע"י מפקחי עיריית אום אל פאחם כי מדובר בהסגת גבול וכי עליו להתפנות מהמקום. לאחר שהבין את נחישותם של המפקחים לפנותו מהמקום, הפולש טען כי הוא הניח את חומרי הבניה באופן זמני במקום וכי הוא יפנה בעצמו את השטח וישיב אותו לקדמותו ולידי המפקחים.

מסיג הגבול פינה את כל חומרי הבניין מהמקום והחזיר את השטח לקדמותו ולידי המפקחים כדי להימנע מהמשך תביעות והוצאות בגין פלישתו. מפקחי רשות מקרקעי ישראל החזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי והציבו בשטח שילוט המתריע מפני פלישות במקום.

"מקרים כאלה מתרחשים בישראל על בסיס יומיומי ומטופלים ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל הממלאים נאמנה את תפקידם בשמירה על הקרקעות הציבוריות. מדובר בפשיעה כלכלית נגד הציבור כולו, כאשר בית עסק שאמור לקבל אדמות מדינה בדרך מסודרת ולשלם את תמורתן לקופת המדינה, גוזל לעצמו קרקעות שאמורות לשמש את כלל הציבור כדרך. יש לציין כי פינויים עצמיים חוסכים הן לפולשים והן לקופת המדינה הוצאות מיותרות", מסביר מזייד פארס, סגן מנהל מרחב צפון - חיפה בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.