בעקבות הפעלה מחודשת של תכנית המים לנחל קישון רשות נחל הקישון מצפה לירידה של כ- 50 אחוז בריכוזי חומרי הזנה. כבר היום ניתן לראות עלייה של כ- 7 ס"מ במפלס המים בנחל. בעקבות מיעוט הגשמים בחורף האחרון שהביאה לירידה בספיקה בנחל, פעלו אנשי רשות נחל הקישון להפעלה מחודשת של תכנית המים. במסגרתה יוזרמו לנחל כ- 1.5 מלמ"ק (מיליון מטרים מעוקבים) של מים בשנה. המים שיסופקו לנחל בחודשי האביב הקיץ והסתיו הקרבים היא כ- 100,000 מ"ק. משמעות הדבר היא שבכל רגע נתון נוספים לנחל כ- 40-55 ליטר של מים לשנייה

כלים
פתח הגלשת תוספת המים אל נחל קישון באזור עמק יזרעאל. צילום: יונתן שביט , רשות נחל הקישון
פתח הגלשת תוספת המים אל נחל קישון באזור עמק יזרעאל. צילום: יונתן שביט , רשות נחל הקישון

לדברי יונתן שביט, ראש תחום סביבה ברשות נחל הקישון: "תוספת הזרמת המים מהווה כ 30%-40% מזרימת הבסיס בנחל כרגע".

הפעלת תכנית המים אשתקד, הובילה לירידה של 50% בערכי המליחות ובריכוז חומרי ההזנה (ניטרט וזרחן) בהם ניכרת עליית ריכוזים משמעותית בעשורים האחרונים, הנוצרת עקב פעילות אנושית וחקלאית. בעקבות ירידה זו, המערכת הביולוגית האקווטית התעוררה לחיים כאשר בניטור ההידרוביולוגי שנעשה בנחל הקישון, מצאה רשות הנחל עלייה של סדרי גודל בשפיעות המינים המקומיים.

"במידה וימשיך שלב יישום תכנית המים וירבו פעולות שחרור המעיינות באגן ההיקוות, יתכן ובנוסף לגידול שפיעות המינים, ישובו לנחל מינים מקומיים, אשר נעלמו בעשרות השנים האחרונות" מציינת שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון.

התכנית המהווה שלב נוסף בשיקומו הכולל של הקישון, גובשה בוועדה בין משרדית ביוזמת רשות נחל הקישון ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ורשות הטבע והגנים, במטרה להשיב את משטר הזרימה ההיסטורי של הקישון.

כמות המים שיושבו נקבעה על בסיס ניתוח המשטר ההידרולוגי, אשר היה קיים בנחל בשנות הששים והשבעים של המאה הקודמת, טרם ניצול מי המעיינות העיקריים שהזינו את הנחל.