ההשקעות הגדולות ביותר בקרב אנשים מהישוב הן השקעות בנדל"ן. למרות היקף העסקאות, רבים מהרוכשים שוגים לחשוב שהנכס שנרכש במיטב כספם יירשם מיידית על שמם כבעלים של הנכס.

עו"ד ראל מיגדל - פירמת BBSישנם מקרים רבים בהם הנכס טרם נרשם בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) ומתנהל ברשות מקרקעי ישראל ו/או החברה המשכנת (קבלן), ללא ידיעת הרוכשים, ואף מעבר לכך, מסיבות שונות אף לא נרשמו הערות אזהרה, בין בטאבו, ובין ברשות, בדבר הרכישה, דבר העלול לסכן את הרוכשים ופותח פתח לרמאות מצד צדדי ג'.

ככל שזה נוגע לביצוע רישום נכסי מקרקעין יש להבדיל בין שני סוגי רישומים. הסוג הראשון הוא רישום מסוג בעלות, שזו הדרך הכי טובה להבטיח זכויות במקרקעין. יש לוודא שאכן זכות הבעלות נרשמה כהלכה בסופו של דבר בלשכת רישום מקרקעין. לעומת זאת, רוב נכסי המקרקעין במדינת ישראל אינם מסוג בעלות אלא מסוג חכירה, אך נכון להיום ניתן לרכוש בעלות על נכסי מקרקעין בתנאים מסוימים.

כאמור, הרישום הנפוץ ביותר כיום בישראל הוא רישום מסוג חכירה. הדבר נובע מהעובד כי רוב נכסי המקרקעין במדינה רשומים בבעלות מדינת ישראל, רשות הפיתוח קרן קיימת לישראל ומנוהלים ע"י רשות מקרקעי ישראל.

בעלי זכויות רבים במקרקעין אינם מבינים את ההבדל בין בעלות וחכירה במקרקעין ונוטים לחשוב כי הינם בעלים על קרקע אשר בבעלות המדינה. למרות שבעלי זכויות חושבים כך, זכות חכירה היא אינה בעלות וכך למשל כל פעולה כמו בניה, מכירה וכו' חייבת לעבור אישור של רשות מקרקעי ישראל ובמקרים רבים נדרשים בעלי הזכויות לשלם על דמי היתר, היוון, דמי חכירה וכן אגרות, היטלים, אגרות ותשלומים שונים.

המדינה הבינה כי נוצר עוול גדול לבעלי זכויות רבים ולכן החליטה על רפורמה ברשות מקרקעי ישראל והקניית בעלות על נכסים. הרפורמה מאפשרת הקניית בעלות במקרקעין על נכסים שנרשמו עד היום רק כחכורים. על פי הרפורמה, נכסים מהוונים יכולים לשנות את סטטוס הרישום שלהם בלשכת רישום המקרקעין מ"חכירה" ל"בעלות".

הליך זה בסופו של דבר יוביל לחסכון רב בכספים וביורוקרטיה בכך שלא יידרשו עוד לקבל את הסכמת רשות מקרקעי ישראל לביצוע פעולות שונות ו/או לשלם עבורן (כדוגמא: אישור תכניות בניה ותשלום דמי היתר).

הרפורמה מיועדת לכל מי שרשום כחוכר בלשכת רישום המקרקעין בבעלות רשות הפיתוח, מדינת ישראל וקרן קיימת לישראל וקרקע מצוי בשטח עירוני. במרכז הארץ, מדובר בדירות בבנייה מהוונת ובבתים צמודי קרקע במגרש ששטחו עד 540 מ"ר.עוד יהיו פטורים מתשלום - חוכרים במגרשים מהוונים למטרת מגורים במגרשים ששטחם מעל 540 מ"ר ובעלי מגרשים לתעסוקה במרכז הארץ ששטחם לא עולה על 5 דונם.

נכסים בפריפריה יידרשו לשלם עבור הקניית בעלות בהתאם לגודל המגרש, זכויות הבניה בו ועוד. מדובר בבתים צמודי קרקע בפריפריה במגרש ששטחו עד שלושה דונם, נכסים עסקיים בפריפריה על מגרש ששטחו עד עשרה דונם, למעט נכסי מסחר ותיירות בטווח של עד 1 ק"מ מרצועת חוף. נכסים מהוונים למטרת מגורים או תעסוקה לגביהם נרכשו מלא הזכויות הקיימות והעתידיות ואשר שטח המגרש שלהם אינו עולה על 16 דונם.

הליך של הקניית בעלות חוסך זמן רב וביורוקרטיה, והחשוב מכל חסכון לבעלי נכסים של עשרות אלפי שקלים בתשלומים לרשות מקרקעי ישראל, מומלץ להתייעץ ולשקול הליך הקניית בעלות.· עו"ד ראל מיגדל עוסק בתחום הנדל"ן בפירמת עוה"ד BBS