כביש בגין – שלב ג' - הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בירושלים נפתח הבוקר לתנועה. הפרויקט מבוצע על-ידי חברת מוריה. ההשקעה במקטע השלישי של כביש בגין דרום עומדת על 400 מיליון ₪ מתוך 1.25 מיליארד ₪

כלים
כביש בגין ממעוף הציפור. צילום: Elements.
כביש בגין ממעוף הציפור. צילום: Elements.

כביש בגין – שלב ג' – הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בירושלים, נפתח לתנועה הבוקר, ( ד' ) י"ב בניסן תשע"ו ה-20.04.16.

הפרויקט התחבורתי של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, בביצוע חברת מוריה, המאפשר לחצות את ירושלים מצפון לדרום ומדרום לצפון ללא רמזורים, כולל כביש בעל 6 נתיבים, 4 מחלפים, 10 גשרים, 2 מנהרות (גולומב, בית צפפה), בעלות כוללת של כ-1.25 מיליארד ₪.

הכביש הביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה, הגדיל את הנגישות לשכונות הדרומיות של ירושלים, לקריית הספורט הבינלאומית ולקניון ירושלים (מלחה).

המקטע השלישי של כביש בגין דרום, מחבר בין מחלף דב יוסף למחלף הרוזמרין והינו באורך כ- 1.4 ק"מ. הקטע השלישי כולל כביש עם שישה נתיבים (3 נתיבים לכל כיוון), ומנהרה (מנהרת בית צפפה), באורך של 180 מטר. מעל המנהרה יוקם פארק רחב שישתרע על פני שטח של 6 דונם עם אמפיתיאטרון, גנים ומדשאות לרווחת התושבים. ההשקעה במקטע השלישי של כביש בגין עומדת על 400 מיליון ₪ מתוך 1.25 מיליארד של כלל הפרויקט. העבודות בקטע זה נמשכו למעלה מ-3 שנים.

עם פתיחת המקטע החדש תתאפשר בשלב זה יציאה מכביש בגין דרום לרחוב הרוזמרין לכיוון מערב בלבד וכמו כן ניתן יהיה לעלות על כביש בגין לכיוון צפון מכוון מזרח בלבד. תושבי שכונות ארנונה, הר חומה, ארמון הנציב, ג'בל מוכבר, תלפיות ובקעה יוכלו להיכנס לכביש בגין כבר מרחוב הרוזמרין, דבר שיקל משמעותית על התנועה באזור ויביא לחסכון של בין 10-15 דקות בשעות הבוקר.

העבודות לחיבור כביש בגין דרום וכביש 60 נמצאות בעיצומן ויסתיימו בסוף שנת 2017. לאחר השלמת העבודות תתאפשרנה כל הפניות בצומת כביש 50 ורחוב הרוזמרין.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי "הארכת כביש בגין דרום הינו פרויקט התחבורה הגדול ביותר המבוצע בירושלים בשנים האחרונות. לדבריו, הכביש יאפשר לראשונה לחצות את ירושלים מהקצה הדרומי ועד לקצה הצפוני ביותר, ללא רמזורים. מדובר ב- 16 קילומטרים של כביש, בעל שלושה נתיבים לכל כיוון, ארבעה מחלפים, עשרה גשרים ושתי מנהרות. לדברי כץ, מדובר במגה פרויקט שעלותו הכוללת נאמדת במיליארד ורבע שקלים, שבסיומו, ישנה את המציאות התחבורתית בירושלים ויקצר את זמן הנסיעה מבגין צפון ועד כביש המנהרות ל-12 דקות בלבד לעומת 45 דקות כיום. שר התחבורה הוסיף כי כביש בגין מהווה נדבך נוסף במהפכה התחבורתית שמקדם משרדו בכל רחבי הארץ ובכללם גם במטרופולינים הגדולים".

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים: "כביש בגין מאפשר לחצות את ירושלים במהירות מדרום לצפון, ללא רמזורים, מביא להקלה משמעותית בתנועה בדרום העיר ומחבר אותו למרכז וצפון העיר לרווחת תושבי העיר. מדובר בפרויקט משותף למשרד התחבורה ולעירייה בהשקעה של מיליארדי שקלים, דבר המעלה את איכות חיי תושבי ירושלים והסביבה. בכוונת משרד התחבורה והעירייה להמשיך ולפתח את מערכת התחבורה בעיר ולהפוך את ירושלים לעיר המובילה בתשתיות התחבורה, כראוי לבירת ישראל".

דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה: "פרויקט הארכת כביש בגין דרום הינו פרויקט התחבורה הגדול ביותר המבוצע בירושלים. פתיחתו של החלק השלישי בכביש תביא לזרימת תנועה מצפון העיר לדרומה בשני הכיוונים ללא רמזורים, תפחית את עומסי התנועה, תגדיל את הנגישות לכלל השכונות הדרומיות, לקריית הספורט הבינלאומית של ירושלים הכוללת את היכל הפיס ארנה ירושלים, אצטדיון טדי ומרכז הטניס, לקניון ירושלים ( מלחה ) וכן לבאים מכביש מספר 60 ובחזרה. כיום הציר פתוח לתנועה בקטע שבין כביש 443 לקטע הדרומי ברחוב דב יוסף בשכונת גילה".

המקטע הראשון של כביש בגין דרום החדש המחבר בין צומת גולומב לתחנת הרכבת במלחה נחנך בחודש דצמבר 2014, והינו באורך 1.4 קילומטר הכולל כביש בעל 6 נתיבים, 4 גשרים, מחלף חדש (מחלף גולומב), ומנהרה באורך של 130 מטרים. כחלק מעבודות הכביש בוצע במפלס הקרקע (מתחת לגשר נחל רפאים), חיבור בין שני מקטעים של שביל האופנים בין עין יעל להיכל הפיס ארנה, כחלק מפארק המסילה העובר מתחת לגשרים של כביש בגין. החיבור בין שני הקטעים יוצר רצף מעין יעל ועד למתחם הרכבת החדש בסמוך לגן הפעמון.

המקטע השני של כביש בגין דרום שנפתח לתנועה בחודש מרץ 2015, מחבר בין צומת בנבנישתי-מודעי ועד לרחוב דב יוסף, באורך כ-2.3 ק"מ והוא כולל כביש בעל שישה נתיבים, שני מחלפים (מחלף בנבנישתי ומחלף דב יוסף), ושלושה גשרים.

בנוסף, בשלבי העבודה הסופיים של הכביש יוקם מחלף בצומת רוזמרין שיהווה חיבור ישיר מכביש בגין (50) לכביש המנהרות (כביש 60). פתיחת הכביש תאפשר זרימת תנועה מעטרות בצפון (כביש 443), לרחוב הרוזמרין (שכונת גילה) בדרום, ללא רמזורים, תורגש הקלה משמעותית לשכונות מערב העיר כמו גילה, הר חומה וכן בנגישות לבית צפפה ולבאים מכביש 60..