הלימודים מקנים לבוגריהם אפשרויות קידום רבות יותר, חושפים אותם אל תחומים משיקים נוספים ועוזרים להם לפתח מיומנויות חשובות, הנדרשות לעיתים לבעלי תפקידים בכירים או לאלה העובדים עם אנשים.
מסלולי לימוד שונים במסגרת לימודי תואר שני
בעלי תואר ראשון, המעוניינים להמשיך לימודים לתואר שני, יכולים לבחור באחד מתוך כמה מסלולי לימוד. הפופולארי שבהם הוא המסלול המחקרי, שכשמו כן הוא. מסלול זה מתמקד בנושא מחקרי כלשהו, שעליו מחליט הסטודנט (בין אם לבדו ובין אם בסיוע של מנחה) והופך אותו לנושא המרכזי שבו יעסוק במהלך לימוד התואר. המסלול השני הוא המסלול העיוני, הכולל במסגרתו מבחר של קורסים וגם סמינרים. ניתן לבחור במסלול המשלב גם פן מעשי יותר או במסלול הכולל פרויקט גמר. המסלול השלישי, המיועד בעיקר לסטודנטים עם ממוצע ציונים גבוה מאד בתואר הראשון (ממוצע של למעלה מ – 90) הוא המסלול הישיר לדוקטורט. מדובר במסלול מחייב מאד, מסלול המצריך השקעה רבה מצדו של הסטודנט, מסלול המתמקד אף הוא בפרויקט מחקר מסוים, הדורש ממנו קריאה, בחינה מעמיקה ולמידה של חומר חדש.
לימודי התואר השני, בין אם מדובר במסלול העיוני, במסלול המחקרי או בזה המוביל ישירות לדוקטורט, אפשריים במגוון רחב של נושאים. ניתן להמשיך ללימודי תואר שני במנהל עסקים, במשפטים, במדעי המחשב, בחינוך, בייעוץ ארגוני, בכלכלה, בחשבונאות, במנהל ובמדיניות ציבורית, בביוטכנולוגיה, בסיעוד, באדריכלות ומסלול מיוחד המשלב בין משפטים למנהל עסקים. כל אחת מהאפשרויות פותחת בפני הסטודנט עולם רחב, עשיר ומעניין מאד, ומהווה עבורו הזדמנות להתפתחות אישית.
תנאי הקבלה לתואר שני
תנאי הקבלה לאחד ממסלולי לימוד לתואר שני, נקבעים על ידי המוסד הלימודי עצמו ויכולים להשתנות בכל שנה. אולם, התנאי ההכרחי לקבלה ללימודי תואר אלה הוא תואר ראשון מוכר וממוצע ציונים של למעלה מ–80 לרוב. לעיתים נדרש גם ניסיון מקצועי כלשהו, ראיון קבלה אישי ואף המלצות ממעסיקים. בכל מקרה, מומלץ לבחון את העניין ישירות מול המסגרת הלימודית עצמה (בין אם מדובר באחת האוניברסיטאות בארץ או המכללות) ולבדוק לעומק מהם תנאי הקבלה. במידת הצורך, תידרשנה השלמות מסוימות מהמועמד ללימודים אלה, על מנת לשפר את ציוניו ולרכוש את הידע או הניסיון הנדרשים מהנרשמים לתואר השני.
למי זה מתאים
לימודי תואר שני, בדומה ללימודי תואר ראשון, מצריכים מהסטודנט יכולת לימודית גבוהה ויכולת למידה עצמית. אולם, מכיוון שמדובר בלימודים מתקדמים ומעמיקים יותר, הם מצריכים ממנו גם ריכוז רב והתמודדות עם תכנים מורכבים יותר. הסטודנט, במהלך תקופת הלימוד, נדרש לבצע לרוב מטלות שונות בפרקי זמן קצרים ותוך התייחסות למאמרים ותכנים הקשורים אל הנושא הנלמד. עליו לבצע זאת בצורה הטובה ביותר וגם להתמודד עם האתגר הרב הכרוך בכך, בכוחות עצמו. במרבית המקרים מדובר בסטודנטים המשלבים בין לימודים לעיסוקים נוספים, כמו עבודה למשל, כך שנדרשת גם לא מעט משמעת עצמית.