"צריך להשקיע הרבה ולייצר הזדמנויות כדי להצליח. אם אכן זכית במרכז – הדבר סולל את הדרך להצליח בגדול. אבל, אחוזי ההצלחה במדינות העולם השלישי אינם גבוהים. אם מתוך מאה פרויקטים אתה מצליח בחמישה, אתה עומד בסטטיסטיקה של ההצלחה. ישנם הרבה קשיים כקשיים מנטליים, קשיים ארגוניים, שחיתות שלטונית, אלימות וכו". כך טען שי לוי (אל"מ במיל'), יזם המתמחה ביזמות בינלאומית ובפעילות במדינות העולם השלישי, בהרצאה שנשא במרכז האקדמי כרמל במסגרת "צהרי דיקן"

 שי לוי בהרצאתו במרכז האקדמי כרמל. צילום, מרכז אקדמי כרמל
שי לוי בהרצאתו במרכז האקדמי כרמל. צילום, מרכז אקדמי כרמל

בארוע השתתפו סטודנטים מבית הספר למינהל עסקים וסגל בית הספר. שי לוי עוסק במדינות אלה בתחומי האבטחה, מערכות מידע, תשתיות וחקלאות. "במדינות כאלה אתה מתחיל במשהו, ומשם אתה מתגלגל לדברים אחרים. אתה לא חייב להיות מומחה בתחום מסויים, אלא מומחה בלהקים את הדברים באותה המדינה. התחלתי בתחום של אבטחה ובטחון והתגלגלתי לתחומים נוספים, גם לתחום של חקלאות ימית. אין ספק שכשאתה מתחיל במיזם והוא לא מצליח, אתה גם מבין שזה חלק מהעשייה שלך. אם לא תיזום הרבה, גם את מהמעט לא תזכה."

שי לוי רואה יתרון רב דווקא לישראלים להצליח במדינות העולם השלישי: "הישראלים הם בעלי יכולת לאלתר שזה דבר מאוד חשוב. יש להם יכולת להתחבר לאנשים ולהגיע גם לטכנולוגיות מאוד מפותחות. השילוב של כל הדברים הללו יוצר לישראלים יתרון יחסי, ואם אתה תסתובב באפריקה אתה תגלה אלפי ישראלים, כאלה הנמצאים שם וכאלה שממש גרים שם. אני עצמי גרתי בניגריה כמעט שלוש שנים. הם נמצאים שם ועושים המון כסף. אחת הסיבות שאנשים נמצאים באפריקה היא שאתה יכול להרוויח הרבה מאוד כסף כשזכית בפרויקט והתחלת בו. לפעמים אתה יכול להרוויח פי שלושה מההוצאות שלך."

"מבחינת החיים זה אומר שיש מדינות שהחיים בהן הרבה יותר פשוטים כמו טנזניה ודרום אפריקה. לעומת זאת יש מדינות שהחיים בהן הרבה יותר קשים כמו ניגריה וקונגו. במדינות כאלה הביטחון האישי שלך ושל המשפחה שמגיעה איתך הוא לא גבוה. לכן אנשים חיים במתחמים סגורים, שוכרים שומרים המלווים אותם, ואם אתה מסתובב למשל בניגריה הבנויה מ-37 מדינות אתה חייב לנוע עם אבטחה צמודה".

לדברי שי לוי, באפריקה מאוד אוהבים ישראלים. "כשאני מגיע למדינות שבהן יש רוב נוצרי אנו מאוד אהודים ונחשבים כבני העם הנבחר. שם משפחתי לוי, ולכן אני נשאל אם אני 'כומר'. הם יודעים שאנו מאוד מחוברים לטכנולוגיה גבוהה. יש להם גם הערכה מאוד גבוהה לצה"ל בהיבט של אבטחה ובטחון. במדינות האלה אני לא מרגיש שום בעיה הנעוצה בכך שאני ישראלי".

בהרצאתו סיפק שי לוי גם כמה "טיפים" לסטודנטים במנהל עסקים: "קודם כל תחשוב, אחר כך תכנן, ורק אז תתחיל לפעול. אם סטודנט למנהל עסקים הוא יזם בנשמתו ורוצה להצליח, הוא יגיע לכך רק לאחר שהדברים האלה יקרו. חשוב מאוד ללמוד עקרונות, אך גם חשוב לדעת שהעולם שבחוץ שונה לעתים מהעקרונות אותם אנו לומדים באקדמיה. אלה ההמלצות הכי טובות שאני יכול לתת לסטודנטים שעתידים לצאת לעולם התעסוקה".

קודם להרצאה ברך דיקן בית הספר למנהל עסקים פרופ' יוסי יגיל, המוביל את מסגרת ההרצאות "צהרי דיקן" יחד עם סגנו, ד"ר יוסי מלמד.