ערב חבורות זמר יתקיים בחול המועד פסח בבית שאן כערב הצדעה ליוצר חיים אגמון ז"ל תושב העיר במשך שנים רבות: "שיריו של אגמון הם מנכסי צאן הברזל של הזמר העברי לדורותיו"

כלים
היוצר והמלחין חיים אגמון ז"ל
היוצר והמלחין חיים אגמון ז"ל

ביום שני של חול המועד פסח תשע"ו, ייערך בבית שאן ערב זמר, בהשתתפות חבורות זמר אחדות. בערב ייחודי זה תצדיע בית שאן לבן העיר, המלחין והיוצר חיים (פסח) אגמון ז"ל, שכתב, בין השאר, את לחן השיר הידוע "ים השיבולים", שיר אשר כל הניחוחות של ארץ ישראל היפה נמצאים במילותיו ובלחנו. זה השיר שפותח כל הופעה של להקת "הגבעטרון" ומלווה אותנו עשרת שנים בלילות שבת ובחגים, "עמק שלי" ורבים אחרים.

חיים (פסח) אגמון גדל בבית שאן, בן בכור להוריו שעלו עם בנם התינוק מאיזמיר, טורקיה. את השכלתו המוזיקלית רכש באולפן למוזיקה של הקיבוצים, בבית שאן. אגמון הצעיר זוהה כאקורדיוניסט וירטואוז, אומץ וטופח ע"י עירו בית שאן והיישובים בסביבה. בשנת 1966 נבחן ללהקת הנח"ל ע"י אושיות תרבות מפורסמות כבר אז, כגון: שלום חנוך ויאיר רוזנבלום ז"ל. האקורדיוניסט מבית שאן הרחוקה, מהפריפריה, הקסים את בוחניו וגבר על מתמודדים מהמרכז. אגמון ליווה בנגינתו את ששי קשת, אופירה גלוסקא, ורבים וטובים אחרים.

רוזנבלום אף שכנע את אגמון לחתום קבע וכך ליווה בנגינתו, בין היתר, את "גשם גשם בוא" "חורשת האקליפטוס". במשך 4 שנותיו בצה"ל, אגמון ניגן ב"צוות הווי נח"ל", ב"להקת הנח"ל" ובלהקת פיקוד מרכז. אגמון לא רק ניגן בצבא. אלא הלחין שירים ללהקות צבאיות!

עם שחרורו משרות צבאי, חזר לבית הוריו בבית שאן. עד מהרה התקבל כאקורדיוניסט של "הגבעטרון" והחל לחבר לחנים כובשים, שפילסו דרכו לתפקיד המנצח על "הגבעטרון". חיים אגמון יצר מאות לחנים ועיבודים, והשאיר אחריו מורשת מוזיקלית עשירה ואיכותית, נכסי צאן ברזל לזמר העברי במיטבו. "חיים כתב לנו את שני השירים שהכי מזוהים איתנו...מהרגע ששמענו את השירים הם כבשו אותנו ביופיים הנדיר. השירים האלה נכתבו מתוך אהבה לעמק, ומאז הם מלווים אותנו ואת ארץ ישראל היפה במשך עשרות שנים" אומר יואל פרנס, מנהל הגבעטרון.

במסגרת תחקיר שעורכת עופרה שריג- על תחנות חייו, פועלו ויצירתו של חיים אגמון ז"ל, היא אומרת: "אני מבקשת לפגוש אנשים מבית שאן שיכולים לספר ולשפוך אור על בית שאן בשנותיה הראשונות, ולא רק. לשם כך אשהה באזור בחול המועד כדי להגיע אל האנשים שיודעים, שמכירים, שאוכל לראיינם ולהעלות על הכתב את שיספרו, וילוו בתמונות. דרך סיפור חייו של חיים אגמון ניתן לספר את סיפורה של בית שאן ואת סיפור האזור".

שריג, שפגשה את ראש העיר, רפאל בן שטרית, במשרדו התרגשה מהסכמתו להתראיין לתחקיר ובירכה אותו בחום ובלבביות על "שיתוף הפעולה שנובט וצומח בינינו". שני ילדיו הבוגרים והמאד המוזיקליים של אגמון, ישירו משיריו של אבא חיים אגמון.

דני בירן, כותב ותיק עם חיים, מורה דרך, ובן קיבוץ מעוז חיים בעברו: "כחלק נוסף במיזם להנצחת חיים אגמון, בניתי מסלול סיור שנקרא "בדרכי חיים וזמר", שיתקיים ב- 24.4.16, א' חוה"מ פסח, בו ישתתפו אוהבי זמר עברי בכלל ואת לחניו של אגמון בפרט, שיגיעו באוטובוס מיוחד שייצא ממרכז הארץ. נבקר באתרים שעליהם נכתבו המלים ללחניו המוקדמים. הוא היה קפדן מאין כמוהו וגאון מוזיקלי שכתב בסגנונות שונים, בין השאר גם בסגנון ים תיכוני". בסיור מקדים שערכו 3 מחברי הצוות ובמהלכו נפגשו עם ראש עירית בית שאן, רפאל בן שטרית. איציק תבור, ששר כאמור בחבורות זמר: "אני אסיר תודה לראש העיר שהתלהב מהיוזמה והעמיד לטובת הערב את אולם מופ"ת בעיר". ערב הזמר יערך למחרת הטיול, ביום שני -25.4.16, ב' חוה"מ פסח.

הכוונה היא להניח יסוד למסורת של כנסי חבורות זמר מדי שנה בבית שאן, כפי שקיים בערים שונות. בערב ההוקרה לזכרו תשיר כל חבורת זמר שיר אחד שלו.

"אני מקווה שעם הזמן ייחשפו לקהל שירים של אגמון שאינם מוכרים כיום לקהל הרחב. אין ספק כי לחניו של אגמון נמנים עם נכסי צאן הברזל של הזמר העברי. מדובר בשלאגרים. בקלסיקות. החזון הוא לחבר במשך הזמן קהלים מגוונים, תנועות נוער, תושבי העמק, וכל מי שימצא עניין בסיפורי החלוציות, האנשים שישבו במקלטים תחת הפגזות והגיבורים של העמק לדורותיו. יצרתי כבר קשר עם קצין החינוך של עיר הבה"דים ואני מקווה שגם חיילים ייחשפו לעמק המדהים על מעלליו ועל שיריו", אומרת עופרה.