חקלאי הגליל העליון מהקיבוצים והישובים, כולל אלו שאינם בתחום ענף הביצים, תלו לפנות בוקר לאורך כביש 90 שלטי תמיכה בהפגנה ואף הגיעו עם טרקטורים כבדים ושלטים להפגנה על גבול הצפון. עצרת המחאה ההמונית במושב אביבים, מול גדר המערכת שבגבול לבנון, התקיימה בעקבות כוונת הממשלה לפגוע בענף ההטלה. שכן, במידה והרפורמות הללו אכן ייצאו לפועל תהיה סכנה קיומית ומידית לחקלאים ולמושבים היושבים בעיקרם על גבול לבנון.

כלים
הפגנת החקלאים הבוקר בגבול הצפון
הפגנת החקלאים הבוקר בגבול הצפון

בהפגנת החקלאים הבוקר בגבול הצפון אמר דובי אמיתי נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים ויו"ר אגודת מים בגליל: "הגענו להשמיע את זעקתנו, החקלאים שנלחמים על הפרנסה, נאבקים על החיים ולא מוותרים על ההתיישבות בגבולות המדינה, על ערכי הציונות ועל הזכות להתפרנס בכבוד. באופן אבסורדי, האיומים של חיזבאללה בגבול הצפון התחלפו באיומים של גזרות ממשלתיות. כמעט מדי יום נוחתות עלינו קטיושות כלכליות, שמאיימות לחסל אותנו יותר מכל אויב אחר. כנגד זה באנו למחות, דווקא בגבול הצפון, כדי להבהיר לכל מי שצריך שאף אחד לא יזיז אותנו מכאן, לא אויבים מחוץ ולא אויבים מבית".

ח״כ נחמן שי אמר: ״הממשלה תוקעת סכין בגופה של החקלאות. הקרב הזה אינו על יבוא ביצים, הוא על ערכי היסוד, על מולדת, על בטחון, על עצמאות.״

עופר ברנע, ממועצה אזורית גליל עליון והחברה לפיתוח הגליל אמר, כי לא ייתכן שממשלת ישראל מחסלת את חייליה האזרחיים שעל גבול הצפון ורומסת את פרנסתם.

"באנו לתמוך באחינו החקלאים מגדלי הביצים ונגיע לכל מקום בו תירמס החקלאות ופרנסתנו. עתה מקצצת מדינת ישראל 25% מכמות המים לחקלאות ומייקרת את הפקת המים שלנו! כיצד אנו אמורים לגדל גידולים חקלאים במחירי עתק אלו? ממשלת ישראל שאינה יכולה ומסוגלת לפעול כנגד הטייקונים ובעלי רשתות השיווק, פוגעת בחקלאים שהינם האחרונים להרוויח בשרשרת הרווח של הייצור החקלאי. זו בושה למדינת ישראל! לא נשתוק!" אמר ברנע.

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ חיים ילין (יש עתיד), אמר על הפגנת מגדלי הביצים בצפון: "חקלאי הצפון העוטפים את גבולה הצפוני של מדינת ישראל, חווים קשיים ביטחוניים וכלכליים ייחודיים, כאשר המרחק שלהם ממרכזי קבלת ההחלטות נדמה רק הולך ומתרחק עם השנים. שר החקלאות מוביל את ביטול מכסות הביצים וחיסול החקלאות וההתיישבות בגבול הצפון. במקום לתמוך במגדלים ולעמוד לצידם במאבק נגד ראש הממשלה ושר האוצר שרוצים לחסל את מפעל החיים של החקלאים בצפון, שר החקלאות מעדיף לכהן כשר ההתנחלויות ולהעביר תקציבים במחשכים אל גבעות מבודדות. ההיסטוריה של מדינת ישראל וגבולותיה נקבעו על ידי חלוצים שהתיישבו מתוך ערכים ציוניים וחרשו את האדמה החקלאית עד התלם האחרון. אסור למדינה לוותר עליה."

50 חניכים ובני גרעינים מתנועת הנוער העובד והלומד הגיע היום להפגין ביחד עם מאות המגדלים בענף ההטלה. השתתפות התנועה במחאה היא המשך להחלטה שהתקבלה בקיץ האחרון כחלק מהועידה העשירית של הנוער העובד והלומד: "התנועה רואה את החקלאות בארץ כחיונית לשמירה על צביון המדינה, על עצמאותה ועל ביטחון המזון שלה. התנועה קוראת לממשלת ישראל לחזק את החקלאות, לפתח אותה ולהרחיב את חלקה של העבודה הישראלית בה. התנועה תומכת במאבק למען קיום החקלאות במדינה, תחנך לחשיבות החקלאות ותעודד התנסויות של חניכי וחניכות התנועה בחקלאות."

עמרי תכלת, רכז הנוער העובד והלומד במועצות האזוריות: "חניכי הנוער העובד והלומד עומדים לצד מפעל ההתיישבות, והחקלאות מבחינתנו היא ערך ציוני חשוב במעלה. החקלאות ומשק הביצים, מהווים עמוד שדרה ערכי, כלכלי וחברתי בזכותנו על הארץ הזאת. החברה הישראלית כולה צריכה לתת גב לאנשים שבוחרים יום-יום לקחת אחריות על המשק, לחיות על הגבול ובכך גם להגן על המדינה. החקלאים הם ההורים של החניכים שלנו ולא היו פה ישובים בלעדיהם. פגיעה בחקלאות היא פגיעה בביטחון, בתזונה ובאלפי משפחות."