רגע לפני הניקיונות שמבשרים את בוא האביב ואת חג הפסח שנמצא באופק, כדאי לדעת שאת רוב הכתמים על הספה, הווילונות והשטיח שלכם ניתן להסיר בקלות. הטיפים של רוני עיני מחברת "אחים עיני" - החברה המובילה בישראל בתחום ניקוי, תיקון ושחזור שטיחים - יעשו לכם סדר בבלאגן ואור בעיניים וגם בבית. הידעתם? קמח תירס, שיבולת שועל חומץ לבן וחלב הם רק חלק מהחומרים הטבעיים שניתן להשתמש בהם בכדי להסיר כתמים מריפוד, אם רק תדעו להשתמש בהם נכון. למקומות, היכון, שפשוף נעים!

כלים
ניקוי כתמים משטיחים ורהיטים - חומרי הניקוי של הטבע
ניקוי כתמים משטיחים ורהיטים - חומרי הניקוי של הטבע

כתמים נוזליים: כאשר מדובר בכתמים נוזליים (מיץ, קפה וכו') הפעולה הראשונה שיש לעשות היא ספיגה באמצעות סמרטוט או נייר סופג. לאחר מכן, יש לעבור על המקום המוכתם עם מטלית רטובה על מנת לדלל את הנוזל שנשפך ושוב לספוג עם נייר סופג.

כתמי שומן: לניקוי כתמים שומניים שאין בהם צבע מאכל, יש לספוג עם נייר סופג ולפזר טלק נטול צבע כדי שיספוג את השומן. כך נמנע נזק בלתי הפיך לצבעים של הטקסטיל. במקרה של כתמי שומן עם צבעי מאכל, רצוי לשלוח את השטיח לניקוי מקצועי בדחיפות, כיוון שהצבע שנשאר על האריג צובע אותו ולפעמים אף שורף אותו (כמו כתם על בגד שבמידה ולא מטפלים בו מייד, הוא לא יורד).

כתם ממשקה אלכוהולי: חגגתם עם יין או ליקר שנשפך בסלון? אין סיבה למהומה. הרטיבו קלות את מקום הכתם במים חמים ובאלכוהול בריכוז של 90%. אגב, כתמי יין אדום ניתן להסיר באמצעות סמרטוט טבול ביין לבן. ולמרבה הצער, זה לא עובד בכיוון ההפוך.

כתם של סוכריות: ילדים זה שמחה, אבל לכלוך הוא מטרד. אם ידיים דביקות הגיעו לווילונות החדשים שלכם זה לא נורא, שכן כתמים אלו ניתנים להסרה בעדינות בעזרת מטלית ומים חמים.

כתם של שוקולד: הילדים רצו בסלון בידיים מלאות שוקולד והכתימו את הריפודים? מה שעליכם לעשות הוא לשפוך על הכתם מלח נתרני של תחמוצת המשמש כחומר ניקוי, לחכות כ- 15 דקות ואז לנקות במטלית ספוגה במים קרים. כשהמקום יבש, יש להסיר את החומר באמצעות הברשה במברשת בגדים.

כתם של בוץ: השיטה להיפטר מכתמי הבוץ על שטיח היא לייבש היטב את השטיח ולשאוב אותו באמצעות שואב אבק.

כתם של פרי: יש לנקות בספוג לח הספוג בתערובת של חומץ לבן או מיץ לימון בשילוב אמוניה (יחס 1:3). מומלץ לנסות את המטלית הספוגה במקום נסתר).

כתם שנגרם מצרכים של בעל חיים: כיוון שהנוזל הוא חומצתי, יש לספוג את הכתם במגבת נייר ולמסור לניקוי בחברה מקצועית באופן מיידי. אל חשש - בחברת ניקוי מקצועית, לפני תהליך הניקוי, מתיזים על השטיחים חומר מיוחד אשר שומר על יציבות הצבעים במהלך תהליך הניקוי.

כתמי דיו ישנים או חדשים: אם נשפך לכם דיו על הספה או השטיח, ראשית יש למהר ולספוג את הכתם הטרי באמצעות נייר סופג. לאחר מכן, יש לטבול מטלית נקייה בחלב טרי ולהשאיר את המטלית על הכתם למשך מספר דקות. בשלב הבא, יש לרחוץ את מקום הכתם במים חמים ואחר כך לייבש אותו באמצעות התזת קמח תירס או שיבולת שועל. גם לכתמי דיו ישנים יש פתרון - ניתן להסירם על ידי הרטבת המקום ושפשוף הכתם בעדינות באמצעות גביש של חומצת לימון. יש לחזור על התהליך עד שהכתם ייעלם, ואז לשטוף במים נקיים.

כתם של דם: אם חלילה נפצעתם ודם מהפצע נזל לכם על הספה, יש להרטיב את מקום הכתם במים פושרים ולייבש מייד במטלית או בספוג.

כתם של לימון, חומץ וחומצות אחרות: יש לספוג את מקום הכתם מיד עם תמיסת אמוניאק (יחס אמוניאק-מים 4:1). יש לערוך טסט במקום נסתר.

כתם של חלודה: יש להשתמש בחומרים מסירי חלודה, על פי ההוראות הרשומות על אריזתם.

כתם של צבע: כתמי צבע טרי ניתן להסיר באמצעות שפשוף במטלית רטובה הטבולה בטרפנטין. אם הכתם יבש, ניתן לגרד את המקום בעדינות ואז להרטיב את מה שנוצר בווזלין. לאחר מכן יש להמשיך ולנקות כפי שמנקים צבע טרי.

כתם מתכשירי איפור ופרפומריה: ניתן לנקות באמצעות אלכוהול.

כדאי לדעת לידע כללי:

אם מדובר בכתם שלכלך את הריפוד או את הווילונות, קל יותר לטפל בבעיה (מאשר בשטיחים למשל), שכן את מרבית הווילונות והריפודים (הניתנים להסרה) ניתן לנקות בניקוי ביתי - במכונת הכביסה או ביד. אבל לפני שאתם מכניסים את הריפוד למכונה, חשוב שתבדקו קודם כל באיזה בד מדובר. לדוגמה, בדים סינטטיים ניתן לכבס כרגיל ואין צורך בניקוי כימי. לעומת זאת, בדי פשתן וכותנה רצוי לשלוח לניקוי יבש משום שמדובר בבדים מתכווצים.

ווילונות משי דורשים טיפול עדין, ובהקשר זה יש לפעול על פי הוראות היצרן.

ווילונות שעשויים מבד קטיפה – כדאי למסור לניקוי כימי. אבל אם מדובר בלכלוך קל , ניתן להסירו על ידי שפשוף בבד קטיפה – ולא במברשת. לאחר הניקוי, מאחר שלא ניתן לגהץ קטיפה, כדאי לתלות את הווילונות על קולב בחדר האמבטיה, על מנת ליישרם. מלאו את האמבטיה במים חמים מאוד, והאדים "יגהצו" לכם את הבד העדין.

כאשר מדובר באריג מצמר – יש לכבסו במים פושרים בתוספת שמפו לכביסה או פתיתי סבון. אין לשפשף את האריג, אך ניתן ללחוץ קלות. לאחר מכן שוטפים את האריג פעמים אחדות במים קרים, ומוסיפים חומץ לשטיפה האחרונה. את הצמר אסור לסחוט, לכן מה שעליכם לעשות הוא לגלגל את הבד בתוך מגבת גדולה ולטפוח עליה קלות. אחר כך פורסים את הבד על מגבת נקייה בצורתו הנכונה ומייבשים באוויר החופשי (לא בשמש).

הטיפים מתייחסים כאמור לכתמים שנוצרו על ריפודים, וילונות, מפות או שטיחים מכותנה ושטיחים סינתטיים. כאשר מדובר בשטיחי צמר, משי ושטיחים עבודת יד, אין לבצע שום פעולה על הכתם, בגלל רגישות השטיח. כתמים שנוצרו בשטיחים אלה קשים מאוד לניקוי אחרי 24 שעות מהיווצרותם, ולכן מומלץ להביאם במהירות האפשרית לניקוי מקצועי.

הטיפים באדיבות חברת "אחים עיני" מתמחה בשחזור אומנותי וניקוי כל סוגי השטיחים, בדים, וילונות וריפודים. על אף שהמפעל מאובזר במתקנים חדישים, את השטיחים העתיקים מתקנים באופן ידני ואת הצבעים, עבור שחזור השטיחים, מפיקים מפרחים, צמחים, מינרלים ותבלינים. במהלך השנים בהן קיימת החברה, שחזרו מנשה עיני (מייסד החברה) ובניו, מאות שטיחים עתיקים מהארץ ומהעולם, החל מהדגל של הרצל, דרך ההיסטוריה של בית הספר 'בצלאל' ועד שטיחים אשר נרקמו עליהם מסרים סמויים באיראן הרחוקה.

מייסד האחים עיני, מנשה עיני, עלה לארץ מעירק בשנת 1936, אך זמן קצר לאחר מכן גורש לסוריה על ידי האנגלים ששלטו אז בארץ. עם הגעתו לסוריה החל מנשה לסייע בהברחת יהודים לארץ מתוך אידיאולוגיה ציונית ובמקביל רכש מקצוע והחל לעסוק בניקוי ותיקון שטיחים. מלאכה אשר באותם הימים נעשתה ברחובות הערים והכפרים. לאחר מספר שנים, חזר עיני לארץ ובשנת 1950 פתח חנות בתל אביבי לתיקון ושחזור שטיחים וכן מכבסה. לאורך השנים התמקצע מנשה ברזי המקצוע הייחודיים ולמד כיצד לצבוע בדים, מאילו חומרים לרקוח גוונים שונים, באילו חוטים להשתמש ועוד. לימים, העביר עיני לארבעת בניו, שכבר גדלו אל תוך העסק, את כל הסודות והידע אשר משמשים אותם גם היום.