הדרכת הורים היא תהליך המעניק להורים כלים ומיומנויות להתמודד עם האתגרים והקשיים בגידול ילדיהם. זהו תהליך חשוב שיכול למעשה להועיל לכל תא משפחתי, בין אם מדובר בהורים לתינוקות, ילדים או מתבגרים, ובין אם מדובר בבעיות התנהגותיות קשות ומורכבות ובין אם בהורים המבקשים לבחון את האופן בו הם נוהגים ולנקוט בדרכים נכונות יותר אל מול שלל היבטים התנהגותיים.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

מטרות הדרכת הורים

מדריכי הורים שואפים לשפר את התקשורת המשפחתית, לחזק את הקשרים בין ההורים לילדים, ולסייע בהפחתת המתחים ומאבקי הכוח שבבית. המטרה המרכזית היא להקנות להורים כלים שיאפשרו להם להוביל את המשפחה בצורה רגועה ומסודרת יותר. למעשה להפחית את 'זוללי האנרגיה' בדמות הצעקות והריבים המתמשכים, ולנקוט בטכניקות אחרות שמייתרות את הצורך להיכנס אל תוך מאבקים אינסופיים.

גילאים להדרכה הורית

הדרכת הורים מתבצעת בכל הגילאים ועד לגיל גיוס. הדרכת הורים לתינוקות מתמקדת בעיקר בנושאים כמו סדר יום, שינה, הנקה וגמילה, ואט-אט צועדת לכיוון הדרכת ההורים הנכונה לפעוטות ובה עוסקים בהיבטים רבים ומשתנים דוגמת סירוב להתקלח, לצחצח שיניים, אי-הגעה לשולחן האוכל ועוד. הדרכת הורים לילדים כוללת כלים להצבת גבולות, ניהול כעסים ומאבקי כוח, שיפור ההתנהגות ולעתים גם התמודדות עם אתגרים חברתיים בהם ההורים לעתים חשים בחוסר אונים וחוסר יכולת לסייע לילדיהם במסגרות החברתיות. הדרכה להורים למתבגרים נחשבים למאתגרת יותר, והיא עוסקת בנושאים כמו עצמאות, אחריות, תקשורת בין-דורית והתמודדות עם שינויים רגשיים והתפתחותיים שלעתים יוצרים פער בין ההורים לבין ילדיהם שגדלו.

שיטות הדרכת הורים

ההדרכה יכולה להתבצע במפגשים פרטניים, סדנאות קבוצתיות, או מפגשים אונליין, בהתאמה לצרכים והעדפות של המשפחה. לרוב ההדרכה ההורית תכלול ביקור בית ובו יועצי ההורים בוחנים את הדינמיקה המתרחשת בתא המשפחתי. במהלך המפגשים, נערכת צפייה בהתנהלות הביתית, ונבנית תוכנית פעולה אישית המתאימה למשפחה. חשוב לציין כי תוכנית הפעולה היא מותאמת אישית לכל בית ובית. לא דומה תא משפחתי אחד לאחר, ועל-כן ההדרכה הפרטנית נחשבת גם לזו הנפוצה והמבוקשת ביותר.

יתרונות ההדרכה ההורית

הדרכת הורים יכולה להביא לשיפור מהיר באווירה הביתית, להפחית מאבקי כוח וליצור תקשורת פתוחה ובריאה יותר. ההדרכה מאפשרת להורים לחזק את סמכותם באופן חיובי ולהשפיע על ילדיהם בצורה מעודדת ולא מרתיעה. פעמים רבות, דווקא ריב בטונים גבוהים, יעורר תחושת אנטי בין הצדדים, יעמיק את הפערים ורק יעכיר את האווירה אף יותר.

האם נכון לי לגשת להדרכה הורית?

גם הורים שחשים כי ישנו מקום לשפר, או שרוצים לבחון את גישתם מתוך זווית חדשה, יכולים למצוא לעזר רב את ההדרכות ההוריות. הדרכת הורים היא כלי חשוב ויעיל המסייע להורים להתמודד עם האתגרים של גידול ילדים כל שכן בעידן המודרני ובו ההורים מתקשים להיעזר בתא המשפחתי הנרחב יותר. על ידי השתתפות בהדרכה, הורים יכולים לשפר את הקשר עם ילדיהם, ליצור בית רגוע ושמח יותר, ולהתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים היומיומיים.