ארונות מטבח היו מאז ומעולם מקום אחסון אידאלי לדברי מזון ולכלי מטבח. עם השנים נכנס טרנד המדפים הפתוחים המאפשר להכניס יותר צבעים ודוגמאות לחלל, ולשבור את המונוטוניות של ארונות המטבח.

קרדיט לתמונה Freepik
קרדיט לתמונה Freepik

 

השילוב בין ארונות במטבח ומדפים פתוחים, עונה על הצרכים הבסיסיים בתכנון מטבח – עיצוב ופונקציונליות. פנינו לגורם בכיר בנגריית איילים, נגרייה המתמחה בנגרות פנים, שהציג בפנינו את היתרונות של השילוב המנצח – ארונות ומדפים ( לאתר החברה: ayalimnagarut.co.il ).

הארונות המסורתיים היו ויהיו המענה היעיל לשטח אחסון במטבח, ולא בכדי.
שטח אחסון: ארונות המטבח מספקים שטח אחסון נרחב לכלי בישול, כלי הגשה, מכשירי חשמל ומוצרי מזון. הם עמוקים וגבוהים, ומאפשרים לאחסן גם פריטים גדולים כמו סירים ומחבתות באופן זקוף.

ארגון וסדר: האחסון בארונות מאפשר לשמור על מטבח מאורגן ומסודר. ארונות עם מדפים, מגירות ותאים מקלים על ארגון הפריטים החיוניים למטבח. אפשר לייעד מקומות ספציפיים עבור פריטים שונים, ובכך להקל על מציאת הפריט הרצוי בעת הצורך.

הגנה בטיחותית - ארונות מספקים אפשרויות אחסון בטוחות למשפחות עם ילדים וחיות מחמד. פריטים שעלולים להיות מסוכנים, כמו סכינים חדות או חומרי ניקוי רעילים, יאוחסנו בארונות מחוץ להישג ידם של ילדים ומחוץ לטווח הראייה שלהם.

הגנה מפני אבק: ארונות סגורים, אם על ידי דלתות נפתחות או דלתות הזזה, מממקסמים את ההגנה על תכולת הארון מפני חדירת אבק.

אסתטיקה: את ארונות המטבח אפשר לעצב במגוון סגנונות – כפרי, מודרני, וינטג'; לבחור בסוגי חומרים שונים כמו עץ, או עץ בשילוב זכוכית, פורמייקה ועוד. אפשר להתאים את צבע הארונות לפי בחירה אישית, להתאים את גודל הארון הרצוי, להוסיף אלמנטים עיצוביים כמו ידיות מיוחדות, או פתיחה מובנית ועוד. כל אחד מהאלמנטים הללו ישפיע על סגנון המטבח וייחודו.

יחד עם זאת, הגישה לפריטים בארונות סגורים היא מאתגרת לעיתים, במיוחד כשמדובר בארונות עמוקים או פינתיים.
בנוסף, עלות החומר וההתקנה יקרים בהשוואה למדפים פתוחים.
מבחינת נגרות, ארונות דורשים בנייה זהירה ומדויקת על מנת שיהיו עמידים ויוכלו לשאת את משקל הפריטים המונחים בתוכם.

מדפים פתוחים משמשים אף הם כמקום לאחסון, ויש להם יתרונות בולטים הן כתוספת אחסון נגישה, והן כאלמנט המשדרג את עיצוב המטבח. בין היתרונות המשמעותיים:

מראה קל ואוורירי - מדפים פתוחים מעניקים מראה אוורירי וקל לחלל המטבח. במיוחד במטבח קטן, מדפים פתוחים הם פרקטיים במיוחד, מכיוון שהם ממקסמים כל סנטימטר של שטח, ומעניקים תחושה של עומק.

מקום לתצוגה - מדפים פתוחים מאפשרים להניח עליהם את הכלים והפריטים הדקורטיביים, שישמשו כפריט עיצובי במטבח. כלי זכוכית, כלי הגשה מרשימים , ספלים וכוסות מעוצבים. שימוש במדפים פתוחים במטבח מאפשר להציג לראווה את הפריטים שבני הבית אוהבים ונהנים מהם.

אפשרויות מיקום שונות -   את המדפים הפתוחים אפשר למקם במקומות שונים במטבח, כמחיצה בין המטבח לחלל המגורים, בפינת האי, מעל הכיור, על קיר במטבח. בכל מקום שנמקם את המדפים הפתוחים הם ישמשו כמקום אחסון וכפריט עיצובי.

קלות גישה - מדפים פתוחים מספקים חלופת אחסון נוחה ופשוטה שנמצאת בהישג יד. הכלים נמצאים במרחק נגיעה, קל לשלוף אותם ולהגיע אליהם בקלות. אין צורך לנבור בין שאר הפריטים כדי להגיע לכלי הרצוי.

אלמנט עיצובי – את המדפים אפשר לעצב מסוגי חומרים שונים, כמו חיפוי עץ, מדפים מנירוסטה, זכוכית וכו'. כך הם מוסיפים טקסטורה וצבע למטבח והופכים לאלמנט עיצובי בפני עצמו השובר את תחושת הוכבד והמסיביות של הארונות . חשוב להקפיד על בחירת חומר רלוונטי לסגנון העיצובי של המטבח.

מדפים עולים פחות - מבחינת נגרות, התקנת מדפים פתוחים היא בדרך כלל פשוטה יותר ודורשת פחות עבודה מאשר בניית ארונות סגורים, ולכן עלותם נמוכה מזו של ארונות .

עם זאת, מדפים פתוחים אינם נטולי חסרונות. החיסרון הבולט ביותר הוא הצורך המתמיד בתחזוקה. מכיוון שהפריטים חשופים, הם עלולים לצבור אבק ולדרוש ניקוי קבוע. יתר על כן, יש צורך בהקפדה יתירה על סידור אסתטי של הכלים והפריטים המוצגים על המדפים הפתוחים.

לאור האמור לעיל, נראה שגם למדפים וגם לארונות יש היתרונות והחסרונות שלהם. הפתרון האופטימלי הוא לשלב בין השניים. המדפים הפתוחים יעניקו אווירה מעוצבת וקלילה וישלימו מבחינה פונקציונלית ועיצובית את ארונות האחסון הקלאסיים, שימשיכו לעולם להיות חלק אינהרנטי מהמטבח.