שומעים צפצופים או טנטון או מתקשים לשמוע היטב? לרוב, כולנו מקבלים כמובן מאליו את היכולת לשמוע ולהקשיב היטב לצלילים שונים, גבוהים ונמוכים. אך רק כשאנו נעשים מודעים לבעיות שמיעה או לירידה בשמיעה, הערך של שמיעה צלולה ונקייה נעשה כה ברור. נסקור איפה את הדרכים המובילות לטיפול בבעיות שמיעה, בין אם מדובר על צפצופים באוזניים , טנטון, ירידה בשמיעה ועוד.  

קרדיט לתמונות FREEPIK
קרדיט לתמונות FREEPIK

 

ניקוי אוזניים, ביתי או מקצועי

מגיל קטן מקפידים הורים רבים ללמד ילדיהם לשמור על אוזניים נקיות. אבל למעשה הן צריכות להיות נקיות לא רק מבחוץ אלא גם מבפנים. שימו לב, בעיות שמיעה רבות נגרמות פשוט מפני שהאוזניים אינן נקיות מבפנים, בתוך האפרכסת. יש דרכים שונות לבצע ניקוי. בין היתר ישנן טיפות אוזניים אשר מסוגלות לפרק ולהסיר סתימות קלות באוזניים. אולם כאשר לא די בכך, ניתן לפנות למומחה כגון רופא אף אוזן גרון. הוא יכול באמצעות הכלי המתאים לשלוף שעוות אוזניים ואף לבדוק שאין בעיה נלווית כגון דלקת.

אבחון לצורך טיפול

בעיות שמיעה יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות. ישנם אנשים הסובלים מטנטון או משמיעה של רעשים שלא קיימים או צפצופים באוזניים. לפעמים מרגישים לחץ באוזן או פשוט נדמה שיש צלילים שנשמעים פחות טוב מאשר בעבר. על מנת לדעת האם ניקוי אוזניים יפתור את הבעיה או שיש צורך בפתרון אחר, מאוד מקובל ונחוץ לפנות לשם בדיקת שמיעה. בדיקה מסוג זה תוכל לגלות האם באמת השמיעה איננה תקינה, מהם הצלילים שנשמעים היטב וגם מהו מקור הבעיה.

האם אנטיביוטיקה יכולה לעזור לשמיעה

לעיתים יסתבר לאחר בדיקה, כי בעיית השמיעה נוצרת בשל דלקת או בשל מצב דלקתי כרוני. חוסר טיפול בדלקות אוזניים עלול לגרום לנזק חסר תקנה. אי לכך, במידה ורוצים להשיג טיפול בבעיות שמיעה, כדאי לברר שאין מדובר בדלקת אוזניים או אפילו בתהליך של הסתיידות. ישנם מצבים שבהם טיפול תרופתי או מתן אנטיביוטיקה יכולים להועיל ולהביא לריפוי מוחלט. חשוב להדגיש כי אין ליטול אנטיביוטיקה כרפואה מונעת וללא היוועצות עם רופא. לא כל כאב באוזניים או טנטון נובעים מדלקת!

במה מכון שמיעה יוכל לעזור

אבחון מקיף של בעיות שמיעה ניתן לבצע במסגרת מכון שמיעה מנוסה. במהלך הבדיקה, יושמעו בפני המטופלים צלילים ותדרים מגוונים. השמיעה נעשית בשתי האוזניים, כך שניתן לבדוק האם יש ירידה בשמיעה או בעיה אחרת, בכל אחת מהאוזניים. לעיתים ישולבו בדיקות באפרכסת ובאוזן הפנימית, בדיקה של תפקוד עצב השמיעה, אבחון של עור התוף ועוד. על פי האבחון המקיף, ניתן לשקול סוגים שונים של טיפולים. למשל:

  1. ניקוי - ניקוי האוזן, כפי שציינו קודם לכן. ניתן לבצע ניקוי מקצועי גם באמצעות שטיפה נקודתית.
  2. שתל – במצבים מסוימים, כאשר אובחנה בעיה בהמרת צלילים לאות חשמלי שעובר למוח, ניתן להשתיל אלקטרודות בשבלול האוזן.
  3. מכשירי שמיעה – דרך נפוצה לפתרון בעיית שמיעה עוברת בשימוש במכשיר שמיעה מותאם אישית. בהמשך נסביר עוד על כך.
  4. טיפול בקול והרפיה – בחלק מהמקרים ניתן לשפר את איכות השמיעה, על ידי טיפולים בצלילים או טיפולי הרפיה ורגיעה (מסייע למשל לסובלים מטנטון מטריד).

מה רצוי לדעת על מכשירי שמיעה

בירידה בשמיעה, ניתן לטפל בשיטה הנפוצה – מכשירי שמיעה. יש כיום סוגים חדישים של מכשירים, אשר מאופיינים במבנה יותר זעיר וביכולת מרשימה לסינון רעשים. ישנם דגמים המיועדים לירידה קלה בשמיעה. מכשירים אחרים מתאימים לירידה בינונית וישנם דגמים שיכולים להתאים אף לבעלי ירידה קשה בשמיעה (מכשירים מאחורי האוזן).