האטה בצמיחת המשק: מתחילת השנה נסוג היצוא התעשייתי בכ- 11%. נסיגה חדה ביותר, של כ- 77%, חלה ביצוא ענף מוצרי הנפט, לאחר ירידה של כ- 11% ברבע השלישי של השנה

האטה בצמיחת המשק הישראלי: בחודשים אוקטובר - נובמבר 2015, נרשמה ירידה ריאלית של כ- 3 אחוזים ביצוא התעשייתי לעומת הרבע השלישי של 2015 (ירידה של 109 מיליון דולר). מתחילת השנה נסוג היצוא התעשייתי בשיעור מצטבר של כ- 11 אחוזים. סך הכל עמד היצוא התעשייתי בחודשים אוקטובר - נובמבר 2015, על כ- 3.7 מיליארד דולר.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "ההאטה בצמיחת המשק והירידה המתמשכת ביצוא, אינן גזירות משמיים. הכלכלה הישראלית יכולה לצמוח בקצב מהיר בהרבה והיצוא יכול לעלות שוב, אם ממשלת ישראל תשקיע בכך את המשאבים הנדרשים ותשקיע בחיזוק מחוללי הצמיחה במשק- העלאת פריון העובדים באמצעות חינוך טכנולוגי מתקדם, פיתוח תעשיית גז טבעי בישראל וחיבור מפעלים לגז, תמיכה מוגברת בכלים לעידוד היצוא ועוד".

הנסיגה ביצוא התעשייתי באה לידי ביטוי במרבית קבוצות ענפי התעשייה, למעט קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, אשר רשמה קיפאון בתקופה הנסקרת ובנטרולה נסוג יתר היצוא התעשייתי בשיעור חד עוד יותר של כ- 6%.

נסיגה ריאלית של כ- 12% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת – מסורתית, זאת על רקע ירידה בכל ענפי הקבוצה. נסיגה חדה ביותר, של כ- 77%, חלה ביצוא ענף מוצרי הנפט, לאחר ירידה של כ- 11% ברבע השלישי של השנה.

במקביל, ירידה חדה של כ- 15% נרשמה ביצוא ענף המתכת הבסיסית, לצד נסיגה של כ- 2% ביצוא ענף המינרלים האל – מתכתיים ושל כ- 1% ביצוא ענף הגומי והפלסטיק.

במקביל, ירידה ריאלית של כ- 4% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת – עילית. נסיגה זו, משקפת ירידה בתוצר מרבית ענפי הקבוצה: ירידה חדה של כ- 30% נרשמה ביצוא ענף כלי התחבורה וההובלה, לצד ירידה של כ- 11% ביצוא ענף מוצרי המתכת, המכונות והציוד ושל כ- 1% ביצוא ענף הכימיה. קיפאון שרר ביצוא ענף הציוד החשמלי.

בנוסף, נסיגה ריאלית של כ- 1% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית. נסיגה זו, נגזרה מירידה של כ- 7% ביצוא ענף העץ, הנייר והדפוס, לצד ירידה של כ- 3% ביצוא ענף הטקסטיל, ההלבשה והעור ושל כ- 2% ביצוא ענף המזון והמשקאות. ירידות אלו, מותנו במעט הודות לעלייה חדה של כ- 12% ביצוא ענף התכשיטים.

מנגד, קיפאון שרר ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. קיפאון זה, משקף ירידה של כ- 17% ביצוא ענף כלי הטיס ושל כ- 1% בענף הציוד האלקטרוני. ירידות אלו, קוזזו הודות לעלייה של כ- 19% ביצוא ענף התרופות ושל כ- 4% ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים.

יצוא ענפי האלקטרוניקה כקבוצה (ללא ענף כלי הטיס) רשמו בתקופה הנסקרת עלייה מתונה של כ- 1.2%. גידול זה, מתיישב עם הצמיחה בביקושים האמריקאים לתוצרת ענפי הטכנולוגיה, כפי שבאה לידי ביטוי במדד ה- Tech Pulse , המצביע על עליה של כ- 2.6% בפעילות ענפי הטכנולוגיה בארה"ב.