באירוע נדיר במגזר הערבי ובאווירת מהפך שהושפעה מהתמיכה הבלתי מסוייגת מצד הממשלה, עיריית כפר קאסם השיקה חזון עירוני. מרדכי כהן, מנהל המינהל לשילטון מקומי: "במשך שנים הרשויות הערביות הוזנחו. כשצומחת מנהיגות כמו בכפר קאסם ורוצה לדבר על העתיד חובת ההוכחה עוברת לממשלה. רשויות ערביות רבות מסתכלות היום על המהלך של כפר קאסם, שנמצאת בדרך למעמד של "עיר איתנה" ולאיזון תקציבי תוך כדי הגדלת השירותים לתושב. אם המהלך הזה יצליח, זה יהיה מגנט. אני משרת של כפר קאסם.". ראש העירייה עו"ד עאדל בדיר: "החלום שלי הוא שתושבים מראש העין, מהוד השרון, מפ"ת, יגיעו לכפר קאסם לקבל כאן שירותים, גם של מוסדות כמו קופת חולים. זה החלום שלי, וזה יקרה."

כלים
ראש העיר עאדל בדיר חותם על החזון של כפר קאסם
ראש העיר עאדל בדיר חותם על החזון של כפר קאסם

באווירת חג נחתם אמש חזון עיריית כפר קאסם, בטקס חגיגי שהתקיים בנוכחות ראש העירייה עו"ד עאדל בדיר וחברי מועצת העיר, מר מרדכי כהן, מנהל המינהל לשלטון מקומי במשרד ופנים וגב' יונית סמולש, מנהלת מפע"מ השרון.

בנאום מרגש אמר ראש העירייה עו"ד עאדל בדיר: "כפר קאסם תהיה יפה כעיר. היא תהיה יפה בחינוך, יפה בתשתיות, ויפה בביטחון האישי. היא תהיה עיר שטוב לחיות בה, עיר שטוב לבקר בה, טוב לעשות בה עסקים. היא תהיה עיר של סובלנות שהיא ותושביה מקיימים יחסי שכנות טובה עם שכניה ושכנותיה. 80% מבעלי העסקים באיזור התעשייה כפר קאסם הם יהודים. אצלנו דו קיום זה לא רק שבאים לאכול חומוס, דו קיום זה שחיים יחד, שעושים עסקים ביחד.

החלום שלי הוא שתושבים מראש העין, מהוד השרון, מפ"ת, יגיעו לכפר קאסם לקבל כאן שירותים, גם של מוסדות כמו קופת חולים. זה החלום שלי, וזה יקרה.

התרגלנו בעבר לבקש את המעט. להתבכיין. ואני החלטתי לעולם לא להתבכיין. כפר קאסם תהיה עיר איתנה, מאוזנת תקציבית ונטולת מענקים ממשרד הפנים, העיר הערבית הראשונה שמגיעה למעמד הזה.

בשיתוף פעולה עם המשטרה הצלחנו להוריד את רמת האלימות ב- 50%. זאת המלחמה האמיתית שלנו, לנצח את האלימות שהולכת ומתפשטת בחברה הערבית. העלינו את גביית הארנונה לכ- 80%. בחשבונות הבנק של כפר קאסם יש היום פלוס של 15 מיליון ₪, זה מצב חסר תקדים. אחוז הזכאות לבגרות עלה בשנה שעברה ב- 15% ויעלה ב- 15% גם בשנה הבאה. תוך שנתיים יתווספו לעיר שתי שכונות חדשות עם 5,000 יחידות דיור.

מרדכי כהן, מנהל המינהל לשילטון מקומי במשרד הפנים: "אני נדבקתי בחזון של עאדל. כל מה שהוא דרש הוא שניתן לו הזדמנות, וזו בהחלט דרישה הוגנת. האינטרס של מדינת ישראל הוא שרשויות מקומיות ערביות ישגשגו. אם זה לא קורה, המדינה נכשלה. במשך שנים הרשויות הערביות הוזנחו, והמדינה הכירה בצורך לתקן את המצב. כשצומחת מנהיגות כמו בכפר קאסם ורוצה לדבר על העתיד חובת ההוכחה עוברת לממשלה. רשויות ערביות רבות מסתכלות היום על כפר קאסם, שנמצאת בדרך של פיתוח עיסקי ליצירת מקורות הכנסה ולאיזון תקציבי תוך כדי הגדלת השירותים לתושב. אם המהלך הזה יצליח, זה יהיה מגנט. אם זה ייכשל, זה יעביר את המסר שעדיף לחזור לדרכים הישנות של גירעונות ופגיעה בשירות לתושבים. כל זה צריך להיבנות בעבודה מאוד קשה. מבחינתי, אני משרת של כפר קאסם.

יונית סמולש, מנהלת מפע"מ השרון: "המנהיגות של עאדל היא זו שמחוללת את התהליך הזה, שהוא לא מובן מאליו, ואיתו אמונה ביכולת של כפר קאסם להיות מקום מטופח יותר, מודרני יותר, בטוח יותר. אנחנו מתחייבים להמשיך ללוות את העירייה בדרך למימוש הפוטנציאל. אני מקווה שכפר קאסם תהיה מופת ודוגמה לראשי רשויות ערבים נוספים."

מנכ"ל עיריית כפר קאסם, קובי אלון: "תוכנית העבודה הרב שנתית של העירייה תיכנס לתוקף בינואר 2016. התהליך בו החליטה העירייה להגדיר חזון, יעדים ותוכנית עבודה רב שנתית הוא צעד אמיץ ונדיר, הכרוך בהתחייבות מול התושבים."

בטקס, חתמו ראש העיר, חברי מועצת העיר ומנהליה על חזון ראש העיר. מתוך חזון העירייה: "כפר קאסם תהיה העיר הערבית הפורחת בישראל. עיר נקייה מטופחת ומתוכננת, בעלת תשתית מודרנית מתוחזקת היטב. עיר איתנה עם מוקדי מסחר, תעסוקה ותעשיה מגוונים המספקים פרנסה מכובדת לתושביה ובה מתקני תרבות וספורט מגוונים. עיר בה פועלת מערכת חינוך מקצועית שבאמצעותה כל תלמיד זוכה לחינוך מצוין המותאם לצרכיו. עיר נעימה וסובלנית המספקת לתושביה ולאורחיה תחושת בטחון אישי. עיר בה פועלת עירייה ובה עובדים יעילים ומקצועיים, המחויבת למתן שירות איכותי לתושביה."

בשנתיים האחרונות עוברת כפר קאסם תהליך פיתוח מואץ. ראש העירייה עו"ד עאדל בדיר, הצליח מאז שנכנס לתפקידו לבצע מהפכה של ממש בשיעורי גביית הארנונה מ-52% בשנת 2013 ל-82.4% בשנת 2014 ולהגדיל דרמטית את הכנסות העירייה מ-18 מיליון ₪ ל-30 מיליון ₪.

העירייה החלה לבצע תוכנית אסטרטגית מסודרת במסגרתה מורחב איזור התעשייה לב הארץ ושטחו מוכפל. הכבישים המשובשים בעיר עוברים סלילה מחודשת במהלך מרוכז בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, במקביל להקמת שתי שכונות חדשות והשקעה כוללת בטיפוח, הקמת גן שעשועים ומתקני ספורט, החלפה של תאורת הרחוב העירוני לתאורה חסכונית, והשקעה רוחבית במערכת החינוך.