מחקר חדש בראשות ד"ר גדי תורג'מן ראש מחלקת קדם רפואה באוניברסיטת אריאל: תאי גזע כטיפול חדשני למחלות כמו דיכאון, סכיזופרניה ואלצהיימר. המחקר בודק את השימוש בתאי גזע ממח העצם כמודל טיפול חדשני למגוון מחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות הנרכשות במהלך החיים כמו אלצהיימר ודיכאון וכן למחלות מולדות כמו אוטיזם. ניתן אף לשפר בדרך זו את יכולת הזיכרון והלמידה

כלים

במעבדתו של ד"ר תורג'מן ראש המחלקה לקדם רפואה בפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטת אריאל, חוקרים טיפול במודל ניסויי של מחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות באמצעות תאי גזע המבודדים ממח העצם.

תאי גזע הנם תאים בעלי יכולת לתת מוצא למגוון רקמות ממגוון איברים שונים, ניתן לבודדם ממגוון רקמת ובכללם מח העצם. תאי גזע מסוימים במח העצם הראו יכולת לתת מוצא גם לתאי עצב החשובים להתפתחות מערכת העצבים המרכזית. אחד הממצאים החשובים שעלו בשנים האחרונות היה מציאה של קשר בין חוסר יצירת תאי עצב חדשים באזורים מסוימים במוח לבין מחלות פסיכיאטריות ובכללם דיכאון, סכיזופרניה ואלצהיימר.

המחקר הנעשה במעבדתו של ד"ר תורג'מן בוחן טיפול במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות באמצעות תאי גזע המבודדים ממח העצם.

העיקרון המנחה מחקר זה ודומים לו הוא כי השתלתם של תאי גזע באזורים ספציפיים במוח עשויה להביא ליצירה של תאי עצב חדשים ולפיכך לפתרון בעיית ההתנהגות.

במחקריו המגוונים הראה ד"ר תורג'מן שתאי הגזע מסוגלים לנדוד במוח לאזורים הרלוונטיים (היפוקמפוס) שם הגבירו את יצירת תאי העצב החדשים, אשר היית קשורה לשיפור התנהגותי. כמו כן, הראו מחקרים אלו שניתן אף להזריק תאים אלו לווריד פריפרי ולא ישירות למוח ולהשיג תוצאות דומות.

בדרך זו ניתן לשפר תפקודים קוגניטיביים כלליים (זיכרון ולמידה) וכן תפקודים רגשיים (דיכאון) וחברתיים. המודל ישים הן למחלות נרכשות ברבות השנים כאלצהיימר, דיכאון וסכיזופרניה והן למחלות בעלות רקע מולד\התפתחותי כמו אוטיזם.