יוזם הדיון בנושא מיגור הגזענות הממוסדת במערכת החינוך, ח"כ יואל רזבוזוב: "יש לחקור מי אישר להכניס תכנים גזעניים כלפי עולים לתוכנית הלימודים ולפטר אותו". "מדובר בגזענות ממוסדת והסתה פושעת שדורשת שינוי אמיתי בתפיסת משרד החינוך"

ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד')
ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד')

הבוקר (22.3.16) נערך דיון בוועדת החינוך התרבות והספורט בנושא: "מיגור הגזענות הממוסדת במערכת החינוך כנגד יוצאי בריה"מ לשעבר ובכלל". בדיון אשר נקבע לאחר מספר מקרים אשר בהם התגלו תכנים פוגעניים כלפי ציבור העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר, תקף יוזם הדיון ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד') את אנשי משרד החינוך על שאישרו, במודע או שלא במודע, את ספרי הלימוד ואת מערכי השיעור הרשמיים של המערכת החינוך הממלכתית, ובהם תכנים המפלים לרעה ציבור מסוים.

"במקום שמשרד החינוך יחנך לשוויון, לסובלנות ולרב תרבותיות הוא מסית את התלמידים כלפי ציבור העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. רק לאחרונה ראינו חומרי לימוד בעלי אופי גזעני אשר מכניס לתודעתם של תלמידי ישראל סטיגמות וסטריאוטיפים פוגעניים, והנה אתמול פורסם על מקרה נוסף", אמר ח"כ רזבוזוב בדיון.

"בין אם זה מורה, שאוסרת על התלמיד שלה לקרוא בשפה הרוסית בהפסקות, בין אם זה שאלון שמופץ לכיתות ה' ובו התלמידים מבקשים להכריע האם "אנשים ממוצא רוסי משתכרים פחות" או בין אם זה ספר לימוד שבו מלמדים את תלמידי ישראל על פתגם רוסי, שלא באמת קיים, שאומר: יום חג בלי וודקה - כמו מלח בלי ספינה – זו גזענות ממוסדת, והסתה פושעת.

אין לי ספק שהמקרים הללו הם רק קצה הקרחון, כי רק אתמול התגלה ספר לימוד לכיתה א' ובו כתוב "לכושיות אנו מחופשות".

עוד דרש ח"כ רזבוזוב בדיון לחקור כיצד תכנים אלו נכנסו למערכת החינוך הגיעו עד לתלמידי בית הספר היסודי. "איך אף גורם מקצועי שעבר על הספרים לא אמר "רגע, יש פה משהו לא בסדר". אני מצפה שמי שימצא אחראי לכך, יישא בעונש ויפוטר מעבודתו כי רק כך ייעשה שינוי אמיתי בתפיסה של אנשי המקצוע במשרד החינוך, ובקלות שבה נכנסים תכנים פוגעניים לתוכנית הלימודים".

נידאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות אמר בדיון: "הילדים בבתי הספר הם קורבנות של גזענות ממוסדת ומה שקורה בבתי הספר ובילדות מושרש בהם והתחושות אותם הם חווים ישארו לתמיד. חינוך נגד גזענות ולקבלת האחר הם לא רק בבתי ספר, אך למשרד החינוך ובתי הספר יש אחריות ולא ייתכן שלאור כל הנתונים העולים פה על גזענות ושנאה בתוך בתי הספר, המחלקה המקדמת חיים משותפים לדוגמא מתוקצבת רק ב-3 מליון שקלים, מה אפשר לעשות עם זה?"

סופי סוסונוב מעמותת ״מורשתנו - האמנה לדמוקרטיה״ התבטאה גם היא בנושא: "הגזענות במערכת החינוך היא דו ממדית - מצד אחד אנו רואים אותה הבאה לידי ביטוי בספרי לימוד, ומצד שני בהתעלמות מספרי ההיסטוריה. במקרים שעוסקים בסיפורים של דוברי רוסית כגון שואה, סיפורי על מסורבי עלייה ועוד. אני באה מהקהילה הקווקזית וסבא רבא שלי נהרג במלחמת העולים השנייה אבל ספרי לימוד אין אפילו אזכור על כך, לעומת זאת ישנם ספרים בהם כותבים ש-"הרוסים אוהבים לשתות אלכוהול". אנו ערים כי הגזענות היא לא רק בתחום החינוך אלא מקרינה ממוקמות נוספים - ראה ערך פרסומות קופת חולים מכבי, אך אנחנו מאמינים כי הכל מתחיל בחינוך".