הוועדה לזכויות הילד – תוגבר האכיפה וההסברה סביב נושא הטיפים שמקבלים בני נוער בעבודה. ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, העומד בראשה הוועדה: "גם הציבור וגם בעלי אולמות האירועים צריכים לדעת שהטיפים הקולקטיביים לא מגיעים ליעד שלהם. כדאי לפקוח עין על העניין הזה ולהעלות את המודעות בעניין. נגביר את האכיפה סביב אולמות האירועים"

כלים
ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון
ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון

הוועדה לזכויות הילד, בראשה עומדת ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, התכנסה היום לדיון שלישי בנושא פיקוח ואכיפה על עבודת בני נוער בחודשי הקיץ ובכלל. ח"כ שאשא-ביטון פתחה את הדיון ואמרה: "השאיפה היא שבדיון הבא, שיתקיים בתחילת המושב הקרוב, כבר תהיה תוכנית מוכנה לפעולה".

נציגי משרד הכלכלה ציינו בוועדה כי "יש בסה"כ 200 פקחים שבתקופת הקיץ שמים דגש על עבודת נוער. אנחנו לא מזניחים את האכיפה הרגילה, אלא שמים דגש על עבודת הנוער. יש גם שיתוף פעולה עם הנוער העובד והלומד, וככה אנו אוספים את המידע הרלבנטי הנחוץ לאכיפה. יש לנו הרבה יותר מידע משנים עברו, מה גם שהסנקציות מאוד משמעותיות. מעסיק, למשל, שלא יעסיק עובד עם אישור רפואי, יכול לחטוף קנס של עד 20 אלף ₪. אנחנו מלווים את האכיפה הזאת גם בהסברה, כאשר המצע מכוון גם למעסיקים וגם לעובדים. אני קורא לבני הנוער – שתפו איתנו פעולה".

עוד ציינו נציגי משרד הכלכלה כי המשרד יפיץ בקרוב סרטון ויראלי הסברתי בעניין חוקי עבודת הנוער, וסיפרו כי גם השנה, השלישית במספר, תעבוד האפליקציה של המשרד בנושא עבודת הנוער, שפועלת גם בשפה הערבית. "אנחנו מקבלים פידבקים מצוינים על האפליקציה", ציינו נציגי המשרד.

נציגי השלטון המקומי ציינו כי ייצא מכתב לכל ראשי הרשויות המדבר על התהליך בוועדה ועל הירתמות משרד החינוך לפעילות. "הבעיה המרכזית היא שבני הנוער לא מודעים לזכויותיהם", ציינו נציגי השלטון המקומי בוועדה, "לא הם ולא הוריהם. אנחנו מציפים את המידע באתר העירוני". נציגי השלטון המקומי ביקשו לשים דגש על עניין אולמות האירועים, והודיעו שגם יעבירו את המידע אל מנהלי יחידות הנוער.

לקריאה של נציגי השלטון המקומי הצטרפו גם נציגי "הנוער העובד והלומד" שסיפרו ש"נושא הטיפים באולמות אירועים הוא הנושא הכי בעייתי". יו"ר הוועדה דרשה להגביר את האכיפה וההסברה סביב נושא הזה ואמרה: "גם הציבור וגם בעלי אולמות האירועים צריכים לדעת שהטיפים הקולקטיביים לא מגיעים ליעד שלהם. כדאי לפקוח עין על העניין הזה ולהעלות את המודעות בעניין. נגביר את האכיפה סביב אולמות האירועים, גם ברשתות החברתיות".

נציגי המשמר החברתי ביקשו בדיון מהוועדה לפקח על נושא ההפסקות לבני נוער עובדים וכן הציעו לבדוק גם את חוק הכיסאות, המאפשר לנוח ולשבת בזמן העבודה.

"אני מבקשת שהמידע באתר הכלכלה יצוף לקראת חודש מאי", סיכמה יו"ר הוועדה את הדיון, "וגם דורשת ממשרד החינוך שהאפליקציה והמידע הרלבנטי יופיעו באתר משרד החינוך ובאתרי בית ספר".

ח"כ שאשא-ביטון גם ביקשה לקבל ממשרד הכלכלה את סקר המודעות עם בני הנוער וציינה ש"נושא סיירות נוער גם יעלה על הפרק. יש לחשוב על יום המעסיקים הטובים, בו נפרגן לכל מי שעומד בחוק ונעניק לו תו תקן חברתי".