נחשף הקשר בין השימוש בתחבורה ציבורית לתאונות הדרכים: לנוסע ברכב פרטי סיכוי גבוה פי 20 למות או להיפצע קשה בתאונה בהשוואה לנוסע באוטובוס; כ-85% ממקרי המוות נגרמים מתאונות שמעורב בהם רכב פרטי בלבד.כך לפי מחקרים שהציגו אור ירוק והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בכינוס המשותף של השדולה למאבק בתאונות דרכים והשדולה לתחבורה בת קיימא. יוזמי הדיון: מדוע מדינת ישראל מתעלמת מהחיסכון הכספי, הירידה במספר תאונת הדרכים וצמצום זיהום האוויר שניתן להשיג בקלות באמצעות שיפור התחבורה הציבורית?

כלים
יו"ר משותף השדולה לתחבורה בת קיימא ח"כ תמר זנדברג
יו"ר משותף השדולה לתחבורה בת קיימא ח"כ תמר זנדברג

הקשר ההדוק בין השימוש בתחבורה ציבורית לבין שיעור ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים נחשף היום בדיון משותף שנערך על ידי השדולה למאבק בתאונות דרכים והשדולה לתחבורה בת קיימא. בדיון שנועד להפנות זרקור לאפשרות לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות, נחשפו נתונים שהבהירו באופן חד משמעי כי מעבר של נוסעים לתחבורה ציבורית יכול לשנות את המתרחש בתחום ולבלום את המגמה המדאיגה לפיה נרשמת עלייה בכמות הנפגעים בתאונות.

ממחקר חדש שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי לנוסע בודד ברכב פרטי סיכוי גבוה פי כ-20 להיהרג או להיפצע קשה בהשוואה לנוסע באוטובוס שבו 50 נוסעים, כאשר נספרים 17.6 הרוגים ופצועים קשה לכל מיליארד ק"מ נסועה של נוסע בודד ברכב פרטי, לעומת 0.87 הרוגים ופצועים לק"מ נסועה של אוטובוס שבו 50 נוסעים. ברשות הציגו נתונים של האיחוד האירופי משנים 2013-14, לפיהם מתוך 26 אלף כ-12 היו נהגים ונוסעים ברכבים פרטיים ורק 155 היו נוסעי אוטובוס. מנכ"ל הרשות מרדכי בהירי-דואני הציג את הנתונים ואמר כי "למי שיוצא מחר בבוקר מהבית וחושב על בטיחותו אני ממליץ לבחור בתחבורה ציבורית".

מנתונים שהציגה עמותת אור ירוק עולה כי כ-85% מכלל מקרי המוות הם תוצאה של תאונה בין כלי רכב פרטיים או תאונה של רכב פרטי בודד, זאת לפי מחקר שפורסם ב-2013 וסקר את כלל מקרי המוות בתאונות בארה"ב לאורך עשור. מתוך כ-15% הנותרים אשר עירבו תחבורה ציבורית, כ-12% היו נוסעים ברכב פרטי אשר נקלעו לתאונה עם כלי תחבורה ציבורית ורק ה- 3% הנותרים היו נוסעים או נהגים בתחבורה הציבורית. לדברי מנהל תחום המדיניות בעמותה, יניב יעקב, אם 10% מנוסעי הרכב הפרטי יעברו לתחבורה ציבורית הדבר יחסוך למשק 5.5 מיליארד שקל בשנה בשל ההפחתה בפקקים בלבד.

תנ"צ אלברט אוחיון, סגן ראש אגף התנועה, הציג נתונים לפיהם בשנת 2015 דווקא נרשמה עלייה בכמות התאונות הקטלניות שמעורבים בהם אוטובוסים. לפי נתוני המשטרה בהשוואה בין שנת 2015 חלה ירידה כללית של 5% בכמות התאונות הכלליות מ-780 ל-740, אך כמות התאונות הקטלניות שמעורבים בהן אוטובוסים עלתה ב-24% מ-29 תאונות ב-2014 ל-36 בשנה שעברה. כמות ההרוגים עלתה ב-29% מ-38 ל-49. תנ"צ אוחיון אמר כי " אם כבר יש תאונה שמעורב בה אוטובוס לרוב התוצאה חמורה".

יו"ר השדולה למאבק בתאונות דרכים ח"כ חמד עמאר: "במדינה כל כך קטנה כשלנו כמות המכוניות על הכבישים היא בלתי נתפשת וללא כל פרופורציה למספר התושבים. יש לאמץ את מודל התחבורה הציבורית הקיים באירופה ולהשריש את השימוש בתחבורה ציבורית בקרב אזרחי ישראל. זאת לאור הנתונים לפיהם יחס הנפגעים בין המשתמשים בתחבורה ציבורית לרכב פרטי הוא 1 ל-9. הכשרה מתאימה ופיקוח צמוד על נהגי התחבורה הציבורית , לצד שיפור רמת השירות יעודדו את השימוש בתחבורה הציבורית ויביאו לחיסכון כספי , הורדת זיהום האוויר ומעל הכל תצמצם את הקטל בדרכים".

יו"ר משותף השדולה לתחבורה בת קיימא ח"כ תמר זנדברג: "המפתח לצמצום כמות הנפגעים בתאונות טמונה בתחבורה ציבורית. המצב כיום שבו המדינה משקיעה את רוב המשאבים בתחבורה הפרטית ולא נותנת עדיפות לתחבורה הציבורית הוא הזוי ולא מתקבל על הדעת. צריך לסגור את פערי ההשקעה והתשתיות ולאפשר לעוד ועוד אנשים לוותר על הרכב הפרטי ולהחליפו בתחבורה ציבורית".

יו"ר משותף השדולה לתחבורה בת קיימא ח"כ אורי מקלב: "על אף שנחשפנו לאחרונה לתאונות קשות שמעורבים בהם אוטובוסים זה לא משנה את התפיסה הנכונה שתחבורה ציבורית בטוחה יותר מרכב פרטי. הבעיה כיום היא שמשרד התחבורה בוחר את חברות האוטובוסים לפי כמות הכסף שהן מוכנות להחזיר למדינה במקום לבחון אותן בפרמטרים של תנאים לנהגים, אכיפה ושימוש באמצעים טכנולוגיים למניעה והתראה".

יו"ר ועדת כלכלה ח"כ איתן כבל: "אם לא תופעת מערכת תחבורה ציבורית משוכללת ומשמעותית יקרסו פה ערים כמו למשל ראש העין תקרוס שכבר היום אי אפשר לצאת בה מהבית. הדברים שלובים זה בזה לגמרי ומי שמנסה לייצר הפרדה אין לו מושג על מה הוא מדבר".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן: "כשבודקים את כל התאונות ברוב המקרים זה הגורם האנושי. אני חושב שאין פריצת דרך ברמת הכנת הנהג, בדיקת ההיסטוריה שלו, והתגמול גם לא מספיק. אנשים לא באים לתחום בגלל התנאים ובלי שאנחנו בצורה דרמטית נשפר תנאים לא נקבל נהג איכותי. אם היינו לוקחים את כל התמלוגים ומשקיעים בנהג היינו חוסכים המון כסף בסופו של דבר כי כל תאונה זה נזק למשק".