גאווה ישראלית: לקראת יום היערות הבינלאומי קק"ל מדווחת- ישראל המדינה היחידה שמספר עציה גדל עם השנים, בנוסף, היא המומחית העולמית להתמודדות בעזרת עצים עם התפשטות המדבר בשטחה

כלים
יער יתיר. צילום: יעקב שקולניק
יער יתיר. צילום: יעקב שקולניק

בכל שנה, ביום היערות הבינלאומי, חוגגים ומציינים את האופן שבו יערות ועצים מגינים עלינו והכרחיים לקיומנו. ביום היערות הבינלאומי השנה, החליט האו"ם על העלאת המודעות, בכל הקשור לתפקיד המפתח שהיערות משמשים לאספקת מים מתוקים בכדור הארץ. מים, הכל כך חיוניים לחיים על פני כדור הארץ.

קק"ל שנטעה עצים והקימה את מפעל היעור בישראל עוד לפני קום המדינה, שינתה ללא הכר את נוף הארץ, שהיה מאופיין בעבר, בעיקר, בהרים קרחים וגבעות טרשים. בנוסף, הוחלט עוד ב1961 באמצעות מינהל פיתוח הקרקע, כי קק"ל היא רשות הייעור המוסמכת של מדינת ישראל.

כ-22.5 מיליון ₪ בשנה מושקע בנטיעות עצים ביערות בארץ. בזכות ההשקעה של קק"ל ישראל מיקמה עצמה בין המדינות הבודדות בעולם שיש בה יותר עצים היום, מאשר לפני מאה שנה. בדרום הארץ המצב יותר מורכב, שכן מדובר על אזור מדברי. מאז קום המדינה נטעה קק"ל כמה וכמה יערות, שהגדול מביניהם (והגדול ביותר בישראל בכלל) הוא יער יתיר.

לא רבים יודעים אך יער יתיר שבדרום הר חברון (בין ערד לחורה) הוא היער הנטוע הגדול בארץ והכי דרומי בעולם. היער שניטע בשלהי שנות ה60 הוא למעשה גם נקודה ייחודית בעולם- יער הנטוע היחיד בעולם שניטע על קרקע מדברית. ליער "שעון ביולוגי" משלו, המוכתב על יד תנאי הסביבה קשים. בניגוד ליערות אחרים שסופגים פחמן דו חמצני דומה בכל ימות השנה, יתיר המדברי נתון בתקופות הקיץ ב"תרדמה". רק בחורף חוזר היער לפעילות מטבולית מלאה.

יער יתיר נלחם למעשה בתופעה המוכרת- התפשטות האקלים המדברי- המדבור. גם בתחום המידבור ישראל נחשבת למובילה בתחום, כשמחקרים שנעשים ביער יתיר מובילים את חקר התפשטות המדבר בכל העולם, ואת המלחמה בו- לרבות אפריקה והעולם הערבי כולו.

איציק משה, מנהל מחלקת יער ושימור קרקע וסגן מנהל מרחב דרום בקרן קימת לישראל,: "אפשר לקחת כמקרה בוחן את פסטיבל דרום אדום. מכל קצוות הארץ מגיעים לפסטיבל והוא מהווה מקור פרנסה לרבים מתושבי הנגב. הכלניות שלעצמן דורשות המון מים. רק התהליך שקק"ל מקיימת סביב המלחמה במדבור, כשהיא מנתבת מי שיטפונות לצמחייה ומחסלת עשבייה לא רצויה על ידי צאן, מאפשר את צמיחת הכלניות בדרום הארץ ובפרט את פסטיבל דרום אדום. זאת רק דוגמה אחת לכמה המלחמה בהתפשטות המדבר היא חשובה ויוצאת דופן. תושבי ישראל והנגב בפרט, לא מודעים לחשיבות הרת הגורל של המלחמה במידבור למרות שברחבי העולם ישראל באמת נחשבת למובילה בתחום, גם בקרב מדינות שאיתן אין לנו יחסים דיפלומטים".

ביום היערות הבינלאומי, יום שני ה- 21.3.2016, הכניסה לכל יערות קק"ל ברחבי הארץ תהיה בחינם.