המכון הישראלי לדמוקרטיה ותנועת "הצלחה" לקראת הדיונים בחוק תאגיד השידור הציבורי: "לעצור המעורבות הפוליטית ולמנות מועצה ציבורית וסמנכ"ל חדשות כמתחייב בחוק"; "לא לאפשר מיקור חוץ של שידורי החדשות"

לקראת הדיונים הצפויים מחר (א') ובהמשך השבוע בוועדת הכלכלה, בתיקונים לחוק רשות השידור, נשלחה הערב חוות דעת מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה ותנועת "הצלחה" המבקשת מחברי הוועדה שלא לאשר את התיקון במתכונתו הנוכחית.

בחוות הדעת ששלחו ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר ועו"ד אלעד מן, נטען כי מהחוק המוצע עולה ריח חריף של מעורבות פוליטית. על אף שעברה למעלה מחצי שנה מאז תחילת הקמת התאגיד, טרם מונתה מועצה ציבורית מקצועית ומי שמנהל את הקמת התאגיד בפועל הוא מנכ"ל משרד התקשורת, שהוא מינוי פוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לדבריהם, אין לאפשר למנכ"ל משרד התקשורת לקבוע את מועד פתיחת התאגיד, שכבר השתנה כמה פעמים וכי מדובר בסמכות שיש להעביר לידי חברי המועצה, אשר יש למנותם בהקדם, ולא לאפשר קביעת מועד שרירותי נוסף ובלתי מחייב שאינו משקף חוות דעת מקצועית.

בנוסף, מציינים הכותבים, כי אין להסכים להחלטה לסגור את מערך החדשות והאקטואליה, עד להקמתו מחדש במסגרת התאגיד, וכי יש לדחות את הרעיון לרכוש חדשות במיקור חוץ.

מן ושוורץ-אלטשולר, טוענים כי המצב שבו לא ממונה סמנכ"ל חדשות לתאגיד מכשיל את קידום תהליך הקמת מחלקת החדשות. בנוסף, הוצאת הטלוויזיה החינוכית מהתאגיד וביטול שידורי האקטואליה בה במקביל והכוונה לבצע מיקור חוץ לחדשות, מביאים לכך שלא ניתן יהיה להקים מערך חדשות איכותי ועצמאי.

לדבריהם, בתוך חצי שנה כפי שקובע החוק נכון לעכשיו, ניתן להקים מחלקת חדשות ולסיים עם התהליך אם ייעשו כל הצעדים הנדרשים לשם כך. כמו כן, ניתן גם לפתוח את השידורים עם מחלקת חדשות במתכונת מצומצמת ולשפרה בהדרגה. "הפרטת שידורי החדשות היא פתח להחלשת התאגיד ולמעורבות פוליטית בשידוריו גם לאחר הקמתו", מסכמים הכותבים.