אין זה סוד ששיפוץ הבית הוא תהליך מורכב מאין כמוהו, שיכול לא אחת להיות גם מתיש ביותר. נוסיף ונכתוב שישנם גם כאלו שיגדירו אותו כמתסכל, או לכל הפחות כתהליך הגוזל משאבים רבים, כשהכוונה היא לאו דווקא למשאבים כספיים, אלא גם למשאבים נפשיים ואף רגשיים.

אם אתם חושבים להתחיל שיפוץ או אם התחלתם את התהליך המאתגר לא מזמן, אנחנו שמחים לבשר לכם שהגעתם בדיוק למקום הנכון עבורכם. במאמר שלפניכם נחשוף בפניכם מספר נקודות כשל פוטנציאליות שחשוב להיות ערים אליהן עוד לפני שיוצאים לדרך, אך בנוסף יש לתת עליהן את הדעת בכל אחד ואחד מהשלבים של השיפוץ.

לוחות זמנים ברורים וסנקציות

הנקודה החשובה ביותר שיש להתייחס אליה היא לוח הזמנים המסודר וההקפדה על העמידה בלוח הזמנים שכן אין כמעט אחד שלא מכיר לפחות "סיפור זוועה" אחד על חבר או מכר שלא הקפיד על עבודה לפי לוחות זמנים וכתוצאה מכך סבל משיפוץ שהזכיר יותר מכל את ה"סיפור שאינו נגמר". בין אם אתם עובדים מול קבלן אחד, שניים או יותר, עליכם להקפיד שלפני תחילת העבודות, תוגש לכם תכנית מפורטת שבה יצוינו מועדי הסיום של כל שלב ושלב.

על מנת למזער את הסיכוי שהתכנית לא תצא לפועל בדיוק כפי שנכתבה מבחינת התזמון של השלבים השונים, עליכם לדרוש להכניס בכל תכנית ובכל הסכם עבודה סעיף מיוחד של סנקציות. הכוונה היא לאופן שבו הקבלן יצטרך לפצות אתכם במקרה שבו לא יעמוד בלוחות הזמנים שהגדיר מראש. שימו לב – סנקציות ברורות דוגמת קנס של 400 ₪ עבור כל יום איחור, הן במקרים רבים מאוד כל מה שמפריד בין שיפוץ שמסתיים בדיוק במועד המתוכנן ואפילו מעט לפניו, לבין שיפוץ שמסרב להסתיים ופשוט נמשך ונמשך.

חוסר תיאום בין הדיירים

במהלך תקופת השיפוצים הבית שלכם עתיד לעבור מתיחת פנים, כשייתכן מאוד שמדובר במתיחת פנים רצינית ועתירת שינויים. אי לכך, חשוב ביותר שכל בני הבית יהיו מעורבים בתכנונים ושכל אחד מהם ייתן את אישורו לשינויים הצפויים. שיפוץ הבית מכניס לא מעט מתח למערכת הביתית, בדגש על המערכת הזוגית וכאשר מוסיפים לשיפוץ עצמו (ולחיים בסוג של אתר בנייה) את אלמנט חוסר הוודאות וההפתעה, הדרך לאכזבות, ריבים וחוסר שביעות רצון, כמעט מובטחת.

אי לכך, אל לכם לסמוך על מזלכם הטוב או על הסכמתו העיוורת של מי מהדיירים. תחת זאת עליכם לדאוג לכך שכל אחד מבני הבית יהיה מעורב בתהליך ושייתן את הסכמתו השלמה לשינויים השונים לאורך הדרך. בנקודה זו יש לציין כי מעורבות של כל בני הבית תסייע ליצירת חוסן נפשי ולכידות משפחתית, הכל כך דרושים בתקופה הלא פשוטה הזו, שבה הבית משנה את פניו.

חוסר תיאום בין אנשי המקצוע

אחת מנקודות הכשל המסוכנות ביותר באה לידי ביטוי במקרים שבהם ישנו חוסר תיאום בין אנשי המקצוע השונים הלוקחים חלק בשיפוץ הבית. כתוצאה מכך, שלבי העבודה של אנשי המקצוע עלולים להתנגש אלו עם אלה, מחלוקות עלולות להתגלע ובסופו של דבר הלקוח הוא תמיד זה שמשלם את המחיר. אי לכך, אם אתם מתכוונים להעסיק רצף, זגג, צבעי, נגר, שרברב או כל שילוב שהוא ביניהם ובין אנשי מקצוע אחרים, ישנה חשיבות עליונה לכך שתדאגו לזה שהתיאום בין כל הנוגעים בדבר יהיה לא פחות ממושלם.

למעשה אם מדובר על שיפוץ מסיבי ורחב היקף, אל לכם להקל ראש באפשרות של שכירת שירותיו של מנהל עבודה. לצערנו, כבר יצא לנו לראות לא מעט מקרים שבהם הניסיון לחסוך את השכר של אותו מנהל עבודה, גרם לאי סדר של ממש, שמטבע הדברים הוביל להתארכות פרויקט השיפוצים ולהשקעה מיותרת של כספים.

שחרור אנשי המקצוע לפני סיום הפרויקט

טעות חמורה ביותר שנוהגים לעשות דיירים לקראת סיום השיפוץ היא לשחרר את אנשי המקצוע לפני סיום העבודות. חשוב להבין שעד שהדייר לא מרוצה לחלוטין מהעבודות, אין שום סיבה שישחרר את אנשי המקצוע שלקחו חלק בשיפוץ. זאת כיוון שעל מנת שניתן יהיה לתקן את הבעיות ואת הליקויים, גם אם מדובר בליקויים זניחים יחסית, יהיה על הדיירים לשכור את שירותיהם של אנשי המקצוע מחדש. לפיכך חשוב ביותר להקפיד על כך שהאישור הסופי יינתן אך ורק על ידי בעל הבית ורק לאחר שיסרוק את הבית בצורה יסודית וקפדנית. קחו בחשבון שמוטב ועדיף להמתין יום או יומיים עם הבדיקה, על מנת שתבוצע ביסודיות ובכובד ראש, מאשר שהרצון לסיים את השיפוצים יוביל לכך שדווקא סמוך כל כך לקו הסיום, יוזנחו הפרטים הקטנים אך הקריטיים.