ביום ראשון הקרוב (13.3), תדון ועדת שרים לחקיקה בהצעת החוק הגנת הצרכן (תיקון – סימון תוצרת חקלאית שיוצרה במדינת ישראל) התשע"ו – 2016, של ח"כ חיים ילין (יש עתיד). בהצעת החוק מוצע, כי כל משווק יחויב לסמן את התוצרת החקלאית אשר יוצרה בישראל על ידי סימון המדף או המכל בו התוצרת מצויה. על ההצעה חתומים מעל 20 חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה ותומכים בה ארגוני החקלאות ותנועות ההתיישבות. ח"כ ילין: "סימון התוצרת החקלאית תאפשר שקיפות לצרכן ותיתן את היכולת לבחור אם לצרוך מוצר מיובא או תווצרת חקלאית כחול לבן"

ח"כ חיים ילין (יש עתיד)
ח"כ חיים ילין (יש עתיד)

כיום משווקים אינם מחויבים בסימון כאמור, ולכן ברוב המקרים הצרכן אינו מודע למקור התוצרת החקלאית אותה הוא צורך. בפועל מספר רב של רשתות שיווק מחזיקות בהיתר ליבוא חלקי או מלא של תוצרת חקלאית והן משווקות תוצרת חקלאית ישראלית לצד תוצרת חקלאית המגיעה ממדינות זרות. בהיעדר סימון, לא ניתנת לצרכן כל אפשרות לבחור איזו תוצרת לצרוך.

סימון התוצרת יאפשר לצרכן ליהנות ממוצרים איכותיים העומדים בתנאי משרד החקלאות ופיתוח הכפר, יתרום לחיזוק החקלאות המקומית ולפיתוח צרכנות אקולוגית ויאפשר לצרכנים לתת עדיפות לתוצרת זו.לצריכה של תוצרת חקלאית מקומית יתרונות רבים: היא מאפשרת לצרכן ליהנות ממוצרים איכותיים העומדים בתנאי משרד החקלאות ופיתוח הכפר, היא תורמת לחיזוק החקלאות המקומית ולפיתוח צרכנות אקולוגית, ומאפשרת לצרכנים ישראליים לתת עדיפות לתוצרת חקלאית מקומית.

הצעת החוק הולמת את עיקרי פעילותו של מטה כחול לבן של משרד הכלכלה בדגש על "סימון מוצרים מתוצרת הארץ בסימן רשום אותו ניתן להטביע על המוצרים. זאת במטרה להקל על הצרכנים לזהותם. פרסום הסימן הרשום באמצעי התקשורת".

ח"כ חיים ילין, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת: "החקלאות וההתיישבות החקלאית בישראל מהוות נדבך חשוב באבני היסוד המרכיבים את החברה והכלכלה הישראלית, אכלוס הפריפריה ויישוב הגבולות, ביטחון המזון ושמירת המרחבים הפתוחים והנוף הירוק של מדינת ישראל. סימון התוצרת החקלאית במקום המכירה, תאפשר שקיפות לצרכן ותיתן את היכולת לבחור אם לצרוך מוצר מיובא או תוצרת חקלאית כחול לבן."

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים: "מלבד התרומה לחיזוק החקלאות המקומית, הצעת החוק משמעותית ביותר עבור הצרכן הישראלי שנחשף, רק לאחרונה, לסלמונלה בביצים אוקראיניות, לוירוס בעגבניות הטורקיות ולחומרי ההדברה המסוכנים במלפפונים ובפלפלים הירדנים. לא ייתכן שבזמן שבכל העולם מחרימים תוצרת ישראלית, משרדי הממשלה פותחים את השערים לתוצרת מסוכנת וסוגרים לחקלאות המקומית את הבסטה. הצעת החוק תאפשר שקיפות לצרכן ותיתן לו את היכולת לבחור אם לצורך מוצר מיובא או תוצרת מקומית טרייה ומבוקרת."

כרמית משיח, ממקימי חקלאות חברתית ישירה: "אחת מהמטרות שהצבנו לעצמינו לפני כשנתיים שהקמנו את חקלאות חברתית ישירה היא קידום הצעת החוק שתאפשר לכם הצרכנים לדעת מאיפה מגיעה התוצרת החקלאית אתם צורים, האם גודלה בישראל על-ידי חקלאים ישראלים, מפוקחת, מבוקרת ועומדת בכל תקני הגידול וההדברה של משרד החקלאות והמשרד לאיכות הסביבה על רקע היבוא המתגבר של תוצרת חקלאית, זוהי השעה לסמן בגאווה על המדפים תוצרת חקלאית ישראלית".