מי קדם למי ? הדינוזאור או מחלת הסרטן? גם אם חשבתם שמחלת הסרטן היא מחלה של המאה ה20 , מתברר שמדובר במחלה עתיקה מאד. לדברי פרופ' משה שפר, רופא בכיר במכון האונקולוגי שבמרכז הרפואי פדה פוריה, "כשמדברים על סרטן, מדברים על קבוצה גדולה של מחלות שהיתה קיימת עוד לפני הדינוזאורים". לדבריו, ישנם ממצאים של גידולים שפירים בעצמות , גידולים ממאירים או גרורות שנמצאו בעצמות של בעלי חיים שקדמו לדינוזאורים.

כלים

פרופ' משה שפר"מדענים בדקו חוליות של 708 שרידי דינוזאורים, ונמצא מקרה אחד של סרטן גרורתי, זה תואם לממצאים שמוצאים היום בקרב בעלי חיים. גם בישראל , מדענים פרסמו ממצאים שנמצאו בעצמות של דינוזאורים שהתגלו במערות הכרמל, עם ממצאים סרטניים".

לשאלה אם המחלה היתה קיימת, מדוע לא ידעו עליה, ענה פרופ' שפר, "בעבר, לפני 3,000, 4,000 שנים, תוחלת החיים היתה הרבה יותר קצרה. אדם בן 40 שנה היה זקן. סרטן זו מחלה שמתפתחת בדרך כלל בגיל מבוגר, ולכן היה קשה יותר לזהות את המחלה. מעבר לכך, בעבר לא היתה חשיפה לחומרים מסרטנים, ובוודאי שלא לסיגריות. אנחנו יודעים בוודאות ש 30% מהתמותה מסרטן קשורה לעישון. כיוון שלא ידעו לאתר ולאבחן את המחלה באיברים הפנימיים ולא היו תרופות, אלה שחלו מתו יחסית מיידית".

פרופ' שפר הציג מגוון של עדויות קדומות למחלה כמו גולגולת של אשה מתקופת הברונזה, או מומיות מלפני 3,000 שנים בצ'ילה, סימנים לסרטן חלחולת שנמצאו במומיה מצרית ועוד.

ההרצאה בנושא ההיסטוריה של מחלת הסרטן הועברה במסגרת מועדון "אני עובד בריא"- הרצאות לעובדי המרכז הרפואי, במגוון נושאים לקידום בריאות והעשרה.

פרופ' שפר הודה לפרופ׳ אמריטוס יורם כהן, "שהרצאתי מבוססת על הרצאותיו בנושא