בשורה לחולי סרטן ודיאליזה: שר הבריאות יעקב ליצמן ישקול מחדש את הצעת החוק של ח"כ חיליק בר למימון מלא של נסיעות לטיפולים. על פי ההצעה, שבתחילה נפסלה בוועדת השרים לחקיקה, יחויבו קופות החולים לממן באופן מלא את נסיעות החולים לטיפולים, שעלותן מגיעה לעתים לאלפי שקלים בחודש * כיום נהנים החולים רק ממימון של 50% מעלות הנסיעות * ח"כ בר: "לא יתכן שחולה סרטן מהפריפריה יצטרך להיטלטל מדי יום במשך שעות באוטובוסים או לפשוט את הרגל בגין נסיעות במונית או באמבולנס. אני מברך את השר ליצמן על ההיגיון והחמלה שהפגין"

כלים
ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני)
ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני)

שר הבריאות, יעקב ליצמן, הודיע היום כי ישקול מחדש את הצעת החוק של ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני) לפיה חולי סרטן ודיאליזה יהנו מהחזר מלא עבור הוצאות הנסיעה לטיפולים בבתי החולים. השר פנה לח״כ בר מעל בימת הכנסת ובישר לו על החלטתו לקיים דיון בעניין בתוך חודש לכל היותר. מדובר בבשורה של ממש לחולים, שרבים מהם נאלצים להוציא אלפי שקלים בחודש על נסיעות ונהנים כיום מהחזר הוצאות של 50% בלבד.

בנאומו במליאה, שבעקבותיו הודיע ליצמן כי ישקול מחדש את הצעת החוק לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה פסלה אותה, אמר בר: "אני לא מאחל לאף אחד כאן להגיע למצב הנורא הזה, שבו אדם צריך להתייצב כל יום או יומיים בבית חולים ולעבור טיפולים איומים. אבל אם חלילה זה יקרה לאחד מאיתנו חברי הכנסת – אז לנו לפחות יש רכב ועוזרים ומשכורת יפה. מה בדיוק אמור לעשות תושב קריית שמונה או ירוחם שפתאום, באמצע החיים, חלה בסרטן או באי ספיקת כליות? להוציא אלפי שקלים בחודש על מוניות? או אולי לנסוע שעתיים בכל כיוון באוטובוסים? זה נשמע לכם הגיוני? זה נראה לכם אנושי?"

בר הוסיף כי "כאילו שהגורל לא מתאכזר לחולים מספיק, באה המדינה ומשלימה את מנת ההתאכזרות על ידי כך שהיא כופה עליהם גם לפשוט רגל בזמן שהם נלחמים על חייהם. וכמו בהרבה מקרים, גם כאן מי שסופג את הפגיעה הקשה ביותר הן השכבות המוחלשות שמתגוררות בפריפריה. כי להגיע במונית מרמת אביב לאיכילוב זה אולי לא נעים, אבל להיטלטל באוטובוס ממעלות לחיפה זה פשוט בלתי אפשרי לחולה סרטן או דיאליזה".

בתשובה לטענת הממשלה כי עלות התיקון בחוק תעמוד על כ-280 מיליון שקלים, ולכן אינה אפשרית, הציג בר מחקר שערכה מחלקת המידע של הכנסת לפיו העלות צפויה לעמוד על כ-60 מיליון שקלים בלבד. בעקבות זאת הודע שר הבריאות יעקב ליצמן כי ישקול מחדש את ההצעה, ואף התחייב למצוא דרך לסייע לחולים.

"אינני יכול לקרוא לכך יום חג, כי עבור החולים הללו כל יום הוא מאבק חדש, אך זו בהחלט בשורה גדולה שתהפוך עבור את המאבק למעט פחות מייסר", אמר בר. "חולה סרטן או דיאליזה שנאבק על חייו לא צריך להתמודד במקביל גם עם סכנה של פשיטת רגל בגלל נסיעות לטיפולים מצילי חיים שעלותן מגיעה לעתים לאלפי שקלים בחודש. למדינה אין את האפשרות להשיב כי 'אין כסף' – במקרה הזו זו תשובה ששמורה אך ורק לחולים עצמם. אני רוצה לברך את השר ליצמן על החלטתו האמיצה, ואני סמוך ובטוח שימצא את המקורות התקציביים לסייע לרבבות החולים הללו".