ישראל כבר התרגלה לאופן השלילי ומוטה בוא היא מוצגת בתקשורת הבינלאומית. אפילו גל הפליטים באירופה, הפיגועים והתקיפות האחרונות ביבשת, לא הועילו אף הן כדי לשנות את הפרדיגמה המושרשת לגבי ישראל, זו המציגה אותה שוב ושוב לאורך שנים כצד תוקפני ואלים.

כלים

אמוץ אייל

לאורך גל הטרור האחרון ראינו שוב ושוב כי כלי תקשורת מכובדים מאוד בעולם כגון BBC, CBS, TIME, ואפילו ה WALL STREET JOURNAL יצאו בכותרות מוטות ומסולפות לאחר פיגועים רצחניים שמתארים באופן מעוות את שהתרחש. כך למשל, לאחר הפיגוע בשבוע שעבר בו שלושה חמושים בקלצ'ניקובים ומטעני חבלה פתחו ביריות על 3 לוחמות מג"ב בשער שכם, הרגו אחת ופצעו שתיים נוספות, היתה הכותרת ב CBS : "3 פלסטינים נהרגו מאש שוטרים ישראלים".

אם גם אתם שואלים, איך יתכן שגופי תקשורת מקצועיים כל כך מוציאים כותרות מוטות שוב ושוב? אתם אינכם לבד. סיווגם של כלי התקשורת הבינ"ל כ"אנטישמים" והטחת האשמה בהם בלבד היא אולי קלה, אבל לא תבחן לעומק את מהות הבעיה ולכן גם לא תביא לפיתרון. האמת היא מורכבת טיפה יותר.

בזירה הישראלית-פלסטינית פועלות סוכנויות ידיעות בינלאומיות ובניהם: AP, AFP ורויטרס, בנוסף, לא פחות מ- 9 סוכנויות פלסטיניות המדווחות תדיר על המתרחש בקונפליקט האזורי. על סוכנויות הידיעות האחרות אני לא אכתוב במאמר זה, רק אמליץ לקרוא את עדותו של כתב AP לשעבר מתי פרידמן על דרכי העבודה בסוכנות.

נכון, ישנם גורמים ממשלתיים אשר מעבירים מידע לתקשורת הזרה ומדבררים את ישראל, אך האם כלי התקשורת יחכה באופן קבוע לתגובה הישראלית לפני שהוא מעלה את הידיעה? היום בעולם התקשורת המהיר, התשובה היא לא. המידע הראשוני המגיע מתפרסם, ומעצב בעצם את הכיוון של הסיפור.

את הידיעות הראשוניות על האירוע מקבלים בדרך כלל כלי התקשורת הבינלאומיים מהסוכנויות הבינלאומיות. אשר מכתיבות את טון הכתבה, את התוצאות אנו רואים באופן קבוע. הכותרות מעוותות, הנרטיב של הסיפור מושפע מאותם הגורמים וישראל נגררת כל פעם מחדש לשיח מגיב במקום לשיח יוזם. בדיוק מסיבה זו הקמנו את סוכנות הידיעות הישראלית TPS (תצפית). כדי ליצור סוכנות ישראלית האמונה על הזרמת מידע שוטף ועדכני באופן קבוע לכלי התקשורת הבינלאומיים שיביא לחשיפה שפויה, הוגנת ומאוזנת של ישראל.

לאורך שנים, פעלה ישראל ללא סוכנות ידיעות ישראלית כלל. לא זאת בלבד אלא שגם הגופים האמונים מטעם הממשלה והצבא לא פעלו מהר מספיק ואיפשרו לכלי התקשורת הבינלאומיים להתרגל להסתמך באופן כמעט מוחלט על גורמי מידע שאידיאולוגיה ולא מקצועיות עיתונאית מנחה את מעשיהם. אין ספק, כי עלינו כישראלים להמשיך ולדרוש מהסוכנויות הבינלאומיות לאמץ קוד אתי וכללי מקצועיות אשר ימנעו הישנות של דיווח מוטה בעתיד ולהפעיל צעדים משמעתיים כנגד עיתונאים זרים שיפירו כללים אלו במודע באופן סדיר. כמו כן, לקוות שסוכנות הידיעות הישראלית תצפית TPS תצליח להצדיק את שמה המקצועי שוב ושוב כגוף המסקר את הזירה ללא משוא פנים ולאור הכללים המקצועיים והאתיים הגבוהים ביותר.

נכון, ישנם עשרות אלפי כלי תקשורת בעולם, בעלי דעות שונות ומיקודים שונים. אך אם אותם כלי תקשורת מקבלים את המידע מאותו גורם, נוצרת בעיה גדולה של חופש העיתונות והדעה. אנו דואגים לאפשר לכלי התקשורת המעוניינים בכך זווית נוספת, אמינה ומעניינת על המתרחש בישראל. ומאפשרים להם להיות יותר מאוזנים וביקורתיים כלפי המידע אותו הם רגילים לקבל.

מהפכה תקשורתית לא תקרה ביום אחד, אך אם לא נתחיל בה - היא אף פעם לא תבוא. כי ישראל - צריכה סוכנות ידיעות ישראלית

אמוץ אייל, הוא מייסד סוכנות הידיעות הישראלית TPS (ע"ר) המספקת מידע חדשותי מעודכן, מדויק ומקצועי עבור כלי תקשורת בינלאומיים המבקשים לסקר את ישראל והמזרח התיכון. הסוכנות עוסקת במגוון נרחב של תחומי סיקור בהם: כלכלה, ביטחון, פוליטיקה, כלכלה, טכנולוגיה, חקלאות, בריאות, דתות ועוד.