עכשיו זה רשמי: מכירות הכותרים החדשים נחתכו בלמעלה מחצי בעקבות חוק הספרים בעקבות עתירת פורום קהלת לבית המשפט על פי חוק חופש המידע, שחרר משרד הכלכלה נתונים נוספים הנוגעים למכירות ספרים חדשים ב-2014.

כלים

הנתונים ששוחררו מלמדים כי ב-2014 נחתכו מכירות הספרים החדשים בלמעלה מחצי. באפריל האחרון דיווחה הוועדה המייעצת לעניין חוק הספרים כי כניסת החוק לתוקף הובילה לירידה של 27% במכירות הספרים החדשים "בלבד". למרבה המבוכה, נתונים חדשים שנאלץ משרד הכלכלה להעביר לפורום קהלת חושפים כי הירידה האמיתית במכירות כפולה. לפחות ובמילים אחרות: שוק הספרים החדשים נחתך בלמעלה מחצי. "מדובר בהערכה זהירה ביותר", אומר ד"ר יצחק קליין, ראש מחלקת מחקרי מדיניות בפורום שחקר את השפעות חוק הספרים, "סביר מאוד להניח כי הירידה האמיתית קרובה יותר לשני שליש.

הנתונים החדשים מוכיחים באופן חד משמעי, חותך וכואב, כי האיסור על מתן הנחות לא העשיר את הסופרים, הבריח את הקוראים ופגע כלכלית בתחום ההוצאה לאור". איך התרחשה הטעות? חוק הספרים שנכנס לתוקפו בפברואר 2014, אוסר על מכירת ספרים חדשים בהנחה, 18 חודשים מצאתם לאור. בכדי לבחון את השפעת המדיניות החדשה והשנויה במחלוקת, מונתה מכוח החוק ועדה בין-משרדית מיוחדת שתפקידה לפרסם מדי שנה דו"ח המסכם את השפעות החוק. אלא שמהדו"ח הראשון שפרסמה את הועדה, וסיכם את השפעות החוק בשנתו הראשונה, הושמטו נתוני המכירות של שלושת הרבעונים האחרונים של 2014.

כתוצאה מהשמטה זו, ומחישוב שגוי של הנתונים הנותרים, הציגה הועדה לציבור ולמקבלי ההחלטות ירידה מתונה יחסית של כ-27% בלבד. במהלך מחקר שנערך על חוק הספרים, זיהו בפורום קהלת חוסרים בדו"ח. בעקבות הגילוי פנה הפורום למשרד הכלכלה בחודש נובמבר האחרון בבקשה לשחרר את הנתונים המכירות המלאים על מכירות הספרים החדשים ב-2014. לאחר התחמקויות, סירובים וגרירת רגליים מצדו של המשרד, הגיש לפני כשבועיים הפורום עתירה לבית המשפט על פי חוק חופש המידע.

בעקבות העתירה שחרר משרד הכלכלה את הנתונים המלאים המעמידים את שיעור המכירות של הספרים החדשים מכניסת החוק לתוקף בתחילת פברואר 2014 ועד סוף אותה שנה על 15% בלבד, לעומת 33% בשנים 2012-2013. שקלול נתון זה עם ירידה נוספת של 12% בכמות הספרים הנמכרים, מעלה כי הירידה בכמות הספרים החדשים עומדת על 62% - קריסה של קרוב לשני שליש. "יש לציין כי הנתונים שסיפק משרד הכלכלה לא כללו את ינואר 2014, שקדם לכניסתו של חוק הספרים לתוקף. מכירות הספרים שהתרחשו בחודש זה לא נכללו בסיכום הכולל, וספרים שיצאו בו לא נספרו כספרי 2014", מבקש קליין להוסיף ומחדד, "גריעת חודש מההשוואה השנתית עשויה להוביל לסטייה המסתכמת לכל היותר באחוזים בודדים. בכל מקרה, הירידה היא למעלה מחצי.

המשמעות של ירידה כזו היא שתמלוגי הסופרים צריכים להיות גבוהים לפחות בפי שניים, בכדי לפצות על הירידה החדה ברכישות הספרים. כיוון שתמלוגי הספרים לא עלו בקצב כזה, אפשר לסכם כי גם הכנסות הסופרים נפגעו קשות, למרות העלייה במחירים" ועדת רגב, והנתון שיכול להרוג את החוק במאי האחרון נכנסה לתפקידה שרת התרבות החדשה מירי רגב. בכדי להתמודד עם התרעומת בציבור ובחלקים משוק הספרים, החליטה רגב להקים ועדה מיוחדת שתדון באפשרות לשינוי רדיקלי ואף לביטול של החוק. הועדה הצפויה להגיש את מסקנותיה בשבועות הקרובים, לא הצליחה עד כה להגיע להסכמה, והתבססה על הנתונים הפגומים והחלקיים שבדו"ח הועדה המייעצת. הנתון החדש המשקף בצורה שלמה את המציאות הקשה בשוק הספרים, צפוי בסבירות גבוהה להשפיע על תוצאות הועדה, ואולי להוות את המסמר האחרון בארון הקבורה של חוק הספרים.