הסופר א.ב. יהושע יספר על גיבוריו כנוסעים חסרי מנוח/ ההרצאה פתוחה לקהל הרחב, מחר, רביעי, 20 בינואר בשעה 19:00 בבית האקדמיה למדעים

כלים

הסופר א.ב. יהושע ירצה במסגרת סדרת מפגשים והרצאות "בשערי האקדמיה" בנושא מדע פופולארי לציבור הרחב ביוזמת וחסות האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים ביום רביעי, י' בשבט תשע"ו, 20 בינואר 2016 בשעה 19:00 בבית האקדמיה למדעים, רחוב ז'בוטינסקי 43 בירושלים.

המפגש יתקיים בהשתתפות חברי אקדמיה, חוקרים ואנשי רוח שיבחנו יחדיו את הנושא "הגירות" במבט רב-תחומי. את המפגש ינחה פרופ' אבנר הולצמן חבר האקדמיה למדעים מאוניברסיטת תל אביב שישוחח עם הסופר א.ב.יהושע על "מסעות במרחב ובזמן ספרותי: עדות המחבר".

אברהם ב. יהושע ניצב כבר יותר מחמישים שנה במרכזה של זירת הספרות העברית בישראל, ותרגומי יצירותיו ל-28 ושמונה לשונות הקנו לו מעמד בינלאומי מובהק בצמרת הספרות העולמית. בצד יצירתו האמנותית בפרוזה ובמחזה, יהושע הוא אחד מן ההוגים הישראלים המקוריים והמאתגרים ביותר, המציע במסותיו וברשימותיו העיתונאיות תֶזות נועזות ופתרונות לא שגרתיים לסבך ההיסטורי והפוליטי שהקיום היהודי והישראלי נתון בו בדורות האחרונים. בלב יצירתו של יהושע מצויים אחד-עשר הרומנים שחיבר, מן 'המאהב' (1977) ועד 'ניצבת' (2015), המתווים מסע אמנותי מרשים, שכל תחנה בו היא חידוש מפתיע לעומת קודמותיה.

כל אחד מן הרומנים מעמיד דרמה אנושית, אישית-משפחתית מורכבת, וטווה פקעת פסיכולוגית-פוליטית שמתוכה מהדהדים כאבי עומק קולקטיביים. הרומנים מקיפים מרחבים גיאוגרפיים והיסטוריים גדולים, ומשופעים במצבים קומיים וגרוטסקיים עשירים. תנופת הדמיון וכוח ההמצאה ששוקעו בהם יחידים במינם בספרות העברית ואף מעבר לה.

המפגש עם א"ב יהושע במסגרת סדרת 'הגירות' של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים יתמקד באחד ההיבטים הייחודיים ביצירתו: העובדה שגיבורי הרומנים והמחזות שלו, לפחות מאז 'מולכו' (1987) הם נוסעים חסרי מנוח. מפת המסעות שלהם במרחב ובזמן – מסעות חקירה וכפרה, גלות והגירה – משתרעת על כל קצווי תבל, מהודו ועד ברזיל ומיפן ועד טנזניה. לעיתים המסע עצמו נהפך לציר העיקרי של היצירה, כמו ב 'מסע אל תום האלף' וב 'שליחותו של הממונה על משאבי אנוש'. בין השאלות שנבקש לברר בשיחה עם הסופר: מדוע וכיצד נעשו המסעות לרכיב כה יסודי ביצירתו? מה מחפשים גיבוריו בקצווי מזרח ומערב? כיצד כותבים רומנים על מקומות זרים ורחוקים וכיצד מדמיינים אותם, כיצד ניצת הזיק היצירתי השולח את המחבר וגיבוריו למסעותיהם המסובכים? ומדוע רוב המסעות האלה נוגעים בשלב כזה או אחר בירושלים, עיר ילדותו ונעוריו של המחבר?

את סדרת ההרצאות בשערי האקדמיה יזמה פרופסור נילי כהן, הנשיאה החדשה של האקדמיה, המדגישה כי מטרת ההרצאות להנגיש לציבור הרחב נושאים חדשים ומרתקים, וברוח משנתו של נשיאה הראשון של האקדמיה פרופ' מרטין בובר, אנו מחויבים לחזק בחברה הישראלית את ערכי הלימוד והמצוינות/