אתמול התכנסה ועדת הכלכלה כדי לדון שוב בגורלם של מיליוני תרנגולים. מגמה ירוקה: "משרד החקלאות ניצל את דחיית ההצבעה על מכסת הביצים כדי להעלות את הדרישה הלא מוצדקת בעליל מ-7% ל-11% "

כלים

בעקבות התחזית לעלייה בביקוש הביצים למאכל, משרד החקלאות אישר את מכסות ייצור הביצים לשנת 2016, אשר כוללת עלייה של -7% מהמכסה הארצית שהייתה בשנת 2015** משרד החקלאות מעודד את החקלאים להקמת לולים ללא כלובים

שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אורי אריאל: "הגדלת כמות הביצים חשובה כי אנחנו צופים ביקוש מוגבר בשנת 2016. במקביל, מתוך רצון לעודד חקלאים לשפר את רווחת בעלי החיים, הגדלנו בצורה משמעותית יותר את המכסות לחקלאים שיקימו "לולי מעוף" שאינם כולאים את התרנגולות".

עלתה טענה בועדה כי רווחת בעלי החיים משמעה המטת אסון בריאותי על הציבור. מגמה ירוקה גורסת כי ביטול זכויות בעלי חיים היא אסון מוסרי. לאפשר לאפרוח בן יומו להמשיך את חייו ולזכות לראות את זריחת השמש מעליו אינה אסון אלא זכות מוסרית של האדם. אחד מכל שני אפרוחים יישלח למוות בעקבות היותו זכר. הכמויות העצומות של אפרוחים שהחקלאים "ייצרו" מזיקים לסביבה בכל חלק בתהליך – המשאבים לייצור הביצים, בקיעת מיליוני אפרוחים, גריסת מחציתם (הזכרים), גידול המזון לצורך האכלה של המחצית האחרת (הנקבות).

חה"כ עיסאווי פריג' שאל בחן את משרד החקלאות – אם אתם מייבאים 50-60 מיליון ביצים, על שום מה הדרישה להעלות את ייצור הביצים ב-200 מיליון? עולַה עוד שאלה מדבריו- אם גידול האוכלוסיה הוא כ-2% לשנה, על שום מה הדרישה להעלות את הייצור ב-11%?

בנוסף,התכנסה אתמול השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת לדיון ראשון בנושא מדיניות האקלים של ישראל, בעקבות ועידת האקלים העולמית בפריז שהסתיימה ב-11 בדצמבר. אמנת האקלים שהציגה מגמה ירוקה, שחתמו עליה 20 ארגונים סביבתיים, כוללת צעדים אופרטיביים גם בתחום המזון, ובהם החלת רפורמה כוללת לקידום מזון צמחי והפסקת עידודה של צריכת מזון מהחי, תוך שימוש בכלי המדיניות הקיימים: תמיכות, סובסידיות, מיסוי, פיקוח מחירים, הסברה, הגשת מזון צמחי במוסדות ציבוריים ויישום מדיניות "המזהם משלם" על תעשיית המזון מן החי.

יו"ר הועדה, איתן כבל, מתח ביקורת קשה על התנאים הקשים של התרנגולות בלולים ואמר שיקדם יחד עם ועדת החינוך, רפורמה כוללת להפחתת הפגיעה בתרנגולות: "אם אזרחי ישראל היו יודעים באיזה תנאים נמצאים בעלי החיים, אני אומר לכם, הזעקה היתה נשמעת בכל הארץ".

עדי אלייב, ממובילות המאבק בתעשיית מזון מן החי במגמה ירוקה: "משרד החלקאות ניצל את דחיית ההצבעה על מכסת הביצים כדי להעלות את הדרישה הלא מוצדקת בעליל מ-7% ל-11%; ממליוני אפרוחים שעוברים לגריסה למליונים נוספים של אפרוחים שלא יזכו לראות יותר מזריחת שמש אחת. אני קוראת לאזרחים להשמיע את הקול של האפרוח הקטן באמצעות הפסקת צריכת ביצים לצורותיהן – הן בשלמותן והן כרכיב במוצרי המאכל המגוונים – החל משניצל וכלה בעוגת "ספוג ביצים". לכל אזרח יש האפשרות לחולל שינוי של חיים ומוות ועליו לנצל אותה עד תומה. אם ישנם חברי כנסת שלא מייצגים את היצור החי – האזרח נמצא כדי למלא את הואקום שנוצר".