תכניתה של רשות מקרקעי ישראל לבניית 11,500 יח"ד חדשות באשקלון, אשר הופקדה בחודש אוגוסט האחרון, אושרה אתמול למתן תוקף על ידי הותמ"ל- הועדה למתחמים מועדפים לדיור שבמשרד האוצר. התכנית קודמה בשיתוף פעולה עם עיריית אשקלון אשר הייתה שותפה מלאה בהליך הקידום שלה. עדיאל שמרון מ"מ רשות מקרקעי ישראל : השכונה החדשה, הממוקמת בחלק הצפוני מזרחי של אשקלון, תגדיל משמעותית את היקף האוכלוסיה בעיר העומדת כיום על כ 124,000 תושבים.

שכונת פארק היין המתוכננת באשקלון
שכונת פארק היין המתוכננת באשקלון

מימושה של תכנית זו בשילוב עם תכנית "כרמי גת " יוסיפו אלפי יחידות דיור זמינות באזור ועשויות להשפיע על מפת הביקושים בו.

שטח השכונה החדשה כ 4,300 דונם. תמהיל הבנייה בשכונה יכלול בניינים בגובה של 14-16 קומות ועם יחידות דיור גדולות בנות 5-6 חדרים משולבות בדירות גן. בתכנית נכלל גם מליון מ"ר לתעסוקה ולמסחר, ופארק נרחב לשימוש הציבור בחלקה המערבי.

ייחודה של השכונה הוא בסמיכותה לפארק עיר היין, המשתרע על כ- 450 דונם, ומתאפיין בשרידים מרשימים של מפעל לייצור יין. הפארק ממוקם על צומת דרכים ירוקה עם ערכים ארכיאולוגיים ותיירותיים אשר מהווה דופן ירוקה ופתוחה וחיץ בין העיר הקיימת לתכנית המוצעת.

התכנית המוצעת מתוכננת על בסיס ציר עירוני ראשי משולב במסחר ושדרת הולכי רגל המאפשרת הליכה במרחקים קצרים ונוחים וכן מאפשרת חיבור לאזור התעסוקה ולים מבלי שתנועת כלי הרכב של העיר תעבור דרכה.

פארק היין עתיד לשמש כמנוף עירוני, הממצב את העיר בכלל, ואת צפונה בפרט, ומעלה את האטרקטיביות, ההיצע והביקוש של העיר, תוך דגש על המורשת היסטורית של אשקלון כבירת יין ארצית, כמרכז חקלאי, וכשער לפארק ניצנים - אזור טבע ערכי. זאת תוך קידום אורח חיים עירוני מקיים, פעיל ובריא. בתחום התכנית ישנו שטח בעל חשיבות ארכיאולוגית גבוהה והתכנית באה לשקם ולשמר את הממצאים הארכיאולוגים ועל ידי יציקת תכנים עדכניים, לאפשר את חשיפתם בצורה מבוקרת לקהל הרחב, באופן בו יהוו חלק פעיל מחיי היומיום של התושבים והמבקרים.

בשכונה החדשה תשולב תחנת רכבת חדשה בגבול המזרחי של התכנית ובצמוד למסילת הרכבת, תחנת הרכבת תהיה חלק ממרכז תחבורתי שיכיל אזורי מסחר ותחנת אוטובוסים מרכזית.

אזור התעסוקה הצפון מזרחי ששטחו כ- 800 דונם מהווה חלק ממערך אזורי התעסוקה והתעשייה שממוקמים בחלקה המזרחי של אשקלון בסמוך לכביש מס' 4. אזורי התעסוקה אמורים לספק שירותים ותעסוקה לאוכלוסיית אשקלון ולאוכלוסיית הערים והישובים הסובבים אותה.

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ברשות מקרקעי ישראל: מדובר בתכנית חשובה מאוד ובעלת תרומה משמעותית לעיר אשקלון אשר תסייע, בשילוב עם הסכם הגג שנחתם עם העיר אשקלון, להפוך את העיר למוקד משיכה בהיבטים רבים.

התכנית תוכננה וקודמה ע"י אדר' אלי ארמון אשר התמודד עם היקפי בינוי נרחבים בתכנית ושימר את המורשת ההיסטורית של העיר אשקלון בתכנית, ונתן דגש על איכותה חיים למרות מורכבותה של התכנית.